Per-kristian Jensen Skrevet 14. mars 2008 Skrevet 14. mars 2008 Heisann! Forsvaret skal jo nå sende 3 Bell412 helikoptre fra 339Skvadronen på Bardufoss ned til Meymaneh i Afghanistan. Det jeg lurer på, er hvordan de får de ned dit? De skal vel ikke fly de ned selv? Og Bell412 er vel LITT for stor til å få plass i en Hercules. Noen som vet hvordan de flyr de ned? Holder det med en C-5 eller C-17, eller må de sendes med AN124/AN225? Siter
Steinar Grindstein Skrevet 14. mars 2008 Skrevet 14. mars 2008 Er usikker på om C17 klarer den jobben, men C5, som er betydelig større burde kunne klare det uten problemmer. An 124 er vel litt mindre en C5 trur jeg. Så neste alternativ blir vel An225? Siter
Pål Næss Skrevet 14. mars 2008 Skrevet 14. mars 2008 Da NORAIR reiste til Libanon i -78, gikk det fire Hueyer inn i en Galaxy. 412'n er vel ikke så mye større? Siter
Martin Dahl Skrevet 14. mars 2008 Skrevet 14. mars 2008 An124 er størst men de har vel ca samme max payload. 120 tonn tror jeg. Men An124 har fløyet med over 170 tonn og C-5 har noe større max payload i krigssituasjoner tror jeg. Jeg mener også C-17 kan ta et 412. Tipper på at An124 er mest sannsynlig hvis de skal fraktes nedover, og ikke flys. Siter
Pål Næss Skrevet 14. mars 2008 Skrevet 14. mars 2008 Siden det ser ut som du svarte meg: Jeg lurte på 412 kontra Huey. Ikke 124 kontra Galaxy. Skal de fraktes ned med fly, er Galaxy like sannsynlig som 124. Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Skrevet 14. mars 2008 Ok. Når jeg tenker meg om, så har det vel vært en 3-4 AN124er på Gardermoen den siste uken. Tror det var på Mandag, at 2 An124 og 4 C-130 Herculeser (3Norske 1 utlandsk) på Gardermoen samtidig... Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 14. mars 2008 Skrevet 14. mars 2008 Det hadde vært kult å få med seg ja. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.