Skrevet 25. februar 2008 16 år Siden vi har hatt en del stoff om bil her i det siste, og bl.a. om priser og prisforskjeller - limer jeg inn litt info som jeg har postet om dette på et annet forum. Dette er oppdaterte priser, og viser den sinnsyke forskjellen som er mellom våre naboland. Jeg er svært glad for at jeg bor i Sverige mh.t. bilpriser, for en som er såpass bilgal som meg - er prisene i Norge tilnærmet tortur! (Eneste trøsten må være at Danmark er enda VERRE!) (Nybilpriser Volvo) Volvo S40 Norge: Kr: 254.000 Sverige Kr: 166.400 Volvo S60 Norge: Kr: 350.000 Sverige Kr: 205.000 Volvo V70 Norge: Kr: 380.000 Sverige Kr: 218.700 Volvo S80 Norge: Kr: 444.000 Sverige Kr: 218.700 Volvo C70 Norge: Kr: 490.000 Sverige Kr: 294.000 Volvo XC70 Norge: Kr: 564.000 Sverige Kr: 314.000 Volvo XC90 Norge: Kr: 679.000 Sverige Kr: 344.000 Nå er riktignok ny-bil priser samt brukt-priser på Volvo og Saab, SVÆRT gunstige i Sverige. Her er en liten oversikt over andre merker på bruktmarkedet (brukt i Sverige gir jo enda mer valuta for pengene!): Mercedes-Benz: E-klasse 2006-modell, ca. 20.000km Norge: ca. Kr: 375.000 Sverige ca.Kr: 238.000 Mercedes-Benz: CLK (CLK200) Coupé 2005-modell, ca. 10.000km Norge: ca. Kr: 410.000 Sverige ca.Kr: 260.000 Audi A6 (sedan) 2006-modell, ca. 18.000km Norge: ca. Kr: 380.000 Sverige ca.Kr: 239.000 Er rett og slett for galt, at man i Norge (og ikke minst Danmark!) skal måtte betale slike blodpriser for bil. Staten er utrolig grisk og dobbeltmoralistisk, men dette ser desverre ut til å forbli slik - i all overskuelig fremtid.
Skrevet 25. februar 2008 16 år Nesten så jeg blir provosert hvor mye penger den norske staten skal suge til seg.. Fatter ikke hvordan de klarer å komme opp med slike sinnsyke priser. Dette går jo i tillegg utover trafikk sikkerheten i enkelte tilfeller siden bilparken i norge er ganske gammel sammenlignet med andre land
Skrevet 25. februar 2008 16 år Husk nå på at vi tjener mer i Norge enn de gjør i Sverige, selv om dette ikke veier helt opp for de dyre bilprisene.
Skrevet 25. februar 2008 16 år Forfatter Nei lønnsforskjellen er ikke i nærheten av å veie opp for prisforskjellene, de særnorske skyhøye avgiftene med beregning etter vekt, volum/motorstørrelse/hk osv. svir så det holder på de fleste merker.
Skrevet 25. februar 2008 16 år Vell, sånn som jeg har forstått det så er det vell bare og ta en svipptur til Sverige når en vil ha ny bil :grin: Selfølgelig er det jo omregistrering m.m men det blir vell ikke nærheten til prisen i Norge går jeg ut ifra?
Skrevet 25. februar 2008 16 år Nja, du må nok ut med omentrent det det ville kostet å kjøpe den i Norge. Du må betale for tollavgift, og alle andre avgifter staten kan tjene penger på når du importerer bil.
Skrevet 25. februar 2008 16 år Det mest dobbeltmoralske er hensynet til miljøet. Danskere har simpelthen ikke råd til at køre i biler, der forurener mindre. For eksempel er BMW langt fremme hvad angår udvikling af slike motorer, der er standart i de fleste nuværende modeller fra fabrikanten. For et par år siden kostede Toyota Prius (hybrid-bil) over 400.000 DKK, men nu har den danske regering endelig foretaget omlægninger af afgifterne, så de mest miljøvenlige modeller er faldet i pris, men ikke ret meget, og det er alligevel hovedsageligt minibiler som Citroen C1 og Peugeot 107 det gælder... Om 10-15 år regner jeg med at være en af mange danskere, der efterhånden har valgt at flytte til Malmö/Skåne
Skrevet 25. februar 2008 16 år Forfatter Harald: så lenge du er bosatt i Norge, så blir det som Eirik sier - ikke så mye å spare. Dette blir jo import, på lik linje - som du skulle hentet inn bil f.eks. fra Tyskland. Derimot hvis du bor i Sverige og ikke er i det norske folkeregistret (som meg), kan du bl.a. hente inn råfine biler fra Tyskland (hvor jeg skal kjøpe Mercedes CLK om noen år) - og man kan kjøre disse rett inn i Sverige og kun betale for omregistrering. Dette fordi Sverige og Tyskland har en avtale om dette, men varierer fra EU-land til EU-land. Se bare på Danmark hvor prisene på biler er ENDA høyere enn i Norge, der er regelverket helt anderledes igjen.
Skrevet 25. februar 2008 16 år Vell' date=' sånn som jeg har forstått det så er det vell bare og ta en svipptur til Sverige når en vil ha ny bil :grin: Selfølgelig er det jo omregistrering m.m men det blir vell ikke nærheten til prisen i Norge går jeg ut ifra? [/quote'] Husk at når man innfører kjøretøy til dette fantastiske landet, betaler man avgifter basert på vekt, slagvolum, effekt og co2-utslipp. Dette er noen tollsatser: A. Motorvogner som omfattes av plikten til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp etter forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) kapittel 49: kr 34,02 pr. kg av de første 1 150 kg av egenvekten, kr 74,15 pr. kg av de neste 250 kg av egenvekten, kr 148,31 pr. kg av de neste 100 kg av egenvekten, kr 172,48 pr. kg av resten (vektavgift), dessuten: kr 123,73 pr. kW av de første 65 kW av motoreffekten, kr 515,53 pr. kW av de neste 25 kW av motoreffekten, kr 1237,27 pr. kW av de neste 40 kW av motoreffekten, kr 2577,65 pr. kW av resten (motoreffektavgift), dessuten: kr 41,25 pr. g/km av de første 120 g av CO2-utslippet, kr 195,90 pr. g/km av de neste 20 g av CO2-utslippet, kr 515,53 pr. g/km av de neste 40 g av CO2-utslippet, kr 1443,48 pr. g/km av resten (utslippsavgift). Tro det eller ei, dette skal man også betale moms på!
Skrevet 25. februar 2008 16 år Vi er nok ofre for en SV-regjering som ikke vil ha moderne, effektive, sikre og miljøvennlige biler. SV tenker vel motsatt av det folk flest tenker. Ja til miljø, nei til effektivitet. Miljø kan kjøpes for penger tror de. Men det stemmer ikke helt alltid. Jeg har aldri sett et bevis på at klimaforandringene er menneskeskapt. Ikke èn person har vært i stand til å bevise det. Ikke i nærheten en gang.
Skrevet 25. februar 2008 16 år Nå vet jeg ikke hvor mye SV har med dette å gjøre.. Bilprisene har alltid vert skyhøye her i Norge lenge før SV kom til makten, men at de har en liten innvirkning skal vi vel ikke se bort ifra.
