Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Nå har jeg iløpet av 3-4 dager knipset godt over 500 bilder av havørn. Sitter nå å blar igjennom og redigerer litt og tenkte jeg skulle slenge innom noen bilder her. Kom gjerne med kritikk, særlig hvis dere har meninger om lys og farger. Jeg får nemlig helt andre farger og lys på bilder når jeg skriver dem ut. Har en mistanke om at det er skjermen og ikke skriveren som er helt på trynet. Så det har vært interessant å høre hva dere ser på skjermen deres. Og hvis noen har tips til et kalibreringsverktøy for skjerm som ikke koster en formue så har det også vært flott! :)

IMG_4078.jpg

IMG_4074.jpg

IMG_4013copy.jpg

IMG_3917.jpg

IMG_3860.jpg

Skrevet

Flotte motiver full av action. Bør likevel strebe etter skarpere fokus på selve ørna. Prøve å bruke spot fokus og følge med i flukten, men med hastigheten til denne karen så er det ikke så lett.

Kan du si noe om fotoutstyr og evnt redigering. Det er såpass markerte kanter på ørna at det ser ut som det er brukt for sterk sharpen filter i fotoprogram. Nesten som den skulle vært klipt ut og limt inn i bildet. Men kan være sola som skaper kontrasten. Hvis du har tilgang til motivet igjen kan du jo prøve i overskyet vær. Tipper forøvrig at det er i Lofoten bildene er tatt.

Ellers fargene fine ut på skjermen. Kan jo kalibrere skriver i forhold til utskrift. Sammenlign gjerne med andre skrivere.

Skrevet

Å fy fa...., se på det andre bildet. Sjekk det blikket da, ett tusen prosent fokusert på maten. Superflotte bilder av en usannsynlig vakker fugl. Stjeler det bildet og bruker det som skrivebordsbakgrunn.

Skrevet

Det er jo vakre bilder du tok, Martin. Liker 1-2-4-5 pga bra lysforhold og ikke noe som "forstyrrer" i disse bildene. Vanskelig å velge en av dem som favoritt!! Men nr 3 er også bra, og det er mer "vanlig" for "vanlige" folk som kan ta slike. ;)

Skrevet

Bildene er tatt i Lofoten ja, utenfor Fredvang i Flakstad. Jeg har brukt et Canon 20D og 70-200 2.8L.

Per: 20D kommer til kort når det gjelder fokus syns jeg. Det har store problemer med å fokusere på et objekt, (i dette tilfellet ørna) på lang avstand. Mulig jeg stiller for store krav til et slikt kamera? Bildene er forøvrig tatt fra båt så det er vanskelig å holde kameraet helt stille. Har ikke brukt stativ og med en så tung linse blir man fort litt sliten og ustø på hånden. Når det gjelder redigering så har jeg prøvd å gi himmelen mer farge, derfor kantene du snakker om. Den var ganske grå orginalt.

Takk ellers for kommentarer :)

Skrevet

FANTASTISK! Er ikke mere å si om den saken. Luftens konge er å blir en vakker fuggel, og den slutter aldri og imponere meg.

Har ei interesang histore om to stykk havørn ifra sist høst jeg ønsker å dele med dere her i denne sammenheng. Jeg å en arbeidskolega kom kjørene ned ifra grustaket til bedriften jeg jobber i har. Da vi nermet oss hovedveien så vi ei ørn som kom glidene over Sortlandssundet før den angriper en måse som ligger utpå sunnnet. Det utviklet seg ettervert til en mindre fight melom ørna å måsen, men enden på visa ble at ørna satte seg på måsen å drukna den. Da måsen omsider hadde avgodt med døden begynte ørna å kjempe seg opp av vannet, noe som åpenbart var en tøff anstrengelse, men etter to tre minutter kom den seg på vingene, og da kom ørn nummer to for å hjelpe til, å den satte umidelbart igang med å baska den døde måsen inn på land. Jeg å min kolega satt bare å måpet. Vi var helt satt ut av denne opplevelsen av luftas konge.

Ha en fortsatt fin dag med mange flotte ørneopplevelser!

Skrevet

Noe høy ISO, men det kan vi helt klart leve med! :)

Knall flotte bilder, når jeg tenker meg om så har jeg aldri fått muligheten til å iaktta denne flotte fuglen på nært hold. Det er som de sier, den er fantastisk flott og majestetisk, rett og slett vakker!

La også merke til at ørnen var litt "kantete", når du først er inne i redigeringsporgrammet kan du jo velge en liten brush, å "blur'e" kantene rundt Ørnen. Da blir fuglen fortsatt skarp, men overgangen mellom himmel og "målskive" blir litt mykere. :)

Takk skal du ha Martin! :)

Skrevet

Audun: Blenderen ligger på mellom 5 og 7.1 på disse bilda. Så jeg tror ikke det er der problemet ligger når det gjelder at bildene ikke blir helt skarpe.

Ivar: Her er kun brukt ISO100 :P Orginalene er ikke kornete så det er nok bare komprimeringen som står bak korna. Skal forsøke det tipset du kom med! Skal se om jeg ikke får slengt ut et par bilder til =)

Skrevet

Flotte bilder. Er enig med det som allerede er blitt sagt angående skarphet. For meg ser det ut som du har litt blåstikk i bildene dine, samt at det i mine øyne ikke hadde gjort noe å trekke litt i sort/hvit punkt for mer kontraster. Jeg liker veldig godt utsnittet på bilde nummer 3. Der synes jeg ørnen "faller" godt på plass i landskapet. Bilde nummer 4 synes jeg at motivet i seg selv er knall, men bakrunnen gir meg ingenting. Kanskje en crop av dette bildet ville gjort susen?

Alt i alt tøffe bilder, spennende motiv. En rå fugl som du absolutt har greid og fange "in action" :-)

Skrevet

med det objektivet og det kameraet er det ikke noe problem å få fokusen til å sitte (hvis man har et halvt sekund til rådighet).

Problemet er å ha fuglen i midten av søkeren, der du har satt fokus-punktet regner jeg med) lenge nok til at fokusen får reagert.

Og på 200 mm er det en utfordring...

Men sitter fokusen, er det ingen vits å velge blender 5 og 6 som man hører om her;

da blir jo bare

1) bakgrunnen skarpere, og det vil man jo ikke når man tar fuglebilder

2) ISO'en mye høyere, hvis kameraet velger

eller

2a) Lukkertiden mye lengre hvis kameraet velger.

Det objektivet du har er drømme-skarpt på 2.8,

jeg mener det er helt tullete å kaste bort fordelen ved et 2.8-objektiv med å blende ned til 5 eller 6.

Hvis du da ikke vil ha kirka i bakgrunnen skarp også, og i tillegg står med stativ;)

Fuglebilder:

- Du må ha kortest mulig lukkertid for å fryse fuglen(i alle fall kortere enn 1/300 sekund)

Da må enten ISOen opp, blenderen åpnes eller sola steike mer.

Holder vi sola utenfor som en konstant, må man i alle fall ikke øke blenderen.

Når jeg ser at du har hatt rundt 1/1000 sekund på bildene, skjønner jeg at du har hatt en lys dag! (og et dyrt, lyssterkt objektiv)

På mange, billige objektiver kreves det (dessverre) at de blendes ned fra f.eks 2.8 til 4 for å bli skarpe.

Det behøver ikke du, med det drømme-objektivet.

Man får hva man betaler for;)

(bare misunnelig for at jeg kun har /4L-versjonen)

edit: Snakker vi om Canon sin 70-200/2.8, eller er det en Sigma e.el du har)

Skrevet

Tore: Takk for gode tips! Er selvfølgelig Canon linsa! (er ikke sånn veldig fan av uorginalt tilbehør :P) Har egentlig eksperimentert lite med skarphet på 2.8, i har i det hele tatt brukt linsa lite og er ikke så kjent med den. Mulig du har rett i at det er like skarpt der. Har bare forstått det slik at alle objektiv uansett prisklasse blir uskarpe med så lav blender. Har forresten kjørt i P-modus og da stiller kameraet lukker og blender selv. Skal prøve litt med 2.8 og se hvordan det blir da

Når det gjelder fokusen har jeg på disse bildene valgt kun fokuspunktet i midten og mener da bestemt at jeg har klart å holdt fuglen midt i punktet. Men det er mulig jeg har vært for ustø på hånden til at kamerae allikavel ikke har klart å fokusere. Det fjerde bildet er forresten tatt med blender på 5 og lukker 1/640 så jeg må nok nærmere 1000 tallet for å fryse vingetuppene helt. Med et sånn vingespenn beveger tuppene seg ganske fort når den flakser!

Skrevet

"Har bare forstått det slik at alle objektiv uansett prisklasse blir uskarpe med så lav blender."

joda, for de fleste objektiver er det riktig.

Men akkurat den du har er eksepsjonell i å være imponerende skarp fra 2.8. Den blir nok hakket skarpere ved 4.0, kanskje.

Canon sin 50/1.4 er for eksempel kjent for å være direkte grusom ved 1.4, og man må opp i 2 og vel så det for at den skal bli optimal.

Jeg ville, ved fuglefotografering, satt kameraet på Av, slik at du velger blender (2.8 eller litt mer, da:4) og ISO settes manuelt på f.eks 250.

Om det da er for mørkt, ja da går man hjem og lager middag;)

Da sløser du i alle fall ikke bort lukkertid og ISO på en unødvendig høy blender.

Gratulerer med monster-objektiv!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...