Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet
  • Forfatter
Høres ut som "underrør"' date=' kanskje varme på beina? hehe [/quote']

Er litt mer etter betydnigen i sammen med plasseringen, og i denne bilen er det ikke varmeanlegg. (men det er ikke sikkert dette har noe med bryteren i seg selv å gjøre?)

Skrevet

"Unteror." .... at det står punktum til slutt betyr antakelig at det er en forkortelse. Jeg tipper på at dette egentlig er en forkortelse for "Unterordnen" som vil bety "underordnet" (Subordinate på engelsk).

Kanskje noe med hvem som innehar den aktuelle sitteplassen ?

-Bernt

Skrevet

Kan nada tysk, men hva med omvendt av interior=unteror (Tross alt latin det meste)

Kanskje tilsvarer unteror understell, muligens en eller annen form for avvising eller varming av understell ?

Wild guess, men impulsivt postet på en tirsdag:)

EDIT: Så at det ikke var varme i "halftracken" nå ja...da tok jeg nok feil.

Skrevet
Kan nada tysk' date=' men hva med omvendt av interior=unteror (Tross alt latin det meste)[/quote']

Tvert imot! Tysk og latin har lite til felles. ;) Tysk har hatt lite med latin å gjøre, de tilhører to forskjellige språkfamilier (Latin og Germansk).

Skrevet

Jeg lanserer følgende teori:

Unic P107 var vel opprinnelig fransk halvbeltebil som ved invasjonen av Frankrike ble overtatt av tyskerne. Ordet ser ut som noe som er gravert inn i etterkant for å gi en forklaring for bryterne, noe som det tilsynelatende kunne vært bruk for på et kjøretøy som nylig var overtatt. Det ser også ut som et punktum som er gravert inn. Sett i lys av teorien om at dette er noe hastig gravert inn i etterkant kan det vel tenkes at dette er en forkortelse. Kanskje et ord bestående av Unter som betyr under og en etterstavelse som begynner på or. Dersom det er en forkortelse kan en vel anta at det ikke er et ord som har en særlig egen betydning. Kanskje kan det være unterordnen, som betyr tilbakestille?

Edit: Leste nå igjennom hele tråden, og ser at Bernt Sulebust tidligere har skrevet nesten nøyaktig det samme som jeg! Ikke meningen å kopiere hans utsagn, bare tilfeldigheter eller kanskje riktig løsning?

Skrevet
  • Forfatter

Her var det mange inntersange forslag, dette må jeg sjekke opp med eieren av bilen, som forøvrig tillhører krigshistorisk museum i Rogaland, di skal visst overhale hele bilen :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …