Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jeg er en ganske "fersk" flyspotter, men jeg bgyner å få litt bilder nå. Derfor lurer jeg på om dere har noen tips til arkivering, eventuelt hvordan dere gjør det? :)

Takk på forhånd.

Skrevet

Jeg gjør det samme som Alexander.

En mappe for hver spottetur. Inne i hver mappe legger jeg alle bildene jeg tok, og så lager jeg en ny mappe inni den hvor jeg legger inn de beste, som jeg har redigert.

Skrevet
Inne i hver mappe legger jeg alle bildene jeg tok' date=' og så lager jeg en ny mappe inni den hvor jeg legger inn de beste, som jeg har redigert. [/quote']

Har gjort det jeg også, glemte å si det. :)

Skrevet

Jeg spotter ikke - men prinsippet gjelder her også forsåvidt. Jeg bruker et program for arkivering og lett etterarbeid, Apple Aperture. Her lager man et bibliotek som er en datafil programmet leser av. Alle bilder legges inn i denne filen etterhvert som man slenger inn fler, lager nye versjoner etc. Det jeg har tatt sikte på å gjøre er å lage èn slik fil (eller et bibliotek om du vil) pr. år, og deler opp i mapper - èn pr. mnd.

Om jeg f.eks. er ute en dag nå i mars og tar bilder av vind og vær, lager jeg et prosjekt inni mappa jeg kaller "vind og vær" f.eks.. Og ut fra dette prosjektet plukker jeg ut de aller beste bildene ved å lage et "smart album" som sorterer ut bilder etter gitte kriterier som f.eks. at den skal ha minst 4 stjerner eller fler, i en skala der ingen stjerner er dårligst, og fem stjerner er best.

Ble sikkert litt knotete forklart... Ta en titt!! www.apple.com/aperture/

Adobe har et tilsvarende program, Lightroom. Det har jeg knapt sett på, men går sikkert an å gjøre noe lignende der.

Skrevet

Jeg lagrer alle bilder sortert etter år, og underkataloger med dato og forklaring som navn. F.eks.:

C:\\ARBEID\\BILDER\\2008\\2008-03-22 FLYTUR MED KAO\\

RAW-bildene ligger i én mappe, konverterte JPG i en annen, viderebehandlede JPG (resize, m.m.) i en tredje.

Og selvfølgelig - laster jeg opp på www.airpics.com alle bilder som er brukbare og kun ett bilde pr fly pr side av flyet. Blir bildene bra laster jeg også opp til airliners.

Skrevet

Jeg spotter ikke, så jeg sorterer ikke mine billeder på den måde. Derimod lader jeg Lightroom gøre arbejdet. Ved import fra minnekortet opretter det automatisk en mappe med den aktuelle dato som navn og eksporterer billederne der til når de er blevet konverteret fra RAW til jpeg:

billede1wj2.jpg

Skrevet

Mye lig Kristian. Har en mappe der hedder Digital. Derefter har jeg så mapper der hedder år_måned_dag (f.eks. 2008_03_18) Fungerer rigtig bra.

Skrevet

Jeg tror ikke der er den helt store forskel på det punkt. Fordelen ved Lightroom ligger i, at programmet også kan arkivere billeder, lave web-gallerier etc.

Skrevet

Har prøvd mange forskjellige programmer som sorterer og arkiverer bilder, men har hittil ikke vært spesielt fornøyd med noen av de. Nå bruker jeg kun Zoom browser som følger med Canon's produkter. Er ikke verre enn å koble til kameraet og skru det på, så overføres bildene automatisk til pc'en. Programet oppretter mapper med dato som katalognavn etter når bildene ble tatt.

"Mine bilder/Canon EOS350D/2008_03_26"

Redigerte bilder legger jeg i en undermappe.

Skrevet

By the way.

For dem med Mac, er iPhoto helt fint til arkivering/sortering af billeder.

For dem med PC, findes Google's Picasa2, som IMO også fungerer helt fint til dette formål.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …