Skrevet 13. mars 2008 16 år Hei! Noen her som vet om veteranbiler kan brukes til daglig virke, eller kun spesielle anledninger?
Skrevet 13. mars 2008 16 år Det kommer an på åssen den er forsikret. Om den er forsikret som "veteranbil" og priset deretter så er det begrensninger i bruk. Men du kan selvsagt forsikre en veteranbil på vanlig måte og bruke den så mye du vil. Sjekk med ditt forsikringsselskap.
Skrevet 13. mars 2008 16 år Om du skal registrere den som veteran (for å slippe diverse utgifter), må det så vidt jeg vet være bil nummer 2. Det er fordi du ikke skal bruke en veteran til daglige formål. Tror heller ikke du kan kjøpe deg en veteranbil og forsikre den i foreldres navn, blir isåfall en rimelig høy egenandel. Jeg hadde en drøm om en volvo 140, men neida.. møkkaland.
Skrevet 13. mars 2008 16 år Du registrerer ikke en bil som veteran; det blir den automatisk det året det er 30 år siden 1. gangs registrering. Da blir årsavgiften redusert til 380kr. Hvis du bruker den som bil nr. 2 med relativt lav årlig kjørelengde (husker ikke antall mil for øyeblikket, det varierer kanskje litt hos de forskjellige forsikringsselskapene) er veteranforsikring det mest gunstige (jeg husker heller ikke ca. hvor mye den koster per år, men om jeg ikke er helt på jordet er det snakk om noen få hundre kroner). Hvis du ikke har noen annen bil kan du forsikre den på vanlig måte (enten på ditt eget navn eller foreldre; da jeg kjøpte bilen min (1975 Mini Clubman) spurte jeg både vegvesenet og forsikringsselskapet om det var noe problem å ha bilen registrert på min far selv om jeg var eneste bruker. Svaret var at det var likegyldig hvem som var hovedbruker av bilen. Både forsikringspremie og egenandel er den samme som om han skulle ha vært hovedbruker).
Skrevet 13. mars 2008 16 år Forfatter Okey. Lurte på dette fordi jeg sitter å leser om politikk. Også las jeg om årsavgift på veteranbil. Det er jo forsåvidt utrolig dyrt med 380kr i året for en bil du har lov til å bruke sånn.. 2 ganger.. Og den stiger jo også. Nei.. Sosialister vil ha penger. Det skal ikke stå på det.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.