Bjørn Erik Stensby Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Hvor skal dette ende hen. Er de gått helt fra vettet i USA? Det er det vel lenge siden de gjorde forresten. I VG står det en drept, mens her i Aftonbladet står det fire. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1843321.ab Siter
Marius Sparby Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Nok et eksempel på at lett tilgang til våpen forårsaker en lavere terskel for bruk av disse. Siter
Frode Skibrek Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Nok et eksempel på at lett tilgang til våpen forårsaker en lavere terskel for bruk av disse. Jeg tror hovedproblemet angående slike saker i USA nå er at slike massakre er blitt en måte for ustabile og radikale mennesker å få oppmerksomhet rundt sin sak på. Gjerningsmannen tok i dette tilfellet sitt eget liv, etter først å ha drept 5 andre mennesker. Slike saker er ett amerikansk fenomen i det store og hele, skjønt vi vil se flere og flere tilfeller også utenfor USA,som sist i Finland. En måte å få stoppet slike ting på må være å være mer åpne for forskjellige meninger. Jeg tror USA har kjørt seg fast i ett spor hvor eliten sitter med all makt,og alle andre kun må godta det som blir lovpålagt. Slike forhold gagner til slutt IKKE folket, men kun den lille makteliten. Tror mye kunne vært løst dersom USA hadde gitt alle statsborgere rett til gratis legehjelp. For slik situasjonen er nå, er det forsikringsselskaper som avgjør hvorvidt folk skal få hjelp eller ikke. Gratis-klinikker finnes, men det er dessverre alt for få av de. Siter
Mathias Ganss Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Nok et eksempel på at lett tilgang til våpen forårsaker en lavere terskel for bruk av disse. Der sa du det. Jeg er helt enig. Dersom alle får muligheten til å bære våpen, blir terskelen for å benytte seg av dem også lavere. Ganske enkel logikk, ganske vanskelig å løse. Siter
AMO Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Det verste er at man skulle tro amerikanere i seg selv har veldig vanskelig for å være løsningsorienterte. Alle er så redd for disse massakrene, og alt er bare fælt og veldig ille på grunn av disse våpnene, men så greier jo selvfølgelig amerikanerne selv å slå på stortrommen: Vil tillate studenter å væpne seg - Dagbladet.no Unnskyld at jeg spør, men hvor i helvete er logikken? Hvorfor ikke bare stramme inn rundt våpenloven i stedet for å faktisk løsne på tøylene? Det er faktisk litt provoserende å se at det er mulig å være så lite løsningsorientert, for å skaffe til veie flere våpen for å få færre massakre og lignende episoder, det vil bare ikke fungere. Disse massakregutta tar jo livet sitt etterpå uansett, så det er jo same shit om de blir skutt i inngangsdøren etter å ha drept fem personer utenfor, eller om de blir skutt i et klasserom etter å ha drept 20-30 stykker på vei inn dit. Hvis man derimot nekter gjerningsmannen et våpen fra starten av, så får han mest sannsynlig ikke drept noen. Noen ganger kan man spørre seg selv om amerikanere rett og slett er dummere enn man skulle tro. Det virker i allefall sånn. At det landet er en verdensomfattende supermakt er hinsides all fornuft, og rett og slett livsfarlig. De tenker ikke med hodet, de tenker med geværløpet. Et knakende godt eