Jarle Kristiansen Skrevet 9. oktober 2001 Skrevet 9. oktober 2001 Jeg vurderer å anskaffe meg en håndholdt GPS til bruk i småfly for å øke sikkerheten under nav/langturer. Er det noen her som kan anbefale en modell, eller har kjennskap/kunnskap om noen som egner seg godt? Siter
T F Skrevet 9. oktober 2001 Skrevet 9. oktober 2001 Flyr ikke etter GPS selv, men har jobbet ganske mye med GPS. Garmin har mange kjekke modeller som er av god kvalitet, robuste og ikke minst brukervennlige. Har selv en modell som heter Garmin GPS12XL. Denne GPS'en kan tracke opptil 12 satelitter, har tilkoplingsmulighet for eksternantenne (et "must" for bruk i fly), den kan kobles opp mot PC, og man kan bruke ekstern strømkilde. Den koster ikke allverdens heller. Har hatt min i drøyt 4 år nå, og den har gjennomgått mye rart og er fremdeles som ny. Disse egenskapene er på ingen måte unike for Garmin, og du må gjerne vurdere andre merker som for eksempel Magellan. Kvalitetsmessig tror jeg det er liten forskjell, det er stort sett menyoppsettene og brukervennligheten som er ulik. Da er jo "smaken som baken: DELT!" Vi stiller ulike krav, og har ulik oppfatning av hva som er "brukervennlig". Har som sagt Garmin selv, og har ingen grunn til å bytte den ut. Men som sagt: det er mange bra merker og modeller på markedet. Båtbutikker har som regel en noenlunde godt utvalg av ulike GPS'er. Oppsøk en av disse og be om en demonstrasjon og kikk litt på dem selv. Forklar dem hva du er ute etter og HVORDAN DU SKAL BRUKE DEN. De aller fleste GPS'er på markedet kan vise posisjon i både UTM, MGRS, Lat/Long og mange flere formater, så du trenger ikke en spesiell GPS for å for eksempel lese Lat/Long. Et råd vil jeg gi deg: Ikke stol på høydemålerfunksjonen i GPS'en. Selve posisjonen er god og nøyaktig (som oftest nede i +/-5m), men ikke høyden! Har selv sittet på en fjelltopp som var noen og 600 meter høy, og kikket på GPS'en hvor høyden teller ned fra 650 meter.....forbi 600 og gått faktisk helt ned til 400 (!) meter mens jeg vittelig satt dønn i ro på noen og 600. Posisjonen på horisontalplanet har jeg ikke opplevd noe særlig tull eller feil med, men jeg bruker GPS som et supplement til kart (og som sikkerhet i tilfelle dårlig vær, snøstorm etc. i fjellet); ikke som en erstatning for det. Ikke glem gamle kunster!! enten det er flykart, sjøkart, orienteringskart eller et hvilket som helst kart du jobber med. En GPS er kun et hjelpemiddel!! (og bruk riktig og fornuftig: Et MEGET godt sådan!) Hilsen Torbjørn Siter
Jarle Kristiansen Skrevet 9. oktober 2001 Forfatter Skrevet 9. oktober 2001 Takk for svar. Finnes det flykart som en kan laste inn? Kan en laste inn sjekkpunkter, og merke av evntuelle flyplasser.? Regner den ut bakkefart og antakelse av hvor lang tid til sjekkpunkt utfra gjennomsnittsbakkefart? Hadde tenkt å bruke den som en sikkerhet dersom jeg skulle komme utfor dårlig flyvær. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 10. oktober 2001 Skrevet 10. oktober 2001 Jeg har selv GARMIN GPS III Pilot, en uhyre kjekk og passe avansert GPS, den koster riktignok litt men har endel features som vanlige gps'er ikke har. Siden det er en avation GPS har den de fleste aviation points inne, som flyplasser, TMA borders, VOR, NDB, FIXES osv. VFR punkt må man selv legge inn, men det er en enkel operasjon som jeg gjør på PC'n og overfører via kabel til GPS'n. Se på http://www.garmin.com" TARGET=_blank>www.garmin.com under aviation for mere info om gps'n. Bildet av den i cockcpit ser du på http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=12194"'>http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=12194" TARGET=_blank>http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=12194 (det er den lille gps'n som er montert på stikka via yoke mount, den store er fastmontert i flyet. Legg merke til antennen til venstre nederst i vinduet som er antennen til GPS'n på yoke'n). Et nærmere bilde finner du på http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=6639"'>http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=6639" TARGET=_blank>http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=6639 For mere info om bruk av GPS i fly se på http://www.geocities.com/handheldgps/"'>http://www.geocities.com/handheldgps/" TARGET=_blank>http://www.geocities.com/handheldgps/ Siter
Helge Midtgård Skrevet 10. oktober 2001 Skrevet 10. oktober 2001 Ville også bekrefte at GPS III Pilot er en grei GPS. Det som også er bra med Garmin er den gode servicen man får dersom det skulle oppstå problemer med GPSen. Det kan hende at de andre merkene har like god service, men jeg ble overrasket over Garmin. Jeg skulle oppdatere databasen i GPSen ved å laste opp ny database fra PCen. Det skjedde noe feil under oppdateringen slik at GPSen ikke ville skru seg på etterpå. Jeg kontaktet Garmin og fikk beskjed om å sende inn GPSen med en feilbeskrivelse. Jeg sendte den til Garmin Europe i England, og noen dager etterpå (5?) var en helt ny GPS på døra med DHL uten at det kostet meg en krone! Ikke dårlig! Ellers bør du vurdere å kjøpe GPS fra utlandet dersom du synes det er en ok løsning. Jeg kjøpte min i England gjennom Transair Web-shop. Du kan trekke fra Britisk moms og legge til norsk toll på de prisene du ser. Tror jeg sparte ca 1500,-? Siter
T F Skrevet 10. oktober 2001 Skrevet 10. oktober 2001 quote: Opprinnelig postet av Jarle Kristiansen: Finnes det flykart som en kan laste inn? Kan en laste inn sjekkpunkter, og merke av evntuelle flyplasser.? Regner den ut bakkefart og antakelse av hvor lang tid til sjekkpunkt utfra gjennomsnittsbakkefart? Ja på alle punkter! Nevnte i det første innlegget mitt at du kan lese posisjonen i ulike formater (over 25 ulike typer), og du kan også lese av farten i både km/t, knots eller miles/h. Farten er uhyre nøyaktig, men oppdateres (sammen med posisjonen) hvert sekund. Dvs. under akselerasjon vil du ikke få en jevn fin økning slik du får på måleren i flyet, men en relativt ujevn økning helt til farten har stabilisert seg. Men dette burde vel ikke være noe problem for deg(?). Hvis du programmerer GPS'en til å lede deg til et "Waypoint" vil den også kunne fortelle deg hvor lang tid du bruker frem til punktet hvis du fortsetter med nåværende kurs og hastighet. Den kan enten gi deg klokkeslettet du vil nå punktet på (ETA), eller gi deg nedtelling som når 0 når du når punktet (ETE). Garmin GPS12XL som jeg har tar inntil 500 waypoints, og av disse 500 punktene kan jeg lage inntil 20 forhåndsprogrammerte ruter som hver består av inntil 15 waypoints. Nyere modeller har sannsynligvis enda større kapasitet, men jeg har enda tilgode å legge inn over 20 waypoints. (men nå bruker jeg den som sagt ikke til flyging da...) Men skulle du ha behov for så stor eller større kapasitet, så kan du kjøpe PC-program og link-kabel til GPS'en slik at du redigerer waypointene og rutene på PC'en og bare laster over det du skal bruke for den aktuelle turen, mens resten ligger lagret på PC'en til senere bruk. Hilsen Torbjørn [ 10-10-2001: Endret av: Torbjørn Fjeld ] Siter
Jakob Jakobsen Skrevet 10. oktober 2001 Skrevet 10. oktober 2001 stilig... fikk nesten lyst på en selv [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter
Gjest Skrevet 10. oktober 2001 Skrevet 10. oktober 2001 Se litt på de på nakshop.no...de er vel de beste som er til bruk i fly Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.