Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Ja, jeg kjører 32 bit. Og kan ikke si at jeg har noen problemer utenom det vanlige med pcen. Er godt fornøyd med Vista. Når dette er sagt, så orker jeg ingen xp VS vista diskusjon ;p

Men filmen skal jeg ikke klage på, var moro nok den :D

Skrevet

Dere som har brukt Windows Vista regelmessig, spesiellt

dere som bruker dette på bærbar pc:

hva er den greieste metoden, for å søke etter "nettverk"

med wi-fi / trådløst nettverkskort på en bærbar pc. Altså

for å sjekke om det er noen nettverk i nærheten man kan

koble seg på, og dermed surfe "gratis"?

Skrevet

Nettverk og Delings-senter definitivt. Alle de mest brukte funksjonene i forbindelse med nett og sammenkopling på ett sted. jeg har også bluetooth, IR og RFT (Radio Frequency Transmitter) der.RTF benyttes forresten til å kople mus med radio-link til pcen, noe som fjerner behovet for en ekstra dongle koplet til maskina og frigjør en USB-port.

Skrevet
Dere som har brukt Windows Vista regelmessig' date=' spesiellt

dere som bruker dette på bærbar pc:

hva er den greieste metoden, for å søke etter "nettverk"

med wi-fi / trådløst nettverkskort på en bærbar pc. Altså

for å sjekke om det er noen nettverk i nærheten man kan

koble seg på, og dermed surfe "gratis"? [/quote']

Jeg bruker også standard nettverk og delingssenter. Burde komme opp av seg selv nr du slår på Wlan knappen.

Skrevet

Jeg kjører 64-bit. Eneste stedet jeg får feil er når jeg skal ejecte DVD-rommen. Da får jeg blåskjerm. :grin:

Og da får jeg gjerne blåskjerm et par ganger under reboot igjen - men ellers har jeg ingen problemer.

Skrevet

Har brukt vista i 4-5 mnd nå, og er egentlig ganske fornøyd med det..

Eneste er at surround lydkortet mitt ikke har skikkelig software slik at jeg ikke kan slå på virtual surround. Softwaren som funket perfekt i XP eksisterer ikke i Vista.. Men fair enough, jeg får surround når jeg ser film osv, så er ikke noe problem.

Andre er at printeren min ikke fungerer, det er derimot ett større problem, men det kan ha noe med installasjonen av Vista ikke er helt 100%.. Trenger egentlig en reinstall, men gidder ikke.

Overall, det er faktisk ikke så dårlig som mange påstår, det fungerer helt fint, og har bortsett fra lydsoftwaren ingen programmer som ikke fungerer knirkefritt. Har heller aldri hatt en eneste blåskjerm på den.

Mathias

Skrevet

Når det gjelder software og driver osv osv, så kommer det med tiden det også. Men jeg kommer til å anbefale VISTA om noen spør om jeg gjør det, bare så det er sagt.

Skrevet

Vista fungerer helt flott. Har ingen feil med det. Gjorde en reinstall av det etter at jeg mottok min pc fra dell for et halvt år siden. Viste seg at Vista ble massivt mye raskere etter å ha fjernet alt det ubrukelige og overflødige. I tillegg kjørte jeg alle de nyeste oppdateringene, og nå er det vel så kjapt som xp for min del! Så, blir spennende å se ytelse når SP1 kommer i mars :)

Skrevet
Når det gjelder software og driver osv osv' date=' så kommer det med tiden det også. Men jeg kommer til å anbefale VISTA om noen spør om jeg gjør det, bare så det er sagt. [/quote']

Å si at det kommer med tiden er tåpelig, det er over 1 1/2 år siden vista ble sluppet til hw utviklere, og hvis de ikke har fått ut fingeren å lagd drivere enda, er det bare latskaps faen fra deres side.

De trenger ikke 1 1/2 år på å lage en printer driver, ikke faen.

Mathias

Skrevet

Er ikke SP1 kommet a?

Nei' date=' bare som Release Candidate (sen testversjon.) [/quote']

Faktisk ikke. SP1 er RTM, men den vil ikke være å få tak i via Windowsupdate før i midten av mars. Noe som har fått Technet-community'en til å lage et visst varmt sted. Noe som igjen har gjort det slik at Lillemyke nå har gjort Vista SP1 tilgjengelig for Technet-abbonnenter. Jeg nappa den ned derfra (har tilgang til Technet igjennom jobben) og installerte den i morges. Ingen problemer i det hele tatt så langt, men så har jeg heller ikke testet så mye.

Mathias: Hvilket lydkort har du?

Skrevet

Synes filmen passer perfekt for meg, hvorfor må man garantere seg selv admin-rettigheter når man er admin f. eks.? orker ikke ta opp hele greia, men det som irriterer meg mest er at jeg har fått 64-bits drivere på 32-bits programvare, pluss at komponentene mine er custom for vista så jeg ikke får installert xp skikkelig (det går, men det krasjer enda mer). Men det som irriterer meg aller mest for øyeblikket er Acers Empowering Technology, en grønn bar som må starte opp hver bidige gang du skal fikse volum, nettverk, etc, at det ikke går an å fjerne dette er relativt irriterende. Ellers har jeg ikke noe særlig mot vista, bortsett fra at den gir meg omtrent halvparten av frameraten jeg har på en xp-pc med langt dårligere komponenter

Skrevet

Ja, her kommer Magnus inn på det eneste som irriterer meg med Vista, dette at man må godkjenne å trykke "forsett" for å få kopiere, starte setup osv. Noen som vet om dette kan fjernes? slik at jeg ikke må vente: setter i en cd med noe jeg skal innstallere så tar det 2 minutter før noe skjer og det som kommer opp da er at jeg må trykke tilatt for få startet setup'en.

Dette samt det at jeg må trykke "fortsett" før den starting kopiering, sletting o.l.

Noen som kan hjelpe til med å fjerne dette kanskje?

Skrevet
Synes filmen passer perfekt for meg' date=' hvorfor må man garantere seg selv admin-rettigheter når man er admin f. eks.? orker ikke ta opp hele greia, men det som irriterer meg mest er at jeg har fått 64-bits drivere på 32-bits programvare, pluss at komponentene mine er custom for vista så jeg ikke får installert xp skikkelig (det går, men det krasjer enda mer). Men det som irriterer meg aller mest for øyeblikket er Acers Empowering Technology, en grønn bar som må starte opp hver bidige gang du skal fikse volum, nettverk, etc, at det ikke går an å fjerne dette er relativt irriterende. Ellers har jeg ikke noe særlig mot vista, bortsett fra at den gir meg omtrent halvparten av frameraten jeg har på en xp-pc med langt dårligere komponenter [/quote']Hadde tidligere en stasjonær Acer Aspire T160-pc. Større dritt-pc har jeg aldri vært borti. Acer kommer jeg aldri ALDRI til å handle pc hos igjen. Nå har jeg en Packard Bell IExtreme J9426 med 1 TB Harddisk , tv-tuner , 2 GB ram. Den har gitt meg mye glede, selv om den har Vista 32-bit.
Skrevet

Magnus: Acer's såkalte Empowering Technologies er og blir søppel, og det første jeg gjør hver eneste gang jeg får inn en Acer-PC på jobben med Vista på er av avinstallere denne totalt. Den er rett og slett ikke nødvendig. På generell basis vil jeg råde de fleste til å holde seg langt unna AcerPC'er med Vista på. Skal du kjøpe en Acer, gå for XP. SINNSYKT mye mindre hassle.

Når det gjelder dette med adminrettigheter og alle Fortsett-dialogene: Dette er et resultat av User Access Control, som beskytter systemet mot deg som bruker. Irriterende, joda, men den er også en viktig del av beskyttelsen til systemet. Selv kjører jeg uten denne aktiv på gamebox'en min på grunn av de samme "issues" som dere nevner her. Lappis'en har den aktiv, men det er fordi den stort sett kun brukes til musikkstasjon, Skype, MSN osv. mens gamebox'en er opptatt.

For å deaktivere UAC: Kontrollpanel - Brukerkontoer. Der kan du velge å skru av hele UAC, og dermed slippe hele maset. Downside: Du fjerner mye av beskyttelsen rundt OS'et. Hvis du vet hva du holder på med er dette neppe et problem.

Kan også nevne at softwarebaserte brannvegger + Vista = TOTALT unødvendig bruk av ressurser.

Ellers har jeg ikke noe særlig mot vista' date=' bortsett fra at den gir meg omtrent halvparten av frameraten jeg har på en xp-pc med langt dårligere komponenter [/quote']

64-bits drivere på et 32bits OS = tabbe, noe du sikkert allerede har lagt merke til. Mitt råd: Fjern dem og erstatt de med riktige referansedrivere (Intel, ATI/nVidia etc). Om nødvendig reinstaller. Vet det er hat, men du vil få en MYE bedre hverdag av det. Problemene du har nå vil jeg omtrent utelukkende tilskrive dårlige drivere. IKKE bruk drivere fra Acer-sidene med mindre du absolutt må.

Skrevet
Kan også nevne at softwarebaserte brannvegger + Vista = TOTALT unødvendig bruk av ressurser.
Så du mener brannmuren i Vista er god nok til å stoppe det meste?

Og hva med defender?

Skrevet
Så du mener brannmuren i Vista er god nok til å stoppe det meste?

Kombinert med en router med NAT-funksjon: Ja. Husk også at du er en veldig liten fisk i et veldig stort hav' date=' og sjansene for at noen gidder å hacke akkurat deg er omtrent forsvinnende liten. Brannveggen i Vista er tredelt, og den som ligger direkte under kontrollpanelet er den enkleste veien å konfigurere denne. Går du inn i Administrative Verktøy finner du Windows Brannvegg med Avansert Sikkerhet. Her har du rett og slett total og full kontroll på omtrent det meste, HVIS du gidder å fikle med den.

Og hva med defender?

Defender er et anti-hijack-verktøy som innehar en begrenset evne til å bekjempe spyware/adware etc. Desverre er den relativt dårlig i forhold til andre løsninger. Den absolutt BESTE løsningen for å unngå spyware/adware er å vite hva en driver med. Selv kjører jeg ingen former for antivirus på mine to Vista-bokser, og det gjør jeg uten problemer av noen art med tanke på virus, spyware/adware. Noe jeg også har gjort de siste årene.

Skrevet

Nada problem =) Bruk heller litt mer penger på en skikkelig bredbåndsruter. Selv kjører jeg en D-Link DIR-655, og er strålende fornøyd (selv om det er en D-Link, et merke jeg tradisjonelt sett har vært skeptisk til :P)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …