Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare gi skryt her (ja for første gang) til Frode for arbeidet som er gjort med fs.no serveren.

Er blitt en kjempe plass å fly når man ønsker å prate med noen som ikke snakker fraseologi tilbake og ber deg om å descente hele tiden (Ja, jeg tenker på VATSIM)

Godt å slappe av å fly den ruten man selv velger i ett tempo man selv bestemmer, mens man kan prate med andre flyinterresserte.

Samtidig som man holder seg på ett voksent og seriøst nivå.

Slik var ikke mine første møter med denne serveren, da jeg først koblet meg opp der for 1 år siden var det ikke slik i det hele tatt. Da kunne man ikke fly lenge før man fikk opp "Airplane crashed" fordi noen dreiv å flaug lavt over deg å rett i deg kun på faenskap. Så, all kredd til personen som har ryddet opp på serveren og fått vekk alle som ikke ønsker å bare fly der, han har fått vekk alle som ødela for oss andre der. Kjempe jobba Frode :)

Skrevet

Takk, Eirik. Å få ros fra selveste "Chief of Pilots" i Virtual Sas Braathens er ikke hver dag jeg opplever. :grin:

Koselig å få tilbakemelding på det jeg gjør. Kan jo samtidig benytte muligheten til å gi litt oppdatering rundt hva som har skjedd fra min side på serveren.

Mye har skjedd, og arbeidet fortsetter til Dag mener at jobben er gjort, eller jeg velger å tre av. Totalt har jeg bare holdt på siden november etter hva jeg husker, og det merkes en stor forbedring fra meg og. Lite tull og mye hygge blant folk i alle aldersgrupper. Har hatt mange hyggelige samtaler og mye latter og fine turer i inn og utland i fellesskap. Vurderer å begynne med litt uoffisielle event-flights som kan arrangeres ett visst antall ganger per måned eller liknende. Slik at vi knytter bedre bånd og får med flere som har lyst til å oppleve kameratskapet på mp-serveren. Vil gjerne ha litt meninger rundt ett eventuelt slikt arrangement.

Tilbake til saken.

Folkens, selv om jeg kan virke streng, så er noen nødt til å gjøre jobben , og jeg var tydeligvis den som Dag hadde mest tillit til i den saken. Og som jeg lovte Dag, jeg skal få rensket opp det jeg klarer.. Der synes jeg faktisk vi er på lang vei, om vi ikke er helt fremme, så vil vi komme dit. Undrer på om Dag har mulighet for å fikse ett rapporterings-system hvor man kan melde uønsket flygning,dvs krasje i, fly gjennom-typen osv. Men det er jo bare noe å tenke på.

Dette initiativet har også vist at for å bedre miljøet, så har det vært nødvendig å gå inn og ta litt grep rundt serveren, noe jeg nå kan begynne å slipppe opp sakte men sikkert etterhvert som flere og flere aksepterer at det skal flys pent. Det mest utrolige er alikevel at det per dags dato ikke er NOEN som har blitt ilagt langvarig ban.Lengste er foreløpig på ca en uke. Det viser seg at å kicke folk en eller to ganger dersom de ikke følger pålegg har en lang mer preventiv virkning enn utestengelse for en viss periode som jeg ser som siste utvei, og den reglen har jeg prøvd å følge fra dag en. Tar også imot tips om hendelser og forbedringer via PM.

Fly pent, folkens.

MVH Server-moderator Frode Skibrek

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Bra, håper du bare ikke tar av slik forrige moderator her på forumet gjorde. Det går ann og ha bakkekontakt.

Skrevet

Regner med at du sikter til Vidar Fagerjord? Synes faktisk han gjorde en bra jobb,jeg... Men som du ser, jeg har ikke noe med forumet å gjøre annet enn å svare på spm ang mp-serveren. jeg er kun moderator på mp-serveren,ikke forumet.

Skrevet

Hei Audun :) Det er en kjempe server, og du skal være velkommen dit :) Det som kan være problemet er at andre ikke gjør det samme som deg, og dermed blokkerer for andre som vil inn. Det er kjipt at det er sånn, og jeg skulle ønske admin over serveren hadde oversikt over hvem som kan ha brannmuren osv på.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Er det virkelig slik at om jeg ikke har riktige porter åpne så blokker jeg for andre? Den vil jeg at du forklarer meg?

Skrevet

Jeg må, siden jeg er "admin" på serveren klargjøre at dette er kun noe jeg har hørt av andre, men dersom noen ikke kommer inn, så prøver jeg selvfølgelig å finne ut hva grunnen kan være.Dessverre er en slik oversikt som Eirik nevner over ikke tilgjengelig får meg.

Har også sett at enkelte brukere ikke kommer seg inn, så sparker jeg ut en annen, og så kommer de inn begge to uten problemer igjen etterpå, så lenge den som hadde det opprinnelige problemet logger på først.

Skrevet

Frode, da regner jeg med at du sikter til meg, som har slike problemer?

Jeg må si meg enig i at Frode skulle hatt slik oversikt på hvem som har åpnet portene, og hvem som har slått av brannmuren osv, fordi det er kjipt når andre ikke kommer seg inn fordi noen ikke har giddet å åpne portene, ellers hvis de ikke vet hvordan, så må jo de ikke være redde for å spør hvordan du gjør det, ellers er jeg fornøyd med servern

Det er hvertfall min mening, men det er ikke jeg som styrer servern...

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Jeg har liten tro på at andres porter skulle være et problem for at du ikke kommer inn, da må løsningen være litt spesiell. At du selv ikke kommer inn pga mangel på porter etc, jepp det er grei skuring. Men om serveren har port 9091 eller hva det måtte være, og jeg har det samme, ja da kommer jeg igjennom, men porten er like åpen for meg om du ikke har åpnet porten,,, Om dette er tilfell må det være en huge bug i softwaren. Mener nå jeg... :grin:

Skrevet

Grunnen til at man må åpne portene er fordi man skal kunne motta og sende informasjon til og fra serveren. For at f.eks. jeg skal kunne bli fortalt, og dermed vite hvor Eirik befinner seg i "verdenen" på serveren, så må jeg ha en TCP-port åpen for å motta informasjonen som sier hvor Eirik er, hvilket fly han er og lignende.

For at serveren skal kunne fortelle Eirik hvor jeg befinner meg i "verdenen" på serveren, så må jeg ha åpnet UDP-porten slik at min maskin får sendt den informasjonen til serveren. Om jeg da ikke har f.eks. UDP-porten åpen, så vil ikke serveren kunne fortelle alle andre hvor jeg befinner meg. Om serveren ikke har denne muligheten, så kan jeg godt tenke meg at den ikke tillater brukere, som ikke har disse portene åpne, å koble til serveren. Det er i allefall sånn det fungerer, men om det er grunnen til at noen ikke får logget seg på kan jeg ikke svare på. Men for at ting skal fungere som de gjør, så må begge porter være åpne.

Et eksempel er at Eirik må ha UDP-porten sin åpen for at jeg skal vite hvor han befinner seg, og for at jeg skal få vite det må jeg ha TCP-porten åpen.

Det blir akkurat det samme motsatt vei.

Det er veldig veldig forenkelt forklart av meg, så noen må gjerne utdype det nærmere og korrigere noe som eventuelt skulle være feil.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Alexander , det betyr ikke at det skal ha noen begrensninger for deg at en annen ikke har portene åpne, foruten at du ikke får spilt med ham, for han er ikke på serveren men det er du....

Skrevet

Men en ting synnes jeg er litt rart her... I går var vi 3 stykker som skulle fly sammen på serveren... Jeg kom meg inn men ikke de to andre. Og jeg vet at jeg har åpnet portene, og når vi prøvde en annen server så var det ikke noe problem... Det som skjer, er at når man skal koble til serveren, så fryser FS i en stund før den kommer opp med meldingen "Not all players were able to connect".

Altså man får koblet til serveren, men FS kobler fra automatisk fordi den ikke får sende/mota informasjon til/fra en som allerede er på serveren fordi han ikke har åpnet porten.

Skrevet

Ja, jeg var inne når du var der PK, og andre kom inn etter oss. Så det du sier her kjenner jeg meg ikke igjen i, men kan såklart vært etter at jeg stakk at du opplevde dette.

Jeg lurer da på, er det det samme om man flyr på samme server med FS9 og FSX eller kan det være noe begrensninger i forhold til dette?

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

En åpen port er en åpen port, så sant ikke fs hosten sender en port block på en trigger, når noen ikke kan conecte, med da er det en bug. Dette er rimelig stright forward egentlig....Det som jeg vet kan være et issue er med og uten Sp2 inne, dette pga directplay...har dere alle sp1 og sp2?

Skrevet

Hei. Jeg tror at det kan være brannmuren din som sperrer. Når jeg oppgraderte Norton til en nyere versjon så plundra jeg utrolig mye før jeg fikk det til. husker ikke helt i farta hvordan jeg fikk fiksa det men jeg var inne i noen innstiller og overkjørte Norton manuelt. Etter det har det funka helt utmerket.

Skrevet

stemmer det. Jeg skrudde også av brannmur men hjalp ingen ting. Så vis du har nyere Norton så kan du prøve dette. Det funka for meg. Skal prøve og forklare det enkelt. options - antivirus - personalfirewall - program control - også finner du flysimen og til til høyre så står det accsess der kan du velge mellom flere alternativ normalt så står den på auto men jeg måtte sette den til allow. mener også at det var noe annet jeg forandra på men det husker jeg ikke helt i farta hva det var men skal se om jeg kommer på det. er ikke sikkert at det er det som er feil hos deg men vært og prøve/sjekke opp.

Skrevet

Tydeligvis så kan det det... De problemene folk har hatt med SB3 og Vista, har vært pga Norton. eneste som hjalp var å slette Norton. Har hatt Zone Alarm selv, og hadde bare problemer med det. Krevde mye av maskinen og stjal nesten alt nett. Bruker selv F-Secure og har ingen problemer med det.

Skrevet

Endelig! :D

Jeg kom inn. Det viste seg at Norman Personal lå og blokkerte. Var bombesikker på at programmet var både avslått og avinstallert. Avslått var det, men alikevel blokkerte det.

Så nå er jeg altså online i FS igjen, takk til alle som har prøvd å hjelpe! :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...