Posted September 26, 200123 yr Hørte nettopp på radio at SAS har bestemt atover 1000 ansatte må sies opp. De har også bestemt at prisene på flyreiser skal økes fra neste år, og at antall avganger skal reduseres. Nå har jo oljeprisene gått ned, og flyplassavgiften er foreslått fjernet av politikerne, men alikevell vil nå SAS øke sine priser. Da er det vel å tro at andre selskaper følger etter [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] Mvh Truls
September 26, 200123 yr Dette er generelt for de fleste flyselskap over hele verden med rutekutt og oppsigelser, reiselivsbransjen er også blitt berørt blandt annet hurtigruta er blitt også berørt av at "Dolarturistene" fra USA har avbestilt sine turer med hurtigruta.
September 26, 200123 yr I tillegg legger de ned Oslo-NYC og Stavanger-AMS ruten fra 1/12. En rekke utelandsruter fra Sverige og København legges også ned. Dette var synd...
September 26, 200123 yr Noen som vet om Bratthens skal gjøre noen endringer i bemanningen eller i fly stallen??? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]
September 27, 200123 yr Det er ruten Stavanger-London/Stansted SAS legger ned. Stavanger blir dermed uten forbindelse til London for første gang siden krigen [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Men nå er det jo større mulighet for at British Airways kommer tilbake. Oljehovedstaden MÅ ha flyforbindelse til London. BU flyr fortsatt SVG-AMS [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Merkelig at SAS legger ned Oslo-Newark. Denne ruten er jo alltid fullbooket. Men de skal vel ha Kastrup til hovedflyplass, og resten blir materuter inn dit.
September 27, 200123 yr Opprinnelig postet av Arne Øverland: Noen som vet om Bratthens skal gjøre noen endringer i bemanningen eller i fly stallen??? Hei Jeg fant en Braathens tima table hjemme og tenkte se hva slags fly det egentlig har og jeg tror jeg kom opp i hele 23 fly?! TOTALT?! har de ikke flere? =) Hvis det er sånn, så har det jo ikke serlig mye å ta av ved en evt nedskjæring eller endringer i bemanning! SAS hadde til sammenligning noen flere fly, og tror ikke at det vil merkes (SÅ UTROLIG MYE!) hvis 16 fly må selges eller 1000 ansatte må gå Fant på en hjemmeside at SAS har: 207 fly? + noen som ikke lenger var operative i SAS men som var med SAS sine farger? Noen som har mer riktige tall på dette? MHV Timmy Brandt
September 27, 200123 yr Hvis du lurer, se http://www.sasflightshop.no" TARGET=_blank>www.sasflightshop.no eller .com(husker ikke helt.
September 27, 200123 yr quote: Opprinnelig postet av petter kindt: Hvis du lurer, se http://www.sasflightshop.no" TARGET=_blank>www.sasflightshop.no eller .com(husker ikke helt. Kanske http://www.sasflightops.com?" TARGET=_blank>www.sasflightops.com? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]
September 27, 200123 yr quote: Opprinnelig postet av Truls Meek: Hørte nettopp på radio at SAS har bestemt atover 1000 ansatte må sies opp. De har også bestemt at prisene på flyreiser skal økes fra neste år, og at antall avganger skal reduseres. Nå har jo oljeprisene gått ned, og flyplassavgiften er foreslått fjernet av politikerne, men alikevell vil nå SAS øke sine priser. Da er det vel å tro at andre selskaper følger etter [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] Mvh Truls Tåpelig Truls! Hvordan kan du forvente at flyselskapene IKKE setter opp prisene når etterspørselen har sunket betraktelig? Tilbud og etterspørsel... Tenk litt før du poster ett så 'rasende' innlegg. Det blir bare dumt. Martin
September 27, 200123 yr Author quote: Opprinnelig postet av Martin Kaareng: Tåpelig Truls! Hvordan kan du forvente at flyselskapene IKKE setter opp prisene når etterspørselen har sunket betraktelig? Tilbud og etterspørsel... Tenk litt før du poster ett så 'rasende' innlegg. Det blir bare dumt. Martin Dette svaret ditt overrasket meg [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Dette er da langt fra et "rasende" innlegg, jeg holder meg bare til fakta. Synes faktisk det er rart at prisene på reisende blir dyrere, når prisene på flyfrakt går ned..nettopp pga lavere drivstoff utgifter. Og til syvende og sist, hvis du skal kritisere personer i dine innlegg, og beskylde andres svar og innlegg for tåpelig, så send heller en personlig mail neste gang. Blir rett og slett for dumt at du skriver som du gjør, og snart på tide at andre også reagerer på slikt! Mvh Truls
September 27, 200123 yr quote: Opprinnelig postet av Martin Kaareng: Tåpelig Truls! Hvordan kan du forvente at flyselskapene IKKE setter opp prisene når etterspørselen har sunket betraktelig? Tilbud og etterspørsel... Tenk litt før du poster ett så 'rasende' innlegg. Det blir bare dumt. Martin Nå er det slik at priser normalt går opp med økende etterspørsel, og synker ved overkapasitet og lav etterspørsel. Det er ikke vanlig å selge billigt det man har lite av når det er mange som vil ha varen [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]
September 27, 200123 yr ...Men som selvstending næringsdrivende Mark-R vet du; hvis du bare må ha en vare som noen har tilnærmet monopol på, har du to valg: Du betaler prisen, eller du er ute. Du tar et litt rart utgangspunkt; det er ikke veldig mange "vareleverandører" nå som kan flytte deg fysisk dit du vil på kort tid. I rutemarkedet i Norge snakkes det lite om basale teorier i makroøkonomien [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] - ref billettprisene mellom operatørene. Sammenfattet; vareleverandøren vet at noen bare må ha varen, og kunden må akseptere prissettingen. Det er - tross generelle økonomiske teorier/betraktninger - tilbudet som i dette tilfellet er styrende. (Vi kunne nevt Intel før AMD kom på banen som et klassisk eksempel.)
September 28, 200123 yr quote: Opprinnelig postet av Roald Hansen: ...Men som selvstending næringsdrivende Mark-R vet du; hvis du bare må ha en vare som noen har tilnærmet monopol på, har du to valg: Du betaler prisen, eller du er ute. Er tilbøyelig til å være enig med deg, det er klart at hvis man har et tilnærmet monopol, kan man ta seg en del friheter.Men... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] det er forsatt slik her i dette landet at det er flere alternativer til å komme seg fra A til B. Og for vanlige folk som ikke kan reise mellom to punkter på bedriftens regning, er det klart at hvis det blir for dyrt velger man et annet alternativ, hvis man kan. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Når det gjelder næringslivet vil de som kan det klart se på andre alternativer dersom kost/effektivitet tilsier dette. Det er vel sikkert en grunn til at aksjemarkedet har en oppgang hos produsenter/leverandører av Audio/Video-konferanseutstyr. Og her ligger vel et problem for SAS og Brathens, siden brorparten av kundene deres er forettningsfolk. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Bare noen tanker fra min side......sier ikke at jeg har rett.
September 28, 200123 yr Mark-R, Gode betraktninger! Vi får se hvordan det utvikler seg. I en periode blir det kanskje slik at det bare er en eksklusiv gruppe som flytter seg fysisk. Du får meg til å gå tilbake i tid: Er det noen som husker flykrisen på åtti-tallet? Da var videokonferanser virkelig i skuddet! Jeg deltok selv i en del slike. Etter det har jeg bare reist og reist og reist.... Historien gjentar seg - men med et litt annet utgangspunkt. Hilsen Roald
September 29, 200123 yr aviser idag: Braathens setter opp prisene med 5% pga økt forsikringspremie, som igen er et utfall av terror i USA !! SAS kommer nok etter de også når det gjelder økte priser, FY F..N !! LENGE LEVE AFGHANISTAN!! NOT!! MVH Timmy Brandt
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.