Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok en tur til Oslo på lørdag for å se på fyrverkeriet i forbindelse med åpningen av operahuset. Var 3-400 andre som hadde samlet seg der jeg sto, og veldig mange hadde med kameraet. Dette var norgeshistoriens største fyverkeri. 1 tonn fyrverkeri ble skutt opp. Og det smalt!

Er søren ikke lett å ta bilde av fyrverkeri, men jeg fikk da plukket ut noen som jeg synes ble fine. Timingen er noe av de vanskeligste, særlig når det skjer så mye på himmelen samtidig som det gjorde på lørdag. Vi visste ikke helt akkurat hvor fyrverkeriet skulle bli skutt opp, så det ble noen brakker og sånn i veien.

Her er bildene:

2413788078_d22676ccdf_o.jpg

2413787890_f9f34dd7aa_o.jpg

2412962313_839253a432_o.jpg

2412962471_a91478fd59_o.jpg

2412962627_5e33c88b7a_o.jpg

2412962823_65d01d6288_o.jpg

2413788890_58d2e528c3_o.jpg

2413789036_cde5958b29_o.jpg

2413789192_763734facb_o.jpg

2413789408_646f7e65da_o.jpg

2412964113_94668a2b2b_o.jpg

2412963673_b8cd272835_o.jpg

2412963931_9139f01036_o.jpg

Det var det. Dette er det råeste jeg har sett av fyrverkeri noengang, og bilder blir ganske kjedelige i forhold til hvordan det er å oppleve noe sånt. Hvertfall mine bilder :)

Skrevet
Ja' date=' har hørt så, det skal vist være noe av den mest avanserte arkitekturen i verden, men den er ikke noe spesiell [/quote']

Unnskyld meg, er ikke ett bygg som det der noe spesiellt? Er det bare jeg som ikke får noe til å stemme her, eller?

Skrevet

Enig med deg Kai, syns dette er designmessig og arkitektonisk et helt rått bygg.

Det skulle bare mangle om ikke Norge som kulturnasjon og et av verdens aller rikeste land etter å ha savnet dette i flere hundre år, nå endelig skulle få det. Dette er (også) en investering for flere generasjoner fremover.

Skrevet

Veldig flotte bilder Audun!

Jeg så en video av fyrverkeriet, og det er noe av det råeste jeg har sett, spesielt slutten, skulle gjerne stått i nærheten og sett det.

Når det kommer til selve bygget har jeg jevnlig fulgt med på statsbygg sine prosjektsider gjennom de siste årene, rett og slett fordi bygget arkitektonisk og teknisk er noe utenom det vanlige, og resultatet har blitt fantastisk flott.

Jeg gleder meg til hele Bjørvika står ferdig rundt 2017, da vil Oslo ha kommet seg et langt skritt nærmere det å være en pen hovedstad. Sånn sett var Operaen viktig, den samme byutviklingen hadde neppe skjedd om Operaen hadde blitt lagt til Vestbanen.

Opera er nok ikke den musikkformen jeg lytter til, ei er jeg noen ballettfan. Men, jeg er tilhenger av et kulturliv i dette landet som dekker litt mer enn svette, bare overkropper på stadioen i plankebyen, eller låvefester med dårlig hjemmebrent. Og da er det verdt å bruke penger, dette bygget vil være til nytte for mer enn opera- og ballettelskere.

Skrevet
Ja' date=' har hørt så, det skal vist være noe av den mest avanserte arkitekturen i verden, men den er ikke noe spesiell [/quote']

Unnskyld meg, er ikke ett bygg som det der noe spesiellt? Er det bare jeg som ikke får noe til å stemme her, eller?

OK, sorry, mener ikke at det er spesiellt, men synes det ikke er sånn KJEMPE fint. Har sett finere bygg :/

Skrevet

Kom kjørende ned til Aker Brygge mens jeg var på jobb når de begynte å skyte opp rakettene. Hele gata stoppet opp og alt av biler og fotgjengere stoppet opp for å se på :grin:

Selv mener jeg at det er viktigere ting de kunne brukt pengene på enn at jeg skal ha noe penere å se på når jeg kommer kjørende ut av festningstunnelen.

Skrevet
enn at jeg skal ha noe penere å se på når jeg kommer kjørende ut av festningstunnelen.

I juni 2010 skal du slippe å se på bygget på vei ut av Festningstunnelen, da kommer du nemlig til å kjøre på bunn av Bjørvika ;)

Skrevet

Flotte bilete. Men likte aller best å sjå på Statsraad Lehmkuhl som låg der. Stilig å sjå den i slikt lys. Reknar med å få nokre bilete ifrå brodern som er mannskap på den. Dersom eg får lov av han så legg eg dei kanskje ut.

Skrevet

Så selv fyrverkeriet mens vi stodå venta utenfor Spektrum på lørdag, veldig flott!

Forøvrig, noen som har lagt merke til farene ved Operaen? Usikrete kanter, hvor man fort kan havne i sjøen.. Er ikke lenge før det skjer en ulykkeder tenker jeg...

Skrevet

Beklager at jeg ikke synes den er noe fin. :)

Edit: Dessuten synes jeg ikke Kremlin var noe spesielt fin eller. Ser ut som modell av disneyland, paintet av en 7 åring. Men nå har da ikke jeg noen spesiell lidenskap for bygninger da, så klarer ikke helt å fascinere meg for arkitekturer. Morsom var den ihvertfall! :grin:

Skrevet

Hei,

greit nok at den nye operaen er fin

Et stor spørsmålstegn; ser på nyhetene at de har klart å holde seg flere mill under de 4.4 milliardene som bygget var beregnet til å koste. I neste nyhetsinnslag kan vi se at Haukeland sykehus sliter med økonomien og må spare et fåtalls millioner, og det er mulig at de må stenge sengeposter.

Jeg skal være varsom med å sette to slike forskjellige prosjekter opp mot hverandre, men jeg mener det er rett og slett uhyrlig å bruke 4.4 milliarder på en opera når vi ikke har råd til å drifte sykehusene våre.

Mvh Nils Eriksen

Skrevet

Norge har råd til sykehus, skoler og annet bra for Norge, men de bruker ikke pengene på det.

Tror det var ifjor at et sykehus ba om penger men Stoltenberg sa at de ikke hadde råd. Neste dag var Stoltenberg på et møte(husker ikke om det var FN eller hva da var) og så kom oppslagene i avisene, Norge gir millioner(eller milliarder) til regnskogen. For meg er det helt utrolig at en dag sier han at Norge ikke har råd, og neste dag sender han millioner ut av landet.

Det er noe galt med regjeringen spørr du meg, Norge har råd til alt men prioriterer helt feil. Operaen synes jeg var bra at de bygget, kanskje dette er starten på å bygge en bedre og finere Norge?

Norge er et av verdens rikeste land, og alikavell har andre europeiske land bedre veier, skoler, sykehus og i tillegg kulturbygg som operaen, dette beviser at det er regjeringen som ikke gjør en bra jobb og ikke Norge som ikke har penger.

Skrevet

Jeg syns operabygget er et utrolig flott bygg, og mener det var på tide Norge fikk sin egen opera. Hårreisende dyrt er det heller ikke, på tross av det store beløpet. Hvis operaen står i 100 år tilsvarer det 7 kroner i året per nordmann... ;)

Norge er et av verdens rikeste land' date=' og alikavell har andre europeiske land bedre veier, skoler, sykehus og i tillegg kulturbygg som operaen, dette beviser at det er regjeringen som ikke gjør en bra jobb og ikke Norge som ikke har penger. [/quote']

Mange europeiske land har ikke folketrygd som gir økonomisk hjelp ved fødsel, svangerskap, sykdom eller skade, arbeidsløshet, og uførhet. De har ikke statlig pensjonsordning eller barnetrygd, de mangler rett og slett det enorme sikkerhetsnettet som vi nordmenn har om vi tråkker i salaten. Jeg forsvarer dog ikke problemene med sektorene du nevner, og dette er typiske problemstillinger for velferdsstater generelt.

Skrevet

Det er noe galt med regjeringen spørr du meg' date=' Norge har råd til alt men prioriterer helt feil. [/quote']

På Løvebakken sitter det kun en urimelig stor apeflokk som aldri har sett seg utenfor døren engang. Ta for eksempel Kristin Halvorsen, finansministeren vår. Sjekk bakgrunnen og utdannelsen hennes. Hun har ikke engang økonomi fra videregående, hvordan i helvete greide hun å bli finansminister?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...