Skrevet 25. februar 2008 16 år Det er komunismen her i landet, som er skyld i dette. Og nå i dagen er det jo SV med i laget, de ofrer alt, bare de kan få sitte i regjering. Nei til alt, ja til alle, Harrald ut av Sonja og Norge ut av golfstrømmen... :grin:
Skrevet 25. februar 2008 16 år Husk nå på at vi tjener mer i Norge enn de gjør i Sverige' date=' selv om dette ikke veier helt opp for de dyre bilprisene. [/quote'] Ett alltid lika roligt uttalnde från Norrmän. "Ja men vi tjänar ju bättre". Ni tjänar inte SÅ bra att prisnivået kan göra sig rättvist ! Det gäller inte bara på bilar. Intressant jämförelse du gjort Lars, påminner mig om att jag inte ska flytta över gränsen (om inte tjejen hotar mig då, hehe )
Skrevet 25. februar 2008 16 år Husk nå på at vi tjener mer i Norge enn de gjør i Sverige' date=' selv om dette ikke veier helt opp for de dyre bilprisene. [/quote'] Ett alltid lika roligt uttalnde från Norrmän. "Ja men vi tjänar ju bättre". Ni tjänar inte SÅ bra att prisnivået kan göra sig rättvist ! Det gäller inte bara på bilar. Intressant jämförelse du gjort Lars, påminner mig om att jag inte ska flytta över gränsen (om inte tjejen hotar mig då, hehe ) Nå skal du være litt forsiktig Timmy, ikke nokk med at du nesten har gratis biler, men du vurderer og ta damene våres også??? Fleip til fakta, driver og starter opp i Sverige, og som du sier, dere tjener ikke så mye dårligere i Sverige....
Skrevet 25. februar 2008 16 år Jeg ser at mange velger å skylde på staten. Men har dere noen gang stillt dere spørsmålet "Hvem er staten?"? Tenkt litt på det. Så skjønner dere kanskje etterhvert hvor pengene du og jeg betaler til denne "staten" går til. Riktig, pengene går tilbake til landets inbygger, sånne som du og meg. Det er ikke sikkert du ser pengene igjen direkte, men tenk på hva det koster å drive bedriften Norge og alt det innebærer.
Skrevet 25. februar 2008 16 år Ja, vi betaler sådan set til os selv, men hvilke ydelser er det så svenske borgere får mindre af, siden blandt andet bilafgifterne i Sverige er lavere?
Skrevet 25. februar 2008 16 år Her i Norge er hele staten,dvs offentlig administrasjon som et sosial kontor, dvs de har 80% fokus på og klage på hvor mye de har og gjøre, og ikke minst skaffe seg jobb, og 20% fokus på og produsere. Det er så innefektivt som det kan gjøres. Statens Vegvesen etc etc. Tror nokk det er mye forskjell på Søta Bror og oss der. I Norge handler det om sysselsettning og mindre om produksjon elller ROI ( Retur av invisteringer), søren jeg kjenner er jeg er klar for litt forandrig assa.....he he.....ikke ta meg 100% bokstavelig, men you got the picture...det e no min mening... :grin:
Skrevet 25. februar 2008 16 år Norge er lagt opp til at staten skal tjene inn mest mulig penger, det er avgifter så det rekker på det aller meste og bil/bilbruk er en av de store melkekuene. Bensinen er også sykt dyr, men det er den i hele Europa. Nybilprisene er så høye forde for mange år siden så ble det regnet som luksus å ha bil, så da skulle dette avgiftbelastes tungt så kun de rikeste hadde mulighet til å få nye biler. Sånn er det fremdeles, politikerne skriker om at biltrafikken forurenser og det gjør den, men de har kommet med tiltak som er borti staur og vegger, samt hinsides all fornuft for å bekjempe/redusere utslippene. *økte drivstoff priser, spesielt på diesel. Det er ikke lenge siden det var kampanjer for at dieselbiler brukte mindre, hadde bedre renseteknologi, samt hadde mulighet for miljøbrennstoff.. Idag så er dieselprisene like høye som på bensin og det er ingen som er så hypp på å skaffe miljøvennlig drivstoff lengre. Resultatet er at folk betaler skyhøye priser på noe som var planlagt skulle være mer gunstig,men prisene har gått motsatt vei. *skyhøye nybilpriser og lav vrakpant. Som nevnt tidligere av andre er nybilprisene vanvittige. Politikerene maner folk til å kjøpe nyere biler med lavere utslipp som også er sikkrere i trafikken. Men gjør ingenting for å redusere prisene, de setter de opp på mer miljøfarlige biler, men gjør ingenting for å sette ned på de grønne bilene. Ingen vanlig barnefamilie har råd til å kjøpe nye sikre og miljøvennlige biler... Men må kjøre eldre biler som forurenser og bruker mye drivstoff.. Er dette en sammenheng med høye bensinpriser, bilene bruker mer, etterspørslen stiger og prisene er høye. Da tjener stat og oljeselskapene penger. *Etanol E85. I sverige er det mange stasjoner for fylling av E85 og fler blir det, I Norge har man ikke noe planer om dette.. Hybrid og EL biler er skamdyre fremdeles. Det er ingen stimulering av hverken teknologien eller prisene. Dette er biler som staten burde ha sponset mye, fjernet avgifter på og samtidig spyttet mye penger inn i utviklingen av. Men så lenge hverken oljeselskapene eller staten tjener på dem. Så er de ikke så intresante. Biler som bruker mindre drivstoff vil også gi lavere inntjening i statskassa nettopp forde de ikke bruker så mye bensin. STEN ARNE TIL PRESIDENT og Norge blir verdens grønneste nasjon på kort tid..
Skrevet 25. februar 2008 16 år Og Thomas.....hvor mye tror du gis tilbake av en 1000 lapp inntjent i avgift? ikke mye som kommer i retur tror jeg, det finnes sikkert noe tall fakta her, men det skal ikke overaske meg at den 1000 lappen er redusert til ca 200 kr når det offentlige er ferdig med og administrere denne 1000 lappen...
Skrevet 25. februar 2008 16 år Steen Arne, lurer på om ikke du og jeg stemmer samme parti....? stå på.... :grin:
Skrevet 25. februar 2008 16 år Ja,mere avgifter vil vi ha!jeg må betale 396 000 kr i avgifter,for og sette inn bakseter på min ford expedition, :crazy: 2003 modell
Skrevet 25. februar 2008 16 år Hørte på radioen idag om et helt typisk norsk duste-opplegg. For å importere en bil fra USA så må den være helt original når den kommer til Norge. Du kan heller ikke forandre den etter at den kommer til Norge for da er den ikke original lenger (f.eks montering av gassdrift som er miljøvennlig). Bilen blir ikke godkjent for norske veier. Men tar du inn en original bil til norge og skal ha den registrert som varebil så må det ettermonteres skillevegg i bilen. Og gjett da, jo ingeniørene hos satans vegvesen nekter å registrere da bilen er ombygd :crazy: Og så er det dette sær-norske varebil-fenomenet da. Hvor miljøvennlig er ikke det da at man må betale på hundretusenvis for å få lov til å ha med familien når man skal på tur. Nei, kjør to biler istedet. Duste-norge på sitt beste. Politikk: SV til helsike for min del. De har ihvertfall ikke bidratt med mye positivt på tinget. Innimellom så blir jeg skikkelig flau over å bo i dette landet. Rart at ikke EFTA gjør noe med dette egentlig.
