Frode Skibrek Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Drammens Tidende skrev tirsdag at det tyrkiske trossamfunnet i Drammen har kjøpt Adventkirken i Bragernes i Drammen og vil gjøre om kirken til moské. Kirken ble solgt for 7,2 millioner. http://dt.no/article/20080219/NYHET/851113194/1099/NYHET Jaha? At det går ann....hva gjør man ikke for 7 millioner kroner... :grin: Siter
Frode Skibrek Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Skrevet 19. februar 2008 Ja, men hvem hadde trodd dette for 5 år siden? Synes ikke det er negativt. Kanskje dette er med på å danne mer forståelse mellom trosretningene. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Skulle nesten ha slått til. Å bo i en kirke må jo være steintøft. :grin: Siter
Eirik Vole Rye Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Du har ikke ord for hva da? Dette gikk da vel helt som det skulle? Selger man en kirke for 7 mill så kan jo ingen sutre fordi det var noen som ville bygge moske som kjøpte den opp? Siter
Kai Dreyer Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Tror du at du hadde fått laget en kirke i de landa som har moske til vanlig? .... Siter
Mathias Ganss Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Jeg kan ikke se hvorfor dette er så spennende. Adventkirken skal jo bygge nye lokaler, og da er det vel naturlig å selge de gamle. 7 millioner er vel heller ikke såmye, regner med at det er en del kvadratmeter det er snakk om. Hvorvidt man får bygge kirke i muslimske land er jo i denne sammenhengen fullstendig irrelevant. Dette er Norge og da kan alle utøve sin tro i dertil egnede lokaler. Siter
Eirik Vole Rye Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Tja ... Disse som solgte denne kirka kunne jo bare latt være å selge? Hva har det med saken å gjøre? Siter
Frode Skibrek Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Skrevet 19. februar 2008 Tror du at du hadde fått laget en kirke i de landa som har moske til vanlig? .... Etter min mening har det mindre relevans i denne saken. Det viktige emnet som jeg prøvde å få frem her var flerkulturell brobygging. Siter
K J Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Helt fint at adventskirken forsøger at bygge bro mellem de to kulturer, men det bliver nok lidt sværere at få en dialog i gang med muslimerne, efter at danske aviser har bragt tegninger af Muhammed endnu en gang. Siter
Mathias Ganss Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Tror ikke dette er et forsøk på brobygging, men heller at Adventkirken ville selge og det tyrkiske trossamfunnet ville kjøpe. Siter
Frode Skibrek Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Skrevet 19. februar 2008 Muhammed-saken er den den er, kun fordi radikale troende trekker feil slutninger ut fra koranen. Nå er overhodet ikke jeg noen ekspert på emnet, men det er flere som IKKE protesterer en det er som protesterer.... Sier ikke det sitt? At ungdommer i København reagerer har ikke bare utspring i saken om avis-tegningene, men også at de føler seg satt utenfor av det danske samfunnet. Danmark har en litt forskjellig struktur fra Norge, Dog er det meste likt. Klasse-symboler er mer fremtredende i det danske samfunnet en JEG føler det er her i Norge. Kanskje vi i Norge bare er bedre til å integrere? Dere vet... å strekke ut en hånd er ikke noe våre nye landsmenn har noe i mot at vi gjør... også som enkeltmennesker. Og alle har rett til å bli møtt med medmenneskelighet. Siter
Mathias Ganss Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 At ungdommer i København reagerer har ikke bare utspring i saken om avis-tegningene' date=' men også at de føler seg satt utenfor av det danske samfunnet.[/quote']Det her tror jeg du har helt rett i. Danske myndigheter har en betydelig hardere linje ovenfor innvandrere enn norske har. Så her tror jeg noe av kjernen til uroen i Danmark ligger. Mathias Siter
Frode Skibrek Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Skrevet 19. februar 2008 Som dere ser er det ikke BARE bullshit som jeg kommer med :grin: Danskene har en mer restriktiv innvandringspolitikk,noe som har med landets størrelse, og også tildels landets historie å gjøre,uten at jeg direkte kangjøre rede for hvilken del av historien jeg sikter til. Kanskje andre som er mer historiekyndige vet hva jeg prøver å mene? Siter
K J Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Den stramme danske indvandringspolitik er ubegrundet IMO, men vi har et semi-nationalistisk politisk parti, som mener noget andet (Dansk Folkeparti). Landets størrelse har ikke så vældig meget at sige tror jeg. Man skal derimod se på, hvor stor en procentdel af befolkningen der er af anden etnisk oprindelse. Denne procentdel er væsentlig større i eksempelvis Sverige, som jo har en historie der ellers er meget lik den danske. (...og det var vist et sidespring...) Siter
Frode Skibrek Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Skrevet 19. februar 2008 Davs, Kristian :grin: Meget koselig å få svar fra deg, som faktisk bor i danmark Og fint å få noen synspunkter fra dere som har inside-info. Opplevde du noe til opptøyene og brannene,Kristian? Eller du var kanskje med på det? :grin: Siter
K J Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Hehe, nej jeg bor i den anden ende af landet :whistle: . Det skal også lige siges, at det jo ikke nødvendigvis er muslimer, der står bag brandende og balladen for øjeblikket. Mange andre gør det bare fordi andre også gør det, uden noget egentligt formål. De ved faktisk ikke hvorfor de gør det! Siter
Frode Skibrek Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Skrevet 19. februar 2008 På norsk kaller vi det meningsløs vold..... :grin: Var meget populært her i Norge på 90-tallet... :grin: Siter
Andreas Nysveen Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Tror du at du hadde fått laget en kirke i de landa som har moske til vanlig? .... Jeg er enig med Kai' date=' dette tror jeg aldri hadde skjedd i et muslimsk land, men dersom vi kan strekke ut en hånd, og gå forran med et godt eksempel er vel det flott Kanskje vil deres evne til å få fremfor å gi i slike sammenhenger bedres betydelig (min oppfatning, ikke skyt meg for den). Som dere ser er det ikke BARE bullshit som jeg kommer med :grin: Jeg er faktisk helt enig med deg nå Frode, men hvorfor ta det opp igjen? Siden vi nå snakker om muslimer passer vel dette. Jeg mener å ha hørt at de tror på å be alene, fordi deres gud ser det, og det er det som teller, ikke at resten av verden ser det Get my point? Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 For det første: Frode, du skriver at du ikke har noe imot dette Men i det første innlegget dit misstolker jeg deg kanskje da du skriver "Går det ann, hva gjør man ikke for 7. millioner". Men det er kanskje bare en liten filleting. For det andre, jeg mener å huske at denne kirken ikke hadde så mange som gikk der lengre pga parkeringsproblemer. Denne har vært tilsalgs lenge om jeg ikke tar feil, fordi DNK ikke ønsker å videreføre bruk av denne. Alternativet til å selge den var å få den revet og bygd parkeringsplasser der den står p.d.d. Jeg synes ikke det gjør noe at den ble solgt til dem som kjøpte den, og har ingenting imot det. Når bor jeg ikke i Drammen og vet ikke hvordan "lokalbefolkningen" der stiller seg til dette, men jeg lurer på hva som er galt med at den blir solgt? Om DNK har valgt å selge denne kirken til dem som kjøpte den, så kan det ikke være store etiske dilemmaer eller noe som helst tabu rundt dette, for da ville ikke DNK solgt kirken til dem. Jeg syne det er fint, og kanskje som Frode sier er dette med på å bygge mer forståelse rundt muslimer og kristne. Nå skal det også sies at Tyrkiske muslimer som har kjøpt denne, ikke er samme typer muslimer som de ekstremistene. Tyrkiske muslimer har ett mer avslappet forhold til kultur og religionen sin. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Jeg er enig med Kai' date=' dette tror jeg aldri hadde skjedd i et muslimsk land, men dersom vi kan strekke ut en hånd, og gå forran med et godt eksempel er vel det flott Kanskje vil deres evne til å få fremfor å gi i slike sammenhenger bedres betydelig (min oppfatning, ikke skyt meg for den).[/quote']Jeg tror dere legger altfor mye i dette...jeg tror ikke dette er noe forsøk på å strekke ut en hånd, bygge broer mellom kulturer osv. det handler rett og slett om at Adventkirken hadde et bygg de ønsket å selge og at den Tyrkiske menigheten ønsket å kjøpe. Dessverre... Siter
K J Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Kanskje det med at bygge bro bare er symbolsk . Siter
Andreas Nysveen Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Jeg er egentlig helt enig med deg Fredrik, men når man først selger en kirke, så er vel dette et bygg som innehar en viss religiøs verdi. Når man så selger en slik verdi, til en annen religion så ville jeg trodd at de som er involverte skulle legge mer vekt på sånt, men for all del, jeg er enig med deg jeg. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.