Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

250.000 km for en 1.8 liters bensinmotor er ganske mye mener jeg, hadde det vert en diesel hadde det vert ok, men da hadde vel prisen vert noe høyere også.

 

Nå har ikke jeg noen erfaring med peugeot selv, men jeg mener å ha lest at det er en god del feil på disse bilene og jeg tør ikke tenke på at den har gått over 250k i tillegg + at det er en relativt liten bensinmotor i den. Jeg ville iallefall hadd den på NAF og tatt en grundig sjekk på denne bilen før eventuelt kjøp.

Skrevet

Det vil si at de fleste slitedeler er blitt byttet, og at bilen går ett stykke før den faller fra hverandre. Dog, det er nok ikke lange stunden til flere deler må byttes. :grin:

 

Når jeg var på utkikk etter bil ville jeg ikke overstige 170 000 km for en bensindrevet motor.

 

Du får MYE bil for 30 000,- det handler bare om å være på hugget å finne gullperlene, som alle andre også er på utkikk etter og som er solgt når du ringer kl. 08 tirsdags morgen, når Adressa ble trykket for få timer siden..

 

For mitt vedkommende var det Opel Vectra eller Nissan Primera som var aktuelt, dette er begge biler som går, og går, og går... I tillegg så er dette "allemannseie", mange har hatt slike biler, evt. har og vet litt om de, kjente feil etc. I tillegg så er prisen på deler relativt billige.

 

Når du tenker årstall så ville jeg heller satset på å kjøpe bil som er av modellen 1996 eller ELDRE. Du får mer bil for pengene, samt at du sparer noen tusen på omregistrering.

Skrevet

De fleste japanske biler er ganske slitesterke og billige. Pappa hadde en Nissan Bluebird 85 modell, da han solgte den var den gått 300000km uten at han hadde byttet noe annet enn vanlige slitedeler.

BMW skal du være litt forsiktig med, har to kompiser som begge kjøpte seg BMW (tidlig 90-talls modell), de har begge fått problemer med motor.

 

Kjøpte meg selv en Toyota Corolla G6S for en måned siden. Den er jeg storfornøyd med.

Skrevet

BMW hadde endel problemer med 12 ventils motorene. Topplokkene kunne slå seg. 24 ventils motorene som kom sent 1991 er tilnærmet problemfrie og økonomiske i drift.

 

Men skal man ha en fornuftig bil som holder lenge så er Toyota noe å se etter. Meget driftssikkert :)

Skrevet

De var helt sikkert problemfrie i normalt bruk, men så må du tenkte på at BMW er en typisk ungdomsbil, og ikke blir så veldig pent behandlet. Det var en hydraulisk løftearm eller noe sånnt som røk hos han ene. Den andre slurpet olje fortere enn den slurpet bensin. Det er sikkert bare ett fåtall BMWer som får problemer, men synes det var litt merkelig at begge fikk problemer med motor.

Skrevet

Motorproblem hos bmw er stort sett pga hard bruk. Trøbbel med hyd ventil-løfter skyldes stort sett at turtallet har passert rød-streket en gang. At de bruker olje skyldes ofte at oljeskift-intervallene ikke blir fulgt.

 

Hadde en 525 24v selv og kjørte den ganske friskt :grin: Men den ble alltid pent kjørt til motoren var driftsvarm. Vedlikeholdte bilen godt og solgte den når den hadde gått 301500km. Da var bilen fortsatt god som gull :) Og den brukte ikke olje og motoren hadde aldri vært åpnet.

 

Men stort sett alle biler er alergiske mot ungdom som ræv-kjører da :grin: Og husk at de fleste bmw har vært kjøpt nye av en godt voksen og man kjøper helst en bmw av en som er voksen også. Å kjøpe bil av ungdom (uansett bilmerke) er å be om problemer stort sett ;)

Skrevet

Ja, en viktig poeng er bragt fram her!

 

Somregel så er utgiftene ved å ha en bil større enn man tror, spessielt ved førstegangskjøp. For meg ville det koste ca. 25 000,- å forsikre en 1996 mod Opel Vectra med full kasko. Med en bruktbilpris på 45 000,- er det kanskje like greit å kun ha ulykkes forsikring og heller satse på at du kjører pent og trygt i to år. :grin:

 

Min fetter er ekspert på dette med gode bilkjøp, kjøpte en Ford til 3000,- da eieren trodde den ikke virket mer. Salget ble gjennomført, en kjapp tur på biltema, 10 min montering og bilen ble kjørt fra Ski til Trondheim uten problemer. Men, for å gjøre VIRKELIG gode bilkjøp må man også kunne mekke litt selv, evt. ha noen venner/familie som digger det.

 

Men tilbake til utgifter. Tenk litt på hva du ønsker å bruke bilen til, hvor mye sikkerhetsutstyr trenger du, hvor mye drivstoff forbruk etc. For vanlig "Trondheimskjøring" er en akkurat passe sliten Golf ett meget godt kjøp! Dette er biler som er billige i drift, billige deler, og kjøper du en slik til f.eks 25 000 trenger du egentlig ikke stort annet enn ulykkesforsikring. Det beste førstegangskjøpet av bil er en skikkelig rustholk som AKKURAT klarer å leve i 1-2 år før den må byttes i noen tusenlapper hos bilopphuggern. :grin: Disse bilene koster mellom 5000-10 000, og mange av de holder LENGE med rett vedlikehold. :)

 

Etter ett rask søk har jeg funnet noen biler som kan være verdt å ta en titt på:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12887040&sid=xz2cabx4m_Z707390&WT.svl=Link

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12684197&sid=xz2cabx4m_Z707390&WT.svl=Link

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12902447&sid=xz2cabx4m_Z707390&WT.svl=Link (Jeg vet det er en Opel, men jeg gir meg ikke på den der vectraen! :grin:)

 

Skrevet

Skaugstad har et meget godt poeng her.

 

Forsikring. Det er meget dyrt for en ungdom. Sjekk forsikringspris på forskjellige biler og kjøp deretter en bil du har råd til å forsikre.

 

Anbefaler også å forsikre vogna på deg selv. Mange gjør seg selv en bjørnetjeneste når de forsikrer vogna på foreldrene. Bonus kan ikke overføres til de håpefulle lenger så det er greit å spare seg opp selv fra børjan av.

 

Veldig greit å ha mye bonus oppspart den dagen økonomien tilsier at det skal stå en M5 i garasjen ;)

 

 

Skrevet

M5? Hadde håpet du skulle si Audi RS4 eller noe sånt ; )

 

Har foresten en Toyota Carina II 85 mod som har gått 390.000 km. Ikke noe problem. Blir ikke brukt som noe annet enn fremkomstmiddel slik at den har vart fint. Kjøpte den for 5.000 kr inkludert årsavgift og den har ikke gitt meg større problem enn å fylle bensintanken og etterfylle litt olje etter hvert. Brukt ca halv liter på 10.000 km.

Skrevet

Mye bra! Takk :)

 

Skaugstad: Far har en Carina. Meget bra bil! Aldri problemer. Slik som de fleste Toyota biler.

Men Hyundai Accent! Prøver du å lure meg?? :grin: Damen hadde en slik.. Problembil! Da de løftet den opp på verkstedet datt hjulene av. Litt liten motor også. Den er nok ment for den eldre generasjon som får fartsbøter for å kjøre for sakte.. Hyundai Accident? :whistle:

Den Opel'n så fin ut. Men stasjonsvogn er ikke det jeg er på jakt etter. Audi har et par fine stasjonsvogner men de blir litt for dyre.

 

Har sett litt på BMW (Big Mexican Woman), men som dere sier, de fleste til rundt den prisen jeg er på jakt etter, er kjørt av ungdom. Ikke at det trenger å være negativt, men som sagt er jeg på jakt etter en driftsikker, fin bil.

Utseende, spssiellt interiør er viktig i mine øyne. Akkurat som Hestnes og dashbordet i kjellern hans :grin:

 

Er ikke noe hast å skaffe bil, så jeg får nok følge med på finn.no og i aviser. Kanskje noen andre plasser som er lurt å følge med også?

 

Takk for svar så langt!

 

 

Skrevet

Hundai ækksænt har jo meget gode tall, så da tror jeg madammen var litt uheldig med bilen.. :grin:

 

Jeg forstår ennå ikke hvorfor du utelukker Opel, er en helt grei bil, og finner du en Opel Vectra er dette ett godt valg. En pent brukt Vectra fra starten av 90 tallet som har gått ca. 200 000 går du til ca. 20 000, skal du ha den nyere modellen som avbildet i den annonsen får du en meget så brukbar bil til ca. 30 000-40 000, men den koster litt å forsikre pga. motorvolumet. Vectra finnes i alle lengder og høyder.. :grin:

 

Men, hadde jeg vært deg ville jeg gått for en pent brukt Golf fra midten av 90 tallet, 60 hk og 1,4L. Perfekt førstegangsbil. Klager du på liten motor, husk at Corsaen til muttern har 60 hk, du må innrømme at den drar litt?! :grin:

Skrevet
60 hk og 1' date='4L.[/quote']

Skuffa Ivar.. :grin:

 

Jo skal innrømme at corsaen dro godt.. Men har en liten anelse om at du fylte en liten skvett 100LL på'n? :confused:

 

Skal ikke si at Opel er dårlig, men hvis jeg skal si det rett fra hjertet, så blir Opel for "tynt".. hehe

Trenger noe kraftigere, hvis du skjønner hva jeg mener :/

Skrevet

Det man skal være forsiktig med når man kjøper seg Opel Vectra fra 90-tallet er rust, disse bilene begynte å ruste ganske tidlig så vær obs på det.

 

Når det gjelder BMW så er problemene med de at de blir "ungdomskjørt" som tidligere nevnt, problemet er at de fleste starter opp bilen iskald og begynner å trollkjøre de på turtallsperra med en gang og det tåler ikke toppene på disse bilene, siden motorblokka er i støpejern og toppen er laget av aluminium så "krøller" toppen seg sammen og blir ujevn, dette er vel det største problemet med BMW, dersom man bare venter til hele motoren har blitt gjennom varm så tåler de veldig mye.

 

Jeg har forøvrig selv en BMW 325I 1992 modell og betaler ca 9000 i året for full kasko med leiebil :)

Skrevet
Men Hyundai Accent! Prøver du å lure meg?? :grin: Damen hadde en slik.. Problembil! Da de løftet den opp på verkstedet datt hjulene av.

 

Hahahahaaa, good one :grin:

 

Nej jeg ville nok heller ikke vælge en Hyundai. Toyota skulle være det mest fornuftige valg har jeg hørt, men hvad med en gammel Saab?

Skrevet

Det er bare toppene på 12 ventilsmotorene som har det problemet. Det har med utformingen av kjølevannskanalene i toppen å gjøre. 24 ventilsmotorene har ikke dette problemet. Og blokka er av jern der også :)

Skrevet
Det er bare toppene på 12 ventilsmotorene som har det problemet. Det har med utformingen av kjølevannskanalene i toppen å gjøre. 24 ventilsmotorene har ikke dette problemet. Og blokka er av jern der også :)

 

Takker for forklaringen :) heldigvis har jeg 24 ventileren på 192 hk, fungerer ganske greit igrunn, bortsett fra at den begynner å drikke litt mye olje

Skrevet
60 hk og 1' date='4L.[/quote']

 

 

Skal ikke si at Opel er dårlig, men hvis jeg skal si det rett fra hjertet, så blir Opel for "tynt".. hehe

Trenger noe kraftigere, hvis du skjønner hva jeg mener :/

 

Hva mener du med kraftigere? :grin:

Som nevnt tidligere, jo større og heftigere bil du har, jo dyrere blir forsikringen, samt at den legger igjen halve tanken hver gang du kjører ut av ett kryss. :grin:

 

Du bør iallefall holde deg under 100hk, og alt over 2.0L er sløseri for en førstegangsbil. Søren, høres ut som my old man nå! :grin:

 

 

Her vet du, denne bilen er billig, går nok ennå 100 000 til før den må grøftes, lav forsikring, samt at du ikke trenger mer enn ulykkesforsikring! Ikke spessielt god mht. sikkerhet, så lave hastigheter er å anbefale. :) Den perfekte førstegangsbil spør du meg! http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12648951&sid=xz5cab8igdG583520&WT.svl=Link

 

Men du er vel litt som meg, vil gjerne se litt bra ut i bilen du skal kjøpe! :grin:

 

Se også her: (denne har jeg faktisk sett stått utenfor den blokken MANGE ganger, den utmerker seg! :grin:)

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12740703&sid=xz5cab8igdG583520&WT.svl=Link

 

Hvis du ikke er redd for å reise litt for å ta en titt på bil så hadde denne kanskje ikke vært så dum: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12779532&sid=xz5cab8igdG012622&WT.svl=Link

Blir iallefall Primera SRI, Primera eller Opel Vectra på meg når bilkjøp lyr på! :)

 

 

Skrevet
Volvo 240' date=' Stian ;) Der har du lekebil :)

Men seriøst, sjekk denne : http://www.autodb.no/bil/

Hva tenker du om Honda?

Edit hvorfor går det ikke ann å linke til autodb? :crazy: [/quote']

Hehe, nei volvo blir for harry her i Trondheim. Greit hvis man bor på landet.

Autodb.no bruker jeg rett som det er ja! Men hender seg at bilder blir solgt å det ikke oppdateres. Litt tulle annonser også. Men ellers bra.

Honda? tja. De har da et par fine biler, men veldig liten motor på de! Det som er synd.

 

Ingen tvil om at de to første bilene er gode biler Ivar, men vettumeghva :grin:

Har kjørt med en stygg rød L i bakruta i 3 år nå, og jeg føler jeg har hatt min førstegangsbil (Mazda 323, 92'). Den Primeran har jeg faktisk sett på. Liker enkelte Primera modeller.

Ta den peugeoten jeg linka til i første post som utgangspunkt. Fin bil med fin cockpit. Noe verken den golfen eller toyotaen har :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...