Frode Skibrek Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 http://www.politilonn.no/ Kom gjerne med synspunkter... Siter
Kai Dreyer Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Jens Stoltenberg........ Tror ikke jeg skal si hva jeg mener om han der ass! Siter
Magnus Wiik Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Greit nok det, men jeg vil påstå det er andre yrkesgrupper som er mer underbetalte enn politiet. Sykepleiere, f.eks. Siter
Ivar Hestnes Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Vil nå si at 280000 er en anstendig begynner-lønn. Trenger vel ikke å være underbetalt lærling heller hos politiet. Finnes andre farlige yrker å velge som også er underbetalte. Politiet bruker selvsagt de virkemidler de kan for å få bedre betingelser. Det gjør vel alle Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Vel, som sagt; 280 000 er bedre betalt en flere andre yrker har i begynnerlønn. Og dere må huske at politiet har tillegg for jobb på kveld og helg, så dette er bare minstelønnen om de skal jobbe 8-15, 5dager i uka. Noe som ikke er en politimanns hverdag. Ambulansepersonell har også dårlig begynner lønn, og den stiger ikke noe særlig heller med årene, og de har også ett yrke som inneholder mye risiko, samme gjelder oss som arbeider innen psykiatri. Flere farlige situasjoner som oppstår iløpet av en arbeidsdag. De som utdanner seg til politi vet også om risikoen og jeg velger å tro at de har sjekket lønnen til politibetjenter før de starter på en bachelor grad i akkurat det yrket, risikoen de vil møte noen ganger vet de nok også om. Greit nok at de ønsker høyere lønn, det gjør vel alle. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Det er i mine øyne ikke et godt argument å si at "de vet hva de går til". Noen må faktisk gjøre den drittjobben som "ingen" i samfunnet vet å verdsette. Hadde vi satt en strek over Politiet i dag ville vi nok om ikke så lenge se at vi hadde det så godt da Politiet faktisk eksisterte. Det er absolutt mange yrker som medfører risiko i møtet med ulike mennesker, men politiet møter på ganske mange flere av disse menneskene i sin jobb og til forskjell fra den vanlige mannen i gata som kan velge å ikke bry seg må politiet inn uansett hva som skjer. Jeg mener at yrker av risikofylt art og som evt av andre årsaker er mindre "lukerative" burde ha NOEN fordeler. Fri uniform er ikke godt nok etter min mening... (Leste på kampanjesiden at de har fri uniform ). Foruten Politiet mener jeg også helsesektoren er en neglisjert budsjettpost; både generelt pengemangel og spesielt lønns-"posene". Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Klart de fortjener bedre lønn, de gjør en utrolig viktig jobb, og burde bli belønnet for det. I tillegg vil det sannsynligvis hjelpe til med å rekruttere flere folk til Politiet, noe som trengs. Når det er sagt så mener jeg selvfølgelig også at folk i helsesektoren burde få langt bedre lønn enn det de får i dag. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Og med fare for å tråkke på tær så vil jeg legge til at det er mange yrker som burde bli bedre verdsatt! Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Bønder for eksempel.. Lever selv på gård hjemme hos mamma og pappa, og har alltid gjort det. Kjempegøy å tilbringe ferien hjemme når resten av den lille vennegjengen man har i grisgrente strøk, stikker til syden, fordi pappa er advokat, eller mamma selger helsekostvarer og har GOD samvittighet til å sende barna på sydenferie. "Bonden sår frø, og venter til gresset gror, så høster han det, gir det til kua, og melker. Så går det et år til neste gang". Hørt den før, eller noe lignende? TULL! Vedlikehold når kyr eller andre husdyr gjør F-skap, maskineri som skal vedlikeholdes, store mengder drivstoff til en eller flere traktorer og andre maskiner, mat til dyr og ellers folk i huset, osv osv... Bønder flest her i bygda har omkring 200 i året.. Og disse skal brødfø oss!?... Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Og kan jeg spørre noen her som kanskje har litt mer peiling på dette; Er det ikke slik at Politilønnen bare går opp og opp? De er en av yrkesgruppene som har sterkest lønnsvekst. Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Når ble bønder statsansatte ? Politiet fortjener sin lønn dem som alle andre. Gjennomsnittlig lønn for enslige i Norge ligger i dag på ca 400000kr. Det spriker fra de nevnte 280000 politiet starter på. Ser vi på levekostnadene vi har i dag og ikke minst betalingsevnen vi må ha for å forsvare bl.a boliglån (elementært) sier det seg selv at noen etterhvert begynner å henge etter. Myndighetene derimot tror jeg nok heller ønsker seg lavere lønnsvekst enn å etterfølge de bransjene som er trendsettere i dag, de havner lett i kategorien "Jappe/jobbetid" fenomener som etter all sannsynlighet ikke varer evig.. Siter
Kristian Wålberg Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 husk at det er snakk om grunnlønn. De vil i løpet av et år ha, mest sannsynlig, betraktelig mer betalt. Det blir omtrent det samme som de osm jobber i forsvaret. Grunnlønnen på en grenader (vervet) begynner på 250-260 000 i året. Har fortsatt til gode å ikke runde 400 000 i løpet av et år.. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 husk at det er snakk om grunnlønn. De vil i løpet av et år ha' date=' mest sannsynlig, betraktelig mer betalt.[/quote']I følge "radiospott 1" som ligger på politilønn.no så har en politimann med 10 års ansiennitet ei lønn på 310000... Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 310000 er utrolig lite for en såpass risikofylt jobb, spesielt med tanke på hva annet man kunne blitt med det karaktersnittet som kreves på politihøgskolen. Siter
JM Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Først må jeg si at 280.000,- i året er, etter min mening, latterlig lavt uansett hvordan man ser på det. Er helt enig i at mange andre yrker også skulle hatt bedre betalt, men samtidig er det ikke mange andre yrker der jobben din bl.a. består i av å rykke ut til steder der andre folk rømmer vekk fra, bli truet på livet, spyttet på, fysisk og psykisk angrepet, og kommer over så mange tragiske hendelser som berøren en dypt personlig. Når det gjelder påstander som "man vet jo om lønnen når man går inn i yrket" viser jeg til Andreas Grindvoll sitt gode innlegg. Det er jo ikke alltid at man tar en utdannelse pga den lønnen man kommer til å tjene der, men fordi man brenner for yrket. Men når man da, etter en 3-årig høgskoleutdannelse ikke får lånt penger i banken til å kjøpe leilighet en gang, fordi lønnen er så dårlig, da må det skje noe (og dette kommer igjen i tillegg til de overnevte "særegenhetene" ved yrket). Vel' date=' som sagt; 280 000 er bedre betalt en flere andre yrker har i begynnerlønn. Og dere må huske at politiet har tillegg for jobb på kveld og helg, så dette er bare minstelønnen om de skal jobbe 8-15, 5dager i uka. Noe som ikke er en politimanns hverdag.[/quote']husk at det er snakk om grunnlønn. De vil i løpet av et år ha' date=' mest sannsynlig, betraktelig mer betalt. Det blir omtrent det samme som de osm jobber i forsvaret. Grunnlønnen på en grenader (vervet) begynner på 250-260 000 i året. Har fortsatt til gode å ikke runde 400 000 i løpet av et år.. [/quote'] Dette stemmer nok kun til en viss grad. Dersom man jobber operativt på ordensavdelingene så stemmer det at man har kveld- og nattillegg, og mulighet for en del overtidsarbeid. MEN det er langt fra alle politifolk som gjør dette. Etterforskere jobber hovedsaklig fra 0800-1530, og da uten tillegg, og lite overtidsmuligheter, og andre folk i administrative stillinger har heller ikke disse mulighetene. Jeg synes det er tragisk at mange politifolk må ofre mye av fritiden sin (overtidsjobbing) for å komme opp på et "bob bob" lønnsnivå i politiet. Dette tærer på familielivet (stort antall skilsmisser blant politiansatte), den fysiske og psykiske helsen (gj. snittlig levealder er 6 år mindre for en politimann enn en gj.snitts nordmann), og ting kan jo nevnes i fleng. Forøvrig er jeg over halvveis i min utdannelse ved Politihøgskolen i Oslo, og angrer ikke enda (men får ikke min første lønnsslipp fra politiet før om en stund...)... Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Nå velger jeg og tro at de som du feks nevner her nemlig etterforskerne har vært en del i politiet og derfor har mer enn 240k nettopp pga ansinitet. Ta meg som ett eksempel, 3 års skolegang. Har årslønn på 260k, arbeider innen helsevesenet og har som tidligere nevnt mye med psykiatri pasienter å gjøre. Så er nok ikke bare politiet som er lønnet dårlig. Forskjellen er at du blir statlig ansatt og stiger høyere i lønn enn meg som arbeider innen kommunal helse og omsorg sektor. Jeg må og ty til en del overtid og mange sene kvelder for å få en ok lønn som feks en økonom har i startlønn. Om du henviser til meg angående det å velge yrket pga penger så kan du trekke den tilbake da jeg selv har valgt yrket mitt etter hva jeg brenner for og har lyst til å jobbe med, ikke pga lønna. Men jeg klager ikke, har valg yrket selv og visste at det ikke var 'konge' betalt, men gidder ikke lage en reklame film fordet. God natt! Siter
JM Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Først kan jeg ta det du nevner om etterforskere. Det er flere helt nyutdannede som begynner å jobbe som etterforskere. Da ender du ikke opp med stort mer enn 280.000,- i året. Du nevner også ansiennitet, og at lønnen dermed øker. Gjennomsnittslønnen for ALLE i politiet, fra nyutdannede til toppledere er på 320.000,- . Vil nå ikke si at det er så mye å skryte av. Hva som gjelder din lønn, og dine arbeidsoppgaver går jeg ikke inn på, men som jeg nevnte tidligere er det klart at det er flere andre arbeidsgrupper som skulle hatt høyere lønn. Dog nevner jeg igjen at det ikke er mange yrker som møter de samme utfordringene og forventningene man får i politiyrket, og derfor mener jeg lønnen burde være deretter. Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Lønnen her er regnet ut fra gjennomsnittslønn, og gjelder etter et visst antall år i arbeid. Begynnerlønn er med andre ord lavere. Alle lønnsanslag er gjennomsnittslønn, og gjelder 2005. Kilder er Forskerforbundet, Finansnæringens arbeidsgiverforening, Statistisk Sentralbyrå SSB, Norsk Journalistlag, NHO, Fagpressens redaktørforening, Dagbladet. Politibetjent 1: 304.000.- Politibetjent 3: 359.000.- Politioverbetjent: 429.000.- Ser jo at det spriker litt. Men her er altså grunnlønnen som hører til stillingstittelen, bare for informasjon altså.. Nå vet jeg ikke hvor lenge man må jobbe før man blir politibetjent 1? Siter
JM Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Du motsier deg selv litt her. Først sier du at dette er en gjennomsnittslønn regnet etter et visst antall år i arbeid, senere sier du at dette er grunnlønnen som hører til stillingstittelen. Uansett så har du feil. Jeg synes også det er litt rart at du spinner videre på dette. Du sier du synes det er galt å klage, særlig siden du jobber med det samme selv?! Etter min mening gir du heller uttrykk for misunnelse for at en yrkesgruppe (annen enn din egen) faktisk virkelig starter en "krig" for å oppnå høyere lønn Jeg jobber med politifolk hver dag. Jeg går på politihøgskolen, og har fått mye informasjon om lønn, ansettelser osv. I det man er nyutdannet og får jobb blir man Pb1 og den grunnlønnen man da har "krav" på er ca kroner 280.000. Så grunnlønnen til en nyutdannet politibetjent uten noe ansiennitet er ikke 304.000,- som du sier. Man kommer nok over dette med tillegg og overtid dersom man har muligheten til dette, men det er ikke noe grunnlønn. Det er faktisk et ubestridelig fakta, så da hjelper det ikke med allhverdens kildehenvisninger! Er jo bare å se på stillingsutlysninger for politiet det, eller Politihøgskolens hjemmeside. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Disse gutta trenger vi flere av i sammfundet, og en grei måte er og betale de for den møkka jobben de i visse situasjoner gjennomfører. Siter
Kristian Wålberg Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 De har vel ikke akkurat trøbbel med rekrutteringen heller om dagen, så blir nok ikke så veldig mange vakanser.. Siter
Hans Nikolai Førde Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 Det er mulig at politiet ikke har "trøbbel" med rekrutteringen per i dag, men det er nå engang slik at søkertallene er stadig synkende. For 10 år siden var søkertallet nesten 3300, i 2007 var tallet 1880. Det er en tendens som er mildt sagt bekymringsverdig. Det handler i stor grad om å foreta seg noe før søkertallet blir så lavt at det går utover kvaliteten - også kalt proaktivitet. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.