Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Har pr. i dag Canon EOS 350D, men ønsker å oppgradere dette. Hva er det som utgjør hovedforskjellen på dette kameraet og et dyrere kamera? Er det fargegjengivelsen, ant. bilder pr. sekund, eller hva er det egentlig?

Grunnen til at jeg vil bytte er at jeg føler mitt kamera begynner å bli gammelt, og modent for en oppgradering. Ønsker fremdeles å holde meg til Canon, da jeg har litt optikk til dette kameraet.

Dog, dersom noen kan anbefale et skikkelig Nikon kamera, så er det bare å si ifra om dette =) Vet det finnes mange fotoentusiaster her inne, så jeg håper på mange gode anbefalinger :)

Skrevet

Et ofte spekulert kamera til dags er jo Canon 40D. er ikke altfor dyr heller. Du nevnte et par bra ting som du gjerne kan se etter når du kjøper et kamera, som BPS og farge gjengivelse. Jeg har hørt at 40D har beste farge gjengivelse av kameraene som har kommet etter 5D. Ikke så veldig mye ISO støy, og stor fordel med live-view funksjonen.

Jeg ville nok tro at å holde seg til Canon blir det beste ettersom du allerede har optikk til det. Husk, det er nå fotografen som tar bildene, ikke firma/utstyr.

Skrevet

Jeg legger ved en link til DPreview hvor du kan sammenligne flere kameraer på papiret. Du finner også mer detaljerte anmeldelser av de fleste kameraer på markedet der. Men som forrige innringer sier her så vil jeg tro 40D vil være tingen. Noe større kamera er vel neppe nødvendig med mindre du driver proft og er ekstremt kresen.

Skrevet
  • Forfatter

40D ser forsåvidt interessant ut. Noen som kan linke til noen spotterbilder her på forumet som er tatt av 40D, eller kan legge ut noen bilder, så jeg kan kikke litt på de? Jeg har også tenkt litt på 5D, men er det heller å foretrekke og gå for 40D? Ikke så lett for meg å sammenligne de to, kun i spesifikasjoner. Mer interessert i å vite hvilke av de to som gir best resultat. Og ja, det er jo selvfølgelig opp til fotografen også, helt klart! Og hvilken investering er mest fornuftig med tanke på fremtiden og nye modeller som kommer på markedet?

Skrevet

5D er tregere (færre bilder i sekundet) men når man begynner å røre seg såpass høyt oppe i antall megapixler som 5D og 40D har så har du allikevel ikke harddisk nok til å sløse bort på bilder tatt med 1/5 sekunds mellomrom :) Husk også at 5D er et fullformatskamera og at objektivenes feil i kantene havner i bildet og ikke utenfor bildesensoren med en så stor bildebrikke. Derfor krever fullformat bedre optikk. Når det gjelder vignettering (mørkt i kantene) så har CAMERA RAW (i Photoshop) en fin funksjon for å redusere vignettering. I tillegg; Cropper du bildene en del fra før så blir denne kant-svakheten mindre synlig likevel.

En siste ting: vær klar over at det ikke er intern blitz på 5D :)

Hvilke objektiver har du i dag?

Skrevet
  • Forfatter

Oki.. Da høres jo egentlig 40D mer interessant ut.. Pr. i dag så har jeg kun EF 70-200mm f/4L USM, som jeg bruker som min spottelinse. Og selvfølgelig standardobjektivet som følger med 350D da. Men, det er ikke noe å rope hurra for. Måtte selge andre objektiver, men disse var ikke kjempekvalitet da. Kun for å ha litt variasjon. Så, har ikke så mange objektiver i dag.

Ja, ser også at det ikke er intern blitz på 5D, noe som også trekker ned for min del :P

Skrevet
Noen som kan linke til noen spotterbilder her på forumet som er tatt av 40D' date=' eller kan legge ut noen bilder, så jeg kan kikke litt på de? [/quote']

Har endnu ikke været ude for at spotte i år.

Skrevet

Det var vel en 560 kr eller noe slik på 40D fram til 31.des 2007 (?)

Det gikk en kampanje tidlig i 2007 og en sent. Begge feiret hele 2007 som en årsdag for Canon speilreflekskamera. Jeg havnet dessverre midt i mellom for 5D og 24-70 og der gikk det noen penger ut av vinduet.

Skrevet
  • Forfatter

Hehe.. sånn kan det gå :P Men, ser ut som det heller mot 40D da :) Så får vi se hvordan resultatet blir. Noen som vil kjøpe et 350D? :grin:

Skrevet
  • Forfatter

Bare for å bumpe opp denne tråden igjen. Har kikket litt mer på kameraer, og ser at Eos 5D MKII står på trappene. Det spekuleres i annonsering i april, og release i juni måned. Kanskje verdt å vente noen måneder på denne godbiten, dersom den får det ekspertene tror den får. Les mer om EOS 5D MKII her.

