Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bildene er UREDIGERTE, foruten resize!

Jeg har i de siste årene vært i besittelse av ett kompakt-kamera av typen Conon Ixus i, eller Canon Powershot SD10 for kjennere. Dette er et MEGET kompakt kamera, med 4 megapixles og uten optisk zoom var ikke dette ett kamera man ønsket å ha med seg når man skulle fotografere stort annet enn festiviteter.

canon-powershot-sd10-l.jpg

Dette bildet ble tatt med Canon Ixus i, 4 megapixles

sanixus.jpg

------------------------------------------------------------------------------

Men da mitt Ixus kamera ble ødlagt grunnet vannlekasje før jul, og jeg nettopp har hatt bursdag var det på tide å invistere i noe litt heftigere. Jeg har aldri tidligere hatt noen interesse for foto, men iløpet av de siste årene har det gradvis kommet sigende, og etter å ha vært i militærpolitiet ett år med fotokurs der begynnte jeg å forstå litt mer av hva alt handlet om.

Jeg bestemte meg da for å kjøpe meg ett speilreflekskamera, valget falt på Canon EOS 400D (som forøvrig er på tilbud til 5000,-) I dag tittet solen så vidt fram, og tok derfor med meg kameraet ut en tur for å ta noen bilder.

Siden dette er de første bildene jeg har tatt med speilreflekskamera håper jeg på tilbakemelding fra dere som er litt mer drevene på området. Har ikke helt taket på når man skal bruke høy/lav ISO, blenderåpning etc. Men det kommer, handler om prøving og feiling, samt litt lesing.

------------------------------------------------------------------------------

400d1.jpg

400d2.jpg

400d3.jpg

400d4.jpg

-------------------------------------------------------------------------------

Tilbakemeldinger? :blush:

Skrevet

Hei Ivar !

Nå er ikke jeg no foto ekspert , men må bare si att bildene var fine og spennende , har også speil refleks , men har aldri satt meg noe særlig inn i innstillinger av kameraet.

Du får i hvert fall ha lykke til videre med fotograferingen , og post gjerne flere bilder.

MVH

Kai

Skrevet

Flotte bilder Ivar!

ISO er fargemetningen i bildet. Du bør ikke gå over ISO400 hvis du vil ha klare (ikke kornete bilder.) På lys dag trenger du nok ikke mer enn ISO100-200.

Blender er det du regulerer lysmengden med. På dine bilder ser det ut til at du har brukt stor blender(lavt tall) siden du hadde liten dybdeskarphet (blurry bakgrunn).

For en større dybdeskarphet må du bruke en mindre blender (større tall). Men stiller du på blenderen må du endre lukkertiden. Du kan tenkte deg blenderen som en bøtte, med stort hull i bunnen går det fort å tømme bøtta, altså du kan bruke ganske høy lukkertid. Men hvis du har et lite hull (stort tall) må du bruke lengere tid for å tømme bøtta.

Så stor blender (lite tall) rask lukkertid.

Liten blender (stort tall) Lengere lukkertid

Fant en link som kanskje kan være interessant

Foto lommeguide

Mulig det ble noe rotete forklart men. :confused:

Skrevet
Flotte bilder Ivar!

ISO er fargemetningen i bildet. Du bør ikke gå over ISO400 hvis du vil ha klare (ikke kornete bilder.) På lys dag trenger du nok ikke mer enn ISO100-200.

Bra forklaring, Stian, foruten det med ISO. ISO-verdien sier ikke mye om fargemetningen men om hvor _sensitiv_ billedbrikken blir. Dette har også noe med signal/støy forholdet i bildet. Dersom signalet forsterkes blir støy også forsterket, og det er ikke ønskelig. Større billedbrikker klarer ofte høy ISO bedre enn mindre. Det er blandt annet derfor et dSLR vanligvis har mindre støy enn et kompaktkamera.

Ellers var det jo fine bilder da : )

Skrevet

Kjempefine motiver og det uavhengig av at de er tatt med speilrefleks. Ingen tvil om at en DSLR vil tjene deg vel!

Boka Digital fotografi i praksis er skrevet av Magnar Fjørtoft og den boken er kommet til den tredje utgaven (minst) nå. Jeg kjøpte tredje utgave for et par måneder siden. Vidar skriver boka er verdt hvert øre, men på baksiden står det et sitat fra bladet Fotografi: "verdt hver krone" :)

Digital fotografi i praksis lærer deg det du trenger å vite uten å gå dypere i detalj enn som så; noe som gir deg det du trenger og akkurat det.

Skrevet

Bra forklaring' date=' Stian, foruten det med ISO. ISO-verdien sier ikke mye om fargemetningen men om hvor _sensitiv_ billedbrikken blir. Dette har også noe med signal/støy forholdet i bildet. Dersom signalet forsterkes blir støy også forsterket, og det er ikke ønskelig. Større billedbrikker klarer ofte høy ISO bedre enn mindre. Det er blandt annet derfor et dSLR vanligvis har mindre støy enn et kompaktkamera. [/quote']

Vår fotolærer på skolen som er fotograf, sa til oss at ISO var fargemetningen på bildet :confused:

Men jeg ser også din forklaring :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...