Skrevet 21. februar 2008 16 år Jeg lurer på hvorfor enkelte kroppsdeler "sovner"? Med andre ord hvorfor vi mister følelsen helt i dem? F.eks i beina etter en treningsøkt. Er veldig irriterende når man ikke får balansert seg, eller når man ikke kjenner at den fungerer, men at man kan se det. Jeg vil gjerne ha svar på spørsmålet. Og gjerne hva dere synes om dette.
Skrevet 21. februar 2008 16 år Fordi den respektive kroppsdelen ikke får nok oksygen via blodet, og det vil derfor medføre litt smerte, også kalt som prikking. Sitter du på hånden din feks, så vil den sovne fordi den ikke får nok oksygen nettopp fordi du sitter på den å hindre nok blodtilførsel. Om du sitter på hånden din i mange timer med prikking vil cellenervene dø og du mister hånden din, dette er bare tatt med for å forklare hvordan det fungerer. Det vil altså si at prikkingen du kjenner ikke er farlig eller noe, er bare kroppen sin måte å si ifra om at du ikke har nok oksygen i cellene i den respektive delen av kroppen. Detter er helt normalt, vil jeg ivertfall tro de fleste vet at det er. Og er ikke farlig om du ikke har det slikt i timesvis.
Skrevet 21. februar 2008 16 år Mener det er svikt i blodtilførselen som forårsaker dette, eller mangel på oksygen som Eirik skriver over, men vi har heldigvis en lege blant oss så vi får sikkert et utfyllende svar.
Skrevet 21. februar 2008 16 år Ja, nettopp! Og Cellene tar opp oksygenet fra blodet. Blodet transportere oksygenet til celle, som posten gjør, og i enkelte sammenheng er det forsinket eller kommer ikke frem Men om dette vedvarer i dager etter hverandre må du komme deg til legen asap da det kan være nevrologiske problemer rundt dette evt. åreforkalkning osv.
Skrevet 21. februar 2008 16 år Hmm....mener bestemt at det er nervetrådene som blir blokert. Hadde blod og oxygentilførselen til diverse kroppsdeler stoppet mens du lå og sov f.eks, hadde du nesten våknet med koldbrann.
Skrevet 21. februar 2008 16 år Det er nervene som blir liggende i klem. Så når man fjerner presset så kommer følelsen tilbake. For de som har problemer med rygg/nakke så vil man få den følelsen i armer og ben avhengi av hvilken virvel problemet sitter i. Det er vanlig feks at ved stressnakke og jobbing på kontor vil gi låsninger i nakken som videre gir sovnet eller prikking i armer og eller hender. Har man skaden lengere ned så vil man få problemet i bena. Hvor i bena om det er i tåa eller øverst i skrittet er igjen avhengi av hvor i ryggen man har problemet. Hver eneste virvel gir helt spesifikke områder. Kan utvide dette litt mere angående hender. Har man problemet i de første fingrene så blir nerven til hånden klemt i selve håndleddet. Er det de siste fingrene (lillefingeren) så ligger problemet i nakken. Blodårene ligger ikke i slike trange kanaler som nervene gjør og skal ha veldig mye trykk for å stoppe blodtilførselen. Nervene blir som oftest klemt i en smal kanal eller akkurat der den kommer ut eller går inn.
Skrevet 21. februar 2008 16 år Et godt tips skulle en kroppsdel sovne, som f.eks. du våkner opp om morgenen og lurer på hvor i helvete høyre armen er eller har sittet og sett på tv og ene beinet sover. Rett ut legemet og la det ligge helt i ro. Så slipper du den ekle prikkingen og det går fortere over. Husker i "gamle dager" så skulle du jo hoppe rundt på beinet og sånt.
Skrevet 21. februar 2008 16 år Når jeg har sovet liggende oppå den ene armen og våkner med en arm jeg absolutt ikke vet hvem er sin (men som viser seg å være min) så pleier jeg å støtte albuen med den andre armen og la den sovende underarmen svinge frem og tilbake. 5 seconds of "lame"
Skrevet 21. februar 2008 16 år Når jeg har sovet liggende oppå den ene armen og våkner med en arm jeg absolutt ikke vet hvem er sin (men som viser seg å være min) så pleier jeg å støtte albuen med den andre armen og la den sovende underarmen svinge frem og tilbake. 5 seconds of "lame" Akkurat sånn har jeg det å. Du vet liksom ikke hvor den armen er, så du må kjenne etter'n med andre armen. :grin:
Skrevet 22. februar 2008 16 år En lem som "sovner" er blodårer i klem, ikke nervetråder. Er ikke lege, men siden nerver sender elektriske signaler vil jeg tro at å klemme disse vil gi samme effekt som å sette seg på en skjøteledning å tro at man blokkerer strømmen slik.. Måten trådstarter beskriver følelsen på etter en treningsøkt høres derimot ut som om slitne muskler, kan ikke tenke meg at friske blodårer skal ha problemer med å levere oksygen i sågar tilfelle, i såfall bør man gå å få sjekket luftveier og lunger.
Skrevet 22. februar 2008 16 år Jeg er heller ikke lege, men vil tro at nerver i klem vil gi en helt annen smerte. Dette vet jeg fordi jeg plages ned at isjiasnerven kommer i klem, og dette gir en utholdelig smerte som jeg ikke kan beskrive.
Skrevet 22. februar 2008 16 år Jeg har aldri hørt annet enn at det er blodsirkulasjonen som hemmes i vesentlig grad, slik at musklene mister all energi pga oksygenmangel. Dette med at nervene blokkeres skjønner jeg ikke helt.. Er det virkelig slik? Hvordan kan nerver blokkeres ved press hvis de kun sender elektriske impulser??
Skrevet 22. februar 2008 16 år Her var det mange teorier.... dr. Halvdan hvor er du? :grin: Vi trenger fasit.
Skrevet 22. februar 2008 16 år Your arm falls asleep when, for example, you drape it over the back of a chair or sleep on it for a long time. This is caused by cutting off the blood supply to the nerves, which then stop working. When the nerves don't work, you can't feel sensations in the arm or move it very well, if at all. When the blood supply is restored, the nerve cells carrying pain information recover first, so you get pain and tingling sensations before you recover fine movement. Very occasionally, paralysis can be permanent if the blood supply is cut off for a long time. This is sometimes called "drunkard's paralysis" because people who are drunk sometimes pass out in such positions for a long time.
Skrevet 22. februar 2008 16 år Her var det mange teorier.... dr. Halvdan hvor er du? :grin: Vi trenger fasit. Vov vov i vinternatten, Ole. Jeg er ingen ekspert her (gidder ikke slå opp i noen bok), men har alltid trodd at ben som sovner/dovner og prikkende følelse er betinget i irritasjon/press/klem på noen av de tusenvis av perifere nerver vi har som et omfattende forgrenet netverk rundt i kroppen vår. At slike episoder hyppigere kan merkes ifm. og særlig etter hard fysisk trening, har noe med elektrolyttforstyrrelser (spes. Kalium og Kalsium) som oppstår under og etter den type aktiviteter, og medfører at disse lekker ut i blodbanen. Nervetrådenes funsjon og -ledningshastighet er veldig følsomme for forandrede konsentrasjoner av disse viktige mineralstoffene f.eks. av Kalium, og vil da lettere f.eks. kunne tenkes å "fyre av" og og gi prikkinger (parestesier) eller gen. litt snodig følelse av at "kroppsedelen er liksom ikke helt med" = Føleles ikke helt normal, sensoriske/følenerver kan være affisert. Den ischemiske forklaringen på utg.spm. som noen her inne tror det er, er jeg ikke helt enig i. Muskulatur som får for lite O2 blir primært først sliten med smerter, og sterke smerter! Fyll opp en vannbøtte og hold den på strak arm rett ut! De smertene som da kommer ved slik statisk trening etter 1/2 til 1,5 min., dette er klemmende ischemiske merter fordi muskulaturen er så kontinuerlig stramm med så høyt trykk, at selv trykket fra pulsårene vanskelig kommer inn med livgivende stoffe som glukose og Oksygen (=ischemi). Noe i samme gata med liknende smerter er det også når f.eks. en person opplever angina pectoris, som er når hjertemuskelen får for lite O2 ift. jobben vi prøver å la den gjøre. Klemmede/pressende smerter er gjerne typisk det han/henne da merker, og ikke prikkinger, bortdovninger osv..
Skrevet 22. februar 2008 16 år Kan lese mer om dette mange steder på nett. For eksempel hos Lommelegen
Skrevet 23. februar 2008 16 år Kan lese mer om dette mange steder på nett. For eksempel hos Lommelegen Nettstedets navn må ha falt litt i kurs i de siste tiders mediaoppslag... http://www.vg.no/nyheter/innenriks/lommemannen/
Skrevet 23. februar 2008 16 år Ja, nerver i klem vil gi en utstrålende smerte, feks fra nakken ned til en fot. Ikke bare litt prikking, nerver i klem er meget smertefullt. Men vi har jo svaret her, folk har jo googlet ser jeg Alt i alt: Blodårene kommer i klem slik at det ikke kommer nok o2 til cellene. (Blodet transportere o2 til cellene) Og uten 02 kan ikke Cellene opprettholde seg slik de skal, og de begynner å si ifra om at "Nååå dør vi" derav prikkingen.
Skrevet 23. februar 2008 16 år Ja' date=' nerver i klem vil gi en utstrålende smerte, feks fra nakken ned til en fot. Ikke bare litt prikking, nerver i klem er meget smertefullt. Men vi har jo svaret her, folk har jo googlet ser jeg Alt i alt: Blodårene kommer i klem slik at det ikke kommer nok o2 til cellene. (Blodet transportere o2 til cellene) Og uten 02 kan ikke Cellene opprettholde seg slik de skal, og de begynner å si ifra om at "Nååå dør vi" derav prikkingen. [/quote'] Sikker på det? Da har du tydeligvis ikke lest det som Halvdan eller Lommelegen har sagt...
Skrevet 24. februar 2008 16 år Glem blodårer, da hadde du våkna med koldbrann. Det er KUN nerver i klem.
Skrevet 24. februar 2008 16 år ..eller at nerver også kan oppfører seg "litt unormalt" og gi symptomer pga. forandringer i mineralstoffkonsentrasjoner i kroppen. Eller også av og til som symptomer på enkelte rel. sjeldne sykdommer.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.