Vet ikke om dette er en troverdig kilde, men jeg har lest den samme informasjonen flere steder, og ser for meg at dette er ganske realistisk egentlig. Så, da får èn bare vente i spenning :)

Skrevet

Jeg har i lang tid efterhånden gået og drømt om 5D's afløser, men tror ikke at jeg har lyst til at betale 20k for nyt kamera til den tid. 40D kan jo i grunden alt det jeg har brug for. Et full frame kamera er ikke nogen fordel, når man næsten udelukkende fotograferer sport.

Du kan jo starte med at spørge dig selv, om du har brug for noget, der kan mere end dit 350D.

Skrevet
  • Forfatter

Vel, 350D blir først av alt for lite, rent fysisk sett for meg. Når det er sagt, så er det ei heller like raskt, og ikke i nærheten av samme detaljgjengivelse heller. Det samme gjelder farger også. Du har en større rekkevidde når det gjelder iso, da 5d også kan gå ned til 50 og opp til 3200. (MKII vil nok gjøre det enda bedre her mtp. støy o.l ut av kameraet) Dette er jo bare noen av grunnene til å bytte. Hovedgrunnen til at jeg sikter såpass høyt er at jeg vil ha et kamera som jeg kan utvikle meg videre med, og ikke må bytte igjen om halvannet år :)

Skrevet
  • Forfatter

Vel, da tror jeg valget har falt. Var innom Stavanger Foto i går, og prøvde 40D. Utrolig behagelig kamera som sitter godt i hendene. Føltes rett og slett digg ut :grin:

Skrevet
  • Forfatter

I know.. men, hadde egentlig tankene på 5d MKII som annonseres i april. Den skal være kraftig oppdatert, men frykter også at prisen vil være ganske kraftig den også ;)

Skrevet

40D kan også tage 6,5 FPS, mens 30D er på 5 FPS, og samtidig er autofokus i 40D også forbedret væsentligt. Ikke nogle store forskelle da, men det kan mærkes hvis man for eksempel fotograferer sport, og især indendørs sport.

Blandt andet derfor jeg tænkte på om ikke et brugt 1D Mark II var et bedre valg for mig, men det blev altså et 40D, især på grund af den mere kompakte størrelse.

Skrevet
  • Forfatter
Hvorfor ikke kjøpe 30D nå' date=' og 5D mkII senere? :)

Jeg har bestilt en 30D, og ender opp med å betale mindre for kamerahus + vertikalgrep enn hva selve huset til 40D koster. Forskjellene mellom kameraene er minimale, hvis man da ikke på død og liv MÅ ha liveview.

I alle fall verdt å tenke over... [/quote']

Mnja. Men, ofte så teller de mindre forskjellene litt for noen også :) Og som Kristian nevner, så er 40D meget god på høy iso, til fotografering av blant annet sport innendørs. Og, valget blir enkelt for meg. Får 2500,- i innbytte for mitt 350D, og huset for 7500,- Da kjøper jeg heller litt nyere teknologi, fremfor "gammel". Misforstå meg ikke, 30D er et godt kamera. Men, når jeg har muligheten til å kjøpe noe nytt, og som antakeligvis vil vare litt lenger enn 30D mtp. teknologi (Mas å forklare, men regner med du skjønner hva jeg sikter til ;) ) så gjør jeg heller det :)

Skrevet
Jeg har bestilt en 30D' date=' og ender opp med å betale mindre for kamerahus + vertikalgrep enn hva selve huset til 40D koster.[/quote']

Da er vi to, Vidar!

Jeg henter mitt hos Japan Photo i morgen :)

Skrevet

Nicklas, jeg skrev ikke noget om ISO, for på det punkt er de to cams vældigt lik hinanden. Faktisk har jeg læst om tests, hvor 20D vinder over 40D på ISO 1600.

Skrevet
  • Forfatter

Kristian: Det jeg mente var at det ofte er bra å ha en noe høyere iso innendørs, og 40D skal visstnok være meget god på akkurat dette med høy iso.

Skrevet

Hvordan er 30D ved høy ISO (800) i forhold til andre kameraer?

Regner med at det er en del bedre enn 300D :grin: Den er jo håpløs på ISO 800, og såvidt brukbar på 400 :crazy:

Skrevet

Et bredt spørgsmål. Det tager helt fine billeder ved ISO 800, cirka på niveau med 40D, men selvfølgelig ikke på niveau med 5D/Mark III, der er næsten støjfri op til ISO 1600.

Du skal dog huske på, at det er lige så vigtigt at eksponere korrekt, eventuelt overeksponere en smule, og hvis du gør det, kan du også få helt fine resultater med de lidt ældre kameraer.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …