Skrevet 9. april 2008 16 år Har en oppgave jeg sliter litt med å få til her, som jeg håper jeg kan få litt hjelp med snarest mulig Dersom man tar opp et lån på 1.500.000 med en rente på 7% og skal ha 20 årlige tilbakebetalinger, så lurer jeg på følgende: Først og fremst har jeg beregnet nedbetaling til å bli 141589 pr år ved hjelp av formelen K = K[(1+r)^n * r] / [(1+r)^n-1] (Fint om noen kan bekrefte dette også). Men, så til hoveddelen av spørsmålet mitt: Hvordan vil det bli dersom jeg bestemmer meg for å betale tilbake resten av lånet rett før den 15. årlige innbetalingen? (Altså den 14.)
Skrevet 9. april 2008 16 år Hvordan vil hva bli? Siter gjerne oppgaveteksten. Blir lettere å hjelpe da
Skrevet 9. april 2008 16 år Forfatter hehe.. hvor mye må jeg betale etter år 14, dersom jeg ønsker å betale de resterende 6 årene i et jafs?
Skrevet 10. april 2008 16 år Jeg har haft lidt om dette i skolen, men har åbenbart glemt det meste igen, så du kunne vel ikke også fortælle hvordan du fik til den tabel? Hvilke udregninger/formler? EDIT: Går ud fra at du har brugt den formel, som Nicklas nævner :whistle: By the way, Nicklas, du skriver 141589 kr. per år, og 20 årlige betalinger, men det stemmer jo ikke overens med Martins tabel, hvor de 141589 kr. udgør hver enkelt af de 20 årlige betalinger, det vil sige i alt 2.831.780 om året.
Skrevet 10. april 2008 16 år Dette er bare en modell vi bruker i bedriftsøkonomien på skolen, så jeg har bare tastet inn tallene som skal brukes. Du har misforstått Nicklas, han mente at det er en innbetaling i året fordelt på 20 år.
Skrevet 10. april 2008 16 år Forfatter Kristian: Det er som Martin sier Jeg mente 1 innbetaling i året, over en periode på 20 år Martin: Nå må jeg få dette ned på papiret på et vis da
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.