Gjest Skrevet 3. oktober 2001 Skrevet 3. oktober 2001 En CAT2 landning är en Instrument landning som utföres med hjälp av ILS (Instrument Landing System) eller MLS (MIcrowave Landing Sys. Väldigt ovanlig) med kopplad autopilot ner till under DH (Descision Height). Minsta RVR (Runway Visual Range) på 300m. CAT2 operationer kräver speciellt utbildade piloter och speciella krav till instrumentering i flyget samt flygplatsen. Det ska också, självklart, finnas en myndighetsgodkänd procedur för CAT2. Klart nog..? Siter
Aleksander Skoyen Skrevet 3. oktober 2001 Skrevet 3. oktober 2001 hei. Ser foressten på notam for ENGM at 01R er oppgradert til CAT 2.Regner med det er noe som har skjedd nå,ellers så er jo jeg helt på trynet [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] MVH AlEks Siter
Gjest Skrevet 3. oktober 2001 Skrevet 3. oktober 2001 quote: Opprinnelig postet av Aleksander Skoyen: hei. Ser foressten på notam for ENGM at 01R er oppgradert til CAT 2.Regner med det er noe som har skjedd nå,ellers så er jo jeg helt på trynet Riktigt det! ENGM blev väl godkänd i sommar om jag inte minns helt fel. Ett tillägg till mitt första innlägg är att att flygplatsen, som ska ha CAT2/3, måste påvisa statistik för driftsäkerhet och funktionalitet för att bli godkänd. Siter
Aleksander Skoyen Skrevet 4. oktober 2001 Skrevet 4. oktober 2001 VIS=visual MVH Aleks [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Jakob Jakobsen Skrevet 4. oktober 2001 Forfatter Skrevet 4. oktober 2001 også lurer jeg på, hva er VIS? Siter
petter kindt Skrevet 5. oktober 2001 Skrevet 5. oktober 2001 Det finnes 3 forskjelige CAT'er.(kategorier) CAT I = en enkel ILS form CAT II= en mer avansert ILS form(mest normal) CAT III=en avansert ILS form. Siter
Tore Rasch-Olsen Skrevet 5. oktober 2001 Skrevet 5. oktober 2001 Petter, kan du utdype litt mer hva du mener med de tre forskjellige ILSene? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Anders Presterud Skrevet 5. oktober 2001 Skrevet 5. oktober 2001 Jeg vil også prøve [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ILS Category I (CATI) -Decision Height (DH): 200 ft -Runway Visual Range (RVR): 550 m ILS Category II (CATII) -Decision Height (DH): 100 ft -Runway Visual Range (RVR): 300 m ILS Category III (CATIII) -Decision Height (DH): N/A -Runway Visual Range (RVR): 200 m eller mindre Det finnes tre varianter av CATIII: A, B og C. Det som skiller disse er blant annet forskjellige krav til sikt (RVR). A krever 200 m, mens med C kan man utføre såkalt blindlanding. I tillegg til strengere krav til ILS'ens driftssikkerhet, kreves også mer avansert bane- og innflygingslys til de høyere kategoriene. Ved f.eks. CATI så gjelder kravet til RVR 550 m kun hvis banen er utstyrt med høyintensive banelys, senterlinjelys og landingssonelys. Ellers så er kravet til RVR 750 m (med unntak selvfølgelig). Anders Siter
petter kindt Skrevet 5. oktober 2001 Skrevet 5. oktober 2001 Ok da det var litt bedre [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Siter
Patric Moreau Skrevet 5. oktober 2001 Skrevet 5. oktober 2001 Det som Anders skriver ser på det hela bra ut, men man kanske ska förtydliga avstånden vid RVR lite... ILS Category I (CATI) - DH 200ft - RVR 550m + ILS Category II (CATII) - DH 100ft - RVR 300m - 550m ILS Category III (CATIII) - DH 50/20/NA - RVR 300m eller mindre Normalt sett står båda dessa siffror angivna längst ner på Instrument Approach and Landing Chart, under MIN och RVR. Där står också hur man räknar fram RVR (vilket inte är samma sak som VIS), vilket i de allra flesta fallen görs genom att multiplicera VIS med 1,5 för dagen och 2,0 för natten. /Patric Siter
Espen Øijordsbakken Skrevet 5. oktober 2001 Skrevet 5. oktober 2001 Heisann, Tenkte jeg bare skulle slenge på prosedyrene ved de forskjellige ILS kategoriene: Cat I: Piloten flyr approach'en og gjør landingen Cat II: Autopiloten flyr approachen (ned til DH), piloten gjør landingen. Cat III: Autopiloten flyr approach og gjør landing. Videre under Cat III: Cat III A: Piloten holder flyet på center line etter landing Cat III B: Autopilot holder center line Cat III C: Autopilot helt til flyet stopper ved gaten. Siter
Jakob Jakobsen Skrevet 7. oktober 2001 Forfatter Skrevet 7. oktober 2001 takk for alle svar [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] "Cat III C: Autopilot helt til flyet stopper ved gaten." stilig... visste ikke at det gikk ann.. men jeg bare lurte på: når man er på dh, må man se rullebanen da? og hva skal man med rvr? Siter
Gjest Skrevet 7. oktober 2001 Skrevet 7. oktober 2001 quote: Opprinnelig postet av Jakob Jakobsen: men jeg bare lurte på: når man er på dh, må man se rullebanen da? og hva skal man med rvr? Man måste se minst 3 segment av antingen approachlights, centerlinelights, touchdown zone lights, RWY edgelights aller kombination av dessa samt minst 1 lateralt element av belysningen, som en approachlight crossbar eller liknande. Om aktuell RVR är lägre än ditt minsta krav så får du inte fortsätta din approach förbi final approach fix. Skulle RVR bli sämre efter passage av FAF så får man fortsätta ner till DH och se efter. Ser man inget då så är det bara till att komma sig upp igen! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] För att förtydliga ett tidigare inlägg så får man inte konvertera MET VIS till RVR för en CAT2-3 approach. Det måste finnas angiven RVR på aktuell RWY. Edit: VIS betyder här Visibility. Man talar också om MET VIS, Meterological Visibility. [ 08-10-2001: Endret av: Jörgen Toll ] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.