Andreas Pettersen Skrevet 2. oktober 2001 Skrevet 2. oktober 2001 http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=178265"'>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=178265" TARGET=_blank>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=178265 quote: Heldig? Flygeleder Carlsen satt selv midt på rullebanen da episoden skjedde Snakk om å sitte midt oppi det... [ 02-10-2001: Endret av: Andreas Pettersen ] Siter
Olav M. Rønningen Skrevet 2. oktober 2001 Skrevet 2. oktober 2001 quote: Heldig? Flygeleder Carlsen satt selv midt på rullebanen da episoden skjedde Har man begynt med SÅ manuell dirigering av flytrafikken på Evenes? Hender jeg observerer trafikkpoliti i veikryss o.l., men flygeledere som dirigerer flyene "manuelt" ute på rullebanen er vel noe nytt og en smule oppsiktsvekkende [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] På den annen side kan jo dette være et ledd i Luftfartsverkets spareplan. De har kanskje solgt tårnet til en restaurant for flyentusiaster..... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [ 03-10-2001: Endret av: Olav M. Rønningen ] Siter
Harald Hagen Skrevet 3. oktober 2001 Skrevet 3. oktober 2001 Leste også den artikkelen i Nettavisen. Det er en god del utsagn der som ikke helt henger på greip. Jeg foreslår at vi venter på rapporten fra HSL, selv om artikler i VG og Nettavisen nok er mer underholdende. Siter
Martin Kaareng Skrevet 3. oktober 2001 Skrevet 3. oktober 2001 Jeg har aldri sett en nyhetsartikkel med så mange stavefeil! "Et fly fra Braathens måtte gå opp i luften igjen da det skulle lande på Evenes flyhavn i kveld. På rullebanen stod nemlig fly fra SAS." "Jeg hadde gitt piloten i Fokker 50-flyet fra SAS (gitt hva, beskjed?) om å holde seg borte fra rullebanen, slik at Boing 737- flytet fra Braathens skulle få lande. akkuratt i det Braathens-flyet skal til å ta bakken ser jeg SAS-flyet kjøre ut på rullebanen." "Flyene var på dette tidspunkt i hevr sin ende av rullebanen, som måler 2200 meter, sier Carlsen." "Passajerer informert Boing 737-flyet kunne lande 14 minutter senere, og Fokkerslyet kunne ta av mot Tromsø. Passasjereren ble informert av piloten om nestenulykken, og skal ha opptrådt rolig. Flyhavrikommisjonen skal nå granske den alvorlige nestenulykken." Sett noe lignende? Finner dere flere feil? Martin Siter
Christer Havnø Skrevet 3. oktober 2001 Skrevet 3. oktober 2001 Jeg var selv innen synsvidde av Evenes da dette skjedde, og jeg så det hele. Det som menes med at flyglederen var midt på rullepanan må vel være det at tornet er ca. nesten på mittpunktet i lengde rettninga på rulle banen, om ikke på, men på siden. Men det hørtes jo litt dumt ut å si det slikt det ble sakt. Må få si at jeg stussa litt på hva som forgikk i hodet på kapteinen i SAS flyet da han rulla ut på banen, og Braatens var nesten nede. Det kunne jo være det at han muligens var så utålmodig at han ville ta av og lette rett over hodet på braatens masikna [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Seriøst, bruker piloter å glemme hva de får bskjed om? og når det gjelder å taxe ut på banen så gjør man jo ikke slikt før man får lov!!! [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Siter
Jakob Jakobsen Skrevet 3. oktober 2001 Skrevet 3. oktober 2001 Flyet fra Braathen var bare 30 meter over bakken da piloten fikk kontrabeskjed om å gå opp igjen. Siter
Karl R Pettersen Skrevet 3. oktober 2001 Skrevet 3. oktober 2001 På TV i morges var de enda bedre, hvor de sa at avstanden mellom flyene var 30 meter. Når go-around ble gjort stod de vel på hver sin ende av stripa? Trodde forresten bestått nårsk var en forutsetning for å bli 'sjornalist' [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter
Karl R Pettersen Skrevet 3. oktober 2001 Skrevet 3. oktober 2001 Eh, skal ta ett norkkurs selv. "Flyene på begge hver sin ende når go-around" - doooh... Mente at de skulle bruke hver sin rullebaneretning. Siter
Einar Halvorsen Skrevet 3. oktober 2001 Skrevet 3. oktober 2001 Kunne ikke dy meg, men har sendt en mail til artikkelforfatteren og bedt dem bruke stavekontroll FØR de legger noe ut på nettsidene sine. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter
Christopher Eriksen Skrevet 4. oktober 2001 Skrevet 4. oktober 2001 quote: Opprinnelig postet av Christian Langvatn: Dette kan kanskje relateres til et av emnene som blir tatt opp i faget "Menneskelige ytelser og begrensninger" (MYB). All kommunikasjon mellom ATC og piloter foregår som kjent på et standardisert språk. Etter hvert blir kommunikasjonen rutine og man hører og snakker de samme frasene om igjen og om igjen. Om piloten som fløy denne gangen f.eks. hver gang han er innom Evenes får klarering til å kjøre ut på banen uten å vente på andre fly, så kan han denne gangen ha regnet med at han fikk den samme klareringen som vanlig uten at han egentlig fikk det, og selv om han leste tilbake at han ikke var klarert ut på banen. Dette er et så kjent "fenomen" at det er en del av pensumet for å bli pilot allerede ved PPL-A sertifikatet. En ting å være oppmerksom på, som ikke bare gjelder piloter, men ellers også. Men dette "fenomenet" er vel ingen tilgivelse for å kjøre ut uten klarering? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Siter
Gjest Skrevet 4. oktober 2001 Skrevet 4. oktober 2001 quote: Opprinnelig postet av Christopher Eriksen: Men dette "fenomenet" er vel ingen tilgivelse for å kjøre ut uten klarering? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Absolut inte! Men det kan vara en utmärkt förklaring till varför det skedde... Fårstå också att utredningen av en incident av det här slaget görs inte för att söka tilgivelse eller att lägga skyld. Beror lite på varför det hände förståss... Men i grund och botten så utreder man varför det skedde, så man ka lära av det. Det är så man förhindrar att det sker igen. [ 04-10-2001: Endret av: Jörgen Toll ] Siter
Karl R Pettersen Skrevet 5. oktober 2001 Skrevet 5. oktober 2001 Hva skjer etter en slik go-around ordre? Blir det _full_ missed procedure, eller vectorering inn til nytt forsøk? Får det flyet som forårsaket det hele avgangsklarering mens det andre er 'i runden', må det vente til det andre har landet, eller blir det stående i påvente av 'oppvask'? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.