K J Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Tænkte jeg ville dele et par billeder fra dagens match med dere. Det er jo svære betingelser for et kamera, men jeg er nu udemærket tilfreds med de fleste resultater (mange billeder er ude af fokus, slørede etc.). Lidt meget støj på enkelte af dem, men de er også en smule undereksponerede. Settings: ISO 1600 1/500 sec f/2.2 Objektivet er EF 85 f/1.8 USM Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Hadde ikke du nevnt støy hadde jeg ikke tenkt noe som helst over det... Synes heller ikke at de er så undereksponert som jeg trodde de skulle være siden du nevnte det også. Hvem vant? Siter
Abdur Rahman Jalil Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Helt enig med Andreas der. Flotte bilder... :grin: Siter
Jonas Mindt-Soot Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Er det Anders Jørgensen jeg ser? Siter
K J Skrevet 12. april 2008 Forfatter Skrevet 12. april 2008 Andreas, i selve optagelsen er billederne undereksponerede, men det har jeg selvfølgelig justeret i Lightroom. BSV vandt 43-27. Jonas, ja det stemmer, men han hedder vist André til fornavn, ikke? Desuden er spilleren, bag ved André Jørgensen i #2, Jan Thomas Lauritzen. Siter
Jonas Mindt-Soot Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Du har selfølgelig helt rett Kristian, skjønner ikke helt hvorfor jeg skrev Anders. Trodde at Lauritzen spilte i Tyskland jeg. Siter
K J Skrevet 13. april 2008 Forfatter Skrevet 13. april 2008 Her er et 100% crop: Nicklas, fantastisk vil jeg ikke kalde det, men ganske fint er det ja. Som dere nok også kan se, så er billedet ikke helt skarp, men det er heldigvis ikke noget stort problem når de fleste billeder bare skal bruges til et slideshow på internettet. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 13. april 2008 Skrevet 13. april 2008 Det er ingen tvil om at den støyen man ser på 100%-crop er mye bedre enn hvordan støyen blir på f.eks. 20D. Her har man kommet så langt til at man klarer å lage støyen bildeskapende og ikke bildeødeleggende. - Altså er støyen med på å lage bildet og ikke til å forringe det med tilfeldig støy, noe jeg hadde inntrykk av med 20D. Merket det også med 5D: lettere å spore støy, men den støyen var en naturlig del av bildet og ikke merkelig fargesprakende støy i tide og utide. Andre som har observert det samme med nye kontra eldre digitale speilreflekskameraer? Siter
K J Skrevet 13. april 2008 Forfatter Skrevet 13. april 2008 Ja, med mit gamle 1D var det næsten umuligt at tage gode billeder over ISO 640. Det producerede netop den slags støj, som forringer billedet ganske meget. Tilmed havde jeg problemer med det såkaldte "banding" fænomen. Siter
K J Skrevet 13. april 2008 Forfatter Skrevet 13. april 2008 Lidt om emnet her: http://www.tow.com/photogallery/2001/20011218_1d_analysis/ Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 13. april 2008 Skrevet 13. april 2008 Aha... Om du justerer 5D-bilder meget lyst, så har de også slike ISO-mønster... Siter
K J Skrevet 13. april 2008 Forfatter Skrevet 13. april 2008 Sådan er det nok med de fleste cams, hvis man presser billederne tilpas meget, men banding var nærmest ikke til at undgå på 1D'eren. Siter
Sten Arne Bryde Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 Veldig ok resultat på dette. Åssen instillinger har du på fokuseringspungt og hva slags lysmåling bruker du, samt fokuseringsmodus ? jeg har erfart med flyfoto at AI-fokus mode kan gjøre flotte ting for objekter i høy hastighet, samt få hele bildet skarpt. Siter
K J Skrevet 14. april 2008 Forfatter Skrevet 14. april 2008 Kører 100% manuelt, så lysmåling er ikke så relevant. Ellers har jeg efterhånden fundet ud af, at jeg får flest gode billeder ved kun at bruge det midterste fokuspunkt. Fokusmode: AI-Servo. Hvad er egentlig forskellen på Servo og Focus? Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 "Servo" så fokuserer den vel kontinuerlig, mens på "focus" fokuserer den én gang. Siter
Audun Braastad Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 Flotte bilder, Kristian! mens på "focus" fokuserer den én gang. Men hva er da forskjellen mellom "focus" og "one shot"? Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 AI Servo fokuserer hele tiden AI Focus er ONE SHOT inntil objektet evt begynner å røre seg. Da slår SERVO inn av seg selv. ONE SHOT er kun én gangs fokusering pr gang knappen trykkes halvveis ned. Siter
Audun Braastad Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 Takk for det Har lest bruksanvisningen til kameraet noen ganger, men det tar litt tid før jeg kan det skikkelig Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.