Skrevet 25. februar 2008 16 år Vi er nok ofre for en SV-regjering som ikke vil ha moderne' date=' effektive, sikre og miljøvennlige biler. SV tenker vel motsatt av det folk flest tenker. Ja til miljø, nei til effektivitet. Miljø kan kjøpes for penger tror de. Men det stemmer ikke helt alltid. Jeg har aldri sett et bevis på at klimaforandringene er menneskeskapt. Ikke èn person har vært i stand til å bevise det. Ikke i nærheten en gang. [/quote'] Det er komunismen her i landet' date=' som er skyld i dette. Og nå i dagen er det jo SV med i laget, de ofrer alt, bare de kan få sitte i regjering. Nei til alt, ja til alle, Harrald ut av Sonja og Norge ut av golfstrømmen... :grin: [/quote'] Og igjen er det noen som skal angripe SV, fordi de er så sinnssykt redde for sosialistene (:grin:), og benytter alle muligheter til å sverte dem... Biler i Norge har alltid vært dyrt, så ikke kom her å klandre SV for det. Det er totalt ubrukelig. Jeg stemmer dog ikke SV, men herre mann da... Og ikke kom her og si at Norge er et kommunistisk land - avstanden mellom dagens Norge og tidligere kommunistiske østblokkland for eksempel, er så hinsides forskjellig, og det er rett og slett helt latterlig å komme med sånne påstander. Nordmenn har det så ufattelig bra i forhold til hvordan mange hadde det under det tidligere kommunistiske regimet i øst (også kalt Sovjet). Flytt til Amerika da, der er det så konservativt og flott at! Nei, takke meg til Norge og sosialdemokratiet. Norge er tross alt verdens nest beste land å bo i, når det kommer til folks lese- og skrivekyndighet, utdanning, forventet levealder, fødselstall, og på svært lavt fattigdomsnivå. Men, for all del, værsågod, folk må gjerne klage så mye de vil (det virker som det er flere av dem her på forumet)... Det blir værst for dem selv uansett. Jeg sier ikke at Norge er et idealsamfunn - det vil det nok aldri bli heller - men jeg mener det er bedre slik vi har det nå enn om vi hadde hatt et kapitalistsamfunn som for eksempel USA... Men - back to topic. Jeg er forsåvidt enig i at biler her til lands er mer enn dyre nok. Nyere biler er best for miljøet, (så sant de ikke har en åtte liters motor med 600 hk) så det hjelper ikke miljøet noe når mange nordmenn kjører rundt i skraphauger fra 80- og 90-tallet (mange har ikke katalysator en gang)...
Skrevet 25. februar 2008 16 år Jeg er forsåvidt enig i at biler her til lands er mer enn dyre nok. Nyere biler er best for miljøet' date=' (så sant de ikke har en åtte liters motor med 600 hk)[/quote'] Her har Danmark været smarte og sat afgifterne yderligere op på store biler, dvs. SUV's og op efter (altså ikke nødvendigvis biler med specielt store motorer, men det har store biler jo ofte). Den beslutning er jeg helt enig i, for vi har i modsætning til mange andre ikke brug for store firehjulstrækkere.
Skrevet 25. februar 2008 16 år Vi er nok ofre for en SV-regjering som ikke vil ha moderne' date=' effektive, sikre og miljøvennlige biler. SV tenker vel motsatt av det folk flest tenker. Ja til miljø, nei til effektivitet.[/quote']Nei til effektivitet? Blir en mer effektiv om bilen en kjører har en motor med den dobbelte motoreffekten? Neppe. En har heller fått seg et leketøy da. Bare så du vet det har den nåværende regjeringen har gjort endringer i bilavgiftene, slik at miljøvennlige biler koster mindre. Og se på det på den måten - en bil som forbruker mindre koster deg mindre i driftsutgifter! På samme måte kan folk faktisk spare flere tusen i året om de hadde lært seg å kjøre saklig... Jeg nekter ikke for at bilprisene i Norge er høye, men jeg har ingen problemer med det, jeg ønsker nemlig ikke at vi skal bli et bilsamfunn som USA. Noe jeg mener vi burde ha gjort noe med er vrakpantordningen, det er alt for mange gamle biler på veiene her i landet. Jeg har aldri sett et bevis på at klimaforandringene er menneskeskapt. Ikke èn person har vært i stand til å bevise det. Ikke i nærheten en gang. Begge leire i miljødiskusjonen kommer med mer eller mindre saklige argumenter og beviser' date=' noen er basert på vitenskap, noen er basert på nøye utvalgte data for å støtte et synspunkt, og på samme måte er det mennesker som nekter å akseptere den andre parts standpunkter og beviser. Innsjøer og skogslandskap i Norge var i lang tid plaget av sur nedbør grunnet store svoveldioksidutslipp fra industrien i Storbritannia, deler av Norge ble rammet av radioaktivitet etter ulykken i Tsjernobyl, og ingen nektet for at dette hadde menneskelige årsaker. Hvorfor er det da umulig å se for seg at en kraftig økning i menneskelig aktivitet de siste 100 årene, og da spesielt siden 40-tallet, kan ha en effekt både lokalt og lenger unna? Jeg vil si at det er fullt mulig, og jeg vil ikke ukritisk avfeie synspunktene til noen av leirene. I all diskusjonen om miljøproblemer føler jeg at folk glemmer noe viktig, folk snakker om alle andre land i verden, men glemmer stedet en selv bor på. Jeg har nok problemer i dag når jeg sykler langs Elgesetergate om vinteren... Etter 500 meter surkler det i lungene mine, et resultatet av støv fra eldre dieselkjøretøyer, asfaltstøv som i stor grad skyldes piggdekkbruk, og en rekke andre ting som er et resultat av en trafikkmengde byen jeg bor i ikke er beregnet for. At begge søstrene mine har blitt allergikere etter å ha bodd i Oslo sentrum i noen år sier vel også sitt. Er tiltak ment for å begrense trafikken for å gjøre folks helse og trivsel i byene bedre galt? Og nei, jeg er heller ingen SVer, langt ifra. Og Thomas.....hvor mye tror du gis tilbake av en 1000 lapp inntjent i avgift? ikke mye som kommer i retur tror jeg, det finnes sikkert noe tall fakta her, men det skal ikke overaske meg at den 1000 lappen er redusert til ca 200 kr når det offentlige er ferdig med og administrere denne 1000 lappen... Tall for 2008 hentet fra finansdepartementet sine sider: Statsbudsjettets inntekter (utenom petroleum) 708,7 mrd kr (hvorav inntekter på bil, bensin mv. er 46,1 mrd. kr.) Statsbudsjettets utgifter (utenom petroleum) 745,1 mrd kr (hvorav utgifter til transport og kommunikasjon er på 24,7 mrd kr.) (Norge går altså i underskudd når en trekker fra oljeinntektene.) Når det kommer til bilavgifter ol, så går 24,7 mrd kr av 46,1 mrd kr tilbake til deg. Litt over 7 mrd av disse kronene går til drift av riksveinettet i landet, ca 6,5 mrd kr går til investeringer i veinettet. Noe går til kommunene for drift av det kommunale veinettet ol. (ikke inkludert i de 24,7 mrd kronene,) og så er det overføringer til de andre transportsektorene, som luftfarten og jernbane. Jeg ser at mange velger å skylde på staten. Men har dere noen gang stillt dere spørsmålet "Hvem er staten?"? Tenkt litt på det. Så skjønner dere kanskje etterhvert hvor pengene du og jeg betaler til denne "staten" går til. Riktig' date=' pengene går tilbake til landets inbygger, sånne som du og meg. Det er ikke sikkert du ser pengene igjen direkte, men tenk på hva det koster å drive bedriften Norge og alt det innebærer. [/quote']Så sant, så sant. Det går uten tvil en del penger til byråkratiet i Norge, men langt ifra så mye som enkelte her hevder. 117 milliarder kr i utgifter for drift av det offentlige er det budsjettert med for i 2008 (ifølge statsbudsjettet,) da er alle statlige etater som forsvaret, rettsvesen, kriminalomsorgen, politi, departementer, drift av veinett ol inkludert. Dette dreier seg i stor grad om lønninger. Dette er en økning på ca 20mrd kr på de siste fire årene, eller ca 8mrd kr siden det budsjettet i 2007. Dette er hovedsakelig en følge av lønnsveksten i Norge. Av utgiftspostene er forsvaret, politiet, overføring til statens pensjonskasse (utbetalinger til tidligere statlige ansatte) og andre rene driftsutgifter de klart største postene. Norge vil i 2008 ha inntekter på ca 1,13 billioner kr, mao går litt over 10% av landets inntekter til å drive så godt som alt av statlige institusjoner her i landet, og mange av disse institusjonene er nødvendige. 342mrd kr av utgiftene til landet Norge går til folketrygden og helseforetakene i Norge (ikke inkludert penger som går til pleie av eldre ol. rundt omkring i kommunene,) dvs nesten halvparten av landets utgifter. Noen benytter seg i større eller mindre grad av tjenestene over, felles for alle er at de har et apparat i ryggen som er der om en trenger det. Alt en betaler i skatter og avgifter kommer ikke i retur, men det ser ikke så svart ut som enkelte hevder... SUV's og op efter (altså ikke nødvendigvis biler med specielt store motorer' date=' men det har store biler jo ofte). Den beslutning er jeg helt enig i, for vi har i modsætning til mange andre ikke brug for store firehjulstrækkere. [/quote'] Et lite antall mennesker har et reelt behov for store SUVer. Disse finner en sjelden i tettbygde strøk, selv om konsentrasjonen av slike kjøretøyer er størst der...
Skrevet 26. februar 2008 16 år Enkelte i denne tråden påpeker flere ganger at det er mange gamle vrak fra 80 og 90 tallet på Norske veier, samtidig som dere sitter å beskytter bilprisene. Det er bare en grunn til at det er mange gamle vrak, og det er prisen på en ny eller evt. brukbil. Enkelte folk har faktisk ikke råd til ny bil, nå er jeg så heldig at jeg faktisk har råd og har en bra ny bil, men jeg har også kjørt ett gammelt livsfarlig vrak engang.
Skrevet 26. februar 2008 16 år Michael. Jeg er denne gangen som de fleste andre ganger imponert over dine innlegg, du har en enorm innsikt og kommer med meget bra svar....hadde bare lyst til og si det...ha en flott dag
Skrevet 26. februar 2008 16 år Hei folkens! Jeg har egentlig 0 peiling på bil. Politikk derimot Etter min mening er Norge en "jævla" sytenasjon. Vi syter over høye avgifter, at vi ikke har 4-felts vei til hver avkrok i landet, at alkohol koster for mye, at man har bompenger, at man må betale dyre strømregninger, over NRK-avgiften, været, etc, dere skjønner tegningen. Det virker for meg HELT borti natta at man skal syte over disse tingene, tenk dere om da. For 2007 er vi verdens 2. beste land å bo i(Bak Island), vi har toppet denne rating de siste 5år(tror jeg), så hva har vi egentlig å klage etter? Skal man se på avgifter til bil som det ble tatt opp av TS, så synes jeg de er helt på sin plass. Grunnen til at vi har avgifter er jo at bil fører med seg en del virkninger som de som har bil må betale for. Nå skal jeg først gå inn på noen avgifter knyttet til biler, og argumentere for i mot disse. Om man ser på bompenger, så mener jeg at dette er den MEST rettferdige avgiften vi har i Norge. Tenk på det. De som betaler bompenger er KUN de som bruker den aktuelle veistrekningen, ingen andre, hvordan kan da bompenger være urettferdig? Når man se på bomringene rundt de største byene, så er dette ett tiltak mot noe som heter eksternalitetet. En eksternalitet i økonomisk betydning er en utgift for en person/samfunn, som INGEN andre tar med i sine kostnadsberegninger. De som bomringene gjør, at de lager en minstepris for å kjøre til byen. Veiene i byen er ett gode, de kan kun ta ett visst antall biler, og når man da må ha en ekstra bil inn i bykjernene så går det ut over noen andre, fordi at de må kjøre senere (se rush-trafikk). At det da kommer en ekstra bil i rushtrafikken utgjør en kostnad for de som allerede er på veien, de må kjøre saktere(kø). Dette er da en sam.økonomisk ineffektivitet. Hvordan kan man da så løse dette? Jo, bomring og køprising. Om man setter en pris på å kjøre inn til byen, så vil de som har grensenytten under prisen ikke velge å kjøre i dette tidsrommet, de vil vente til det blir billigere, som igjen fører til mindre køer. Da vil man ha en samfunnsmessig optimal allokering av godet(plass på veien), og kun de med marginal betalingsvilje >=rushavgiften/bomringen vil kjøre. Hadde vi ikke innført disse avgiftene ville vi fått et overkonsum av veigodet, som hadde ført til at ALLE hadde fått det verre(kø, kalles også ofte for "tragedy of the commons"). Det som også ingen bilkjører tar med i sitt "budsjett" er den skaden som Michael nevner ovenfor. Det er utslipp/forurensning som påføres befolkningen i en by. Man bare kjører som man ville gjort og driter i alle som får problemer om vinteren. Her kommer pigdekkavgift inn, bruker man piggdekk så påfører de en betydelig samfunnsøkonomisk skade i form av at noen må kanskje holde seg inne, ikke gå på jobb, etc.... Dette er alle ting som koster samfunnet penger, men ingen som påfører denne skaden tar den med i sine "budsjetter". Derfor må man innføre piggdekkavgift for å gjøre sånn at "polluter pays prinsippet" gjelder. Mine forklaringer er ganske forenklet slik at ale kan forstå prinsippene, er mye innviklet økonomi, og teorier bak dette. Men jeg prøver å forklare slik at alle forstår mine synspunkter. Nå tok jeg bare for meg et eksempel, men det er et bra eksempel. Det er etter denne malen(spør du meg), at alle avgifter burde utformes. Det fungere selvfølgelig best på goder som er offentlige, ikke-rivaliserende, og ikke ekskluderende. Men det er en god styreregel om hvordan vi bør utforme avgifter over offentlige goder. Avgifter bør være velbegrunnet, og ha som mål å rette opp en skjevhet i samfunnet. Et kjapt eksempel til på en avgift som jeg er "fan" av. Det er alkoholavgiften. Alkohol påfører det norske samfunnet betydelige utgifter hvert år. Spør du meg, så er de som er ansvarlige for å bidra til disse utgiftene de som drikker alkohol. Hvorfor skal skattebetalere som aldri nyte alkohol, være med å betale for "festen" for de som konsumerer alkohol? Nå er det uheldigvis slik at alkoholavgiften på LANGT nær dekker inn de skader som alkoholen påførere samfunnet, så alle vi som betaler skatt er med på å finansiere "gildet" for de som drikker lite, og de som drikker MASSE. Kanskje man burde sette opp alkoholavgiften, ville ikke det være rettferdig? (Ab)User pays the bill? Når det er sagt så drikker jeg alkohol, jeg studerer og alkohol/festing er en del av hverdagen, men jeg hadde ikke hatt noe i mot å betale 14-15-16-17kr flasken for pils i butikken som jeg nå betaler 11kr+pant for. De som igjen sier at dette er alt for dyrt, igjen syte&klage nasjonen Norge. Nå har jeg skrevet litt mine tanker rundt avgifter etc, må bare beklage at jeg ikke har tid å lese igjennom dette, skal i møte kl 11, men tror mine poeng kommer sånn noelunde godt frem. Mitt budskap kan vel i hovedsak fattes ned til: Til dere som syter og klager i Norge, tenk på hvor godt vi har det. Vi har råd til å betale 20kr flasken for pils, vi har råd til å kjøpe oss en flott Audi A6 2,4 stasjonsvogn, vi har råd til leilighet, vi har råd til å spise ute, feste, i det hele tatt ha et bra liv. For ikke å snakke om at vi har gratis sykehus, gratis utdannelse(fra barneskole til universitet), store biblioteker, etc. Det koster MASSE å drive AS Norge, og disse pengene må komme fra ett sted. Vi kan ikke bare bruke "oljepenger". Dette er et fellesskap og alle må bidra. Og til dere som nå lurer, jeg stemmer faktisk BLÅTT. Er aktiv i et parti på borgelig side, og på ingen måte fan av sittende regjering. Ha en fin dag! --thomas
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.