Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden vi var ferdig tidlig i dag med noe jobb oppe på Sørumsand (Akershus) så fant vi ut at jeg skulle få cockpit på vei tilbake til Lillestrøm. Legger med noen bilder som viser litt "cockpit" :)

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

Alle bilda er tatt med mobil kamera.

Skrevet

Har faktisk prøvd meg som togfører i noen minutter :D Borregaard i Sarpsborg har eget lokomotiv som de rangerer vogner fra sarpsborg stasjon og inn til industri-anlegget.

Det var kult når jeg var 18 år men tror nok ikke jeg ville hatt det som jobb. Litt ensformig i lengden tror jeg ;)

Skrevet
Morsomt' date=' kanskje et alternativ for dem som ikke kommer i mål med flygedrømmen? ;) [/quote']

Har en kompis som tenker hardt på å bli lokfører i disse dager.

Det er stort behov for lokførere hos NSB nå og i tiden fremover, og utdannelsen blir betalt av arbeidsgiger.

Lykke til!!

Skrevet
Lite 69 som går til Årnes for tiden :cry:

etter de satte inn 72 er det jo bare mer forsinkelser:p

Tror det var en 69 som tok fyr idag på Ski? Har rett og slett sluttet å stole på tog etter å ha tatt tog hver dag i snart tre år. Til skolen er det greit, men jeg risikerer heller en tidligere istid (yeah right) enn å komme for sent på jobb :P

Skrevet

Kan jo komme med litt utfyllende opplysninger hvis det interesserer. :) EL16 er lok som er bygd av svenske ASEA. De er i "slekt" med RC4, som kan sees i trafikk for Green Cargo, bl. a. på ARE- togene mellom Narvik og Oslo, gjennom Sverige. Den yter totalt 6050 hestekrefter, og har største hastighet 140 km/t. Lokene ble levert mellom 1977 og 1984. Den siste leveransen ble bygd parallelt med EL17. Siden den svenske utgaven ser ut som en blikkboks, så fikk NSB forandra litt på designen, derav den spisse fronten. Loket kan også multippelkjøres med alle typer RC og RH, altså de svenske slektningene. :)

Mer info på Jernbane.net

Skrevet
Siden den svenske utgaven ser ut som en blikkboks' date=' så fikk NSB forandra litt på designen, derav den spisse fronten. [/quote']

Hehe. I dette forumet er det jo som kjent ikke lov å si at noen har feil, og dermed korrigere noe. Så la oss bare si det slik;

Du har helt rett, de svenske lokene ser ut som blikkbokser. Derfor valgte NSB å spesifisere et annet design på sine El16-lok. Et annet argument for å lage fronten spissere var bedre evne til å trenge igjennom snømasser på høyfjellsstrekningene hvis det skulle ha pakka seg. Dette gjorde de i enda større grad på El17-lokene...

Deretter er det vel ingen tvil om at El17 er noe av det peneste som er bygget på lokfronten for NSB. :grin:

Skrevet
Men da ser det jo ut som det er flere her inne som synes Tog er kult :)

Alt som er stort, kan gå fort, veier mye, bråker mm. er tøft vettu :grin:

Noe av det råeste når det kommer til motorlyd hørte jeg her i bartebyen for noen år tilbake. Jeg var på vei fra byen til Lade på blades, og skulle krysse under jernbanebrua på Lademoen da jeg hørte at skinnegangen på brua sang. Jeg stoppet opp, og like etterpå kom nattoget til Bodø. Det hadde en Di4 i front, som akselererte ut fra Trondheim i bakken opp mot Leangen stasjon. Normalt er brummingen fra den sekstensylindrede motoren heftig, men her sørget bygårdene i nærheten for at lyden ble forsterket, det runget mellom bygningene :grin:

Skrevet

Denne gang fra Skarnes ( Hedmark ). Ble ikke noe cockpit i dag, men tok noen bilder når vi "Chiller`n" i pausen :)

Stasjons skilt

15.jpg

Baneproduksjon sitt utstyrstog

9.jpg

Forbi passerende EL

10.jpg

Svenskene kommer

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

Alt for denne gang.

Kan hende jeg legger ut noe fra signal siden, får se hva jeg gidder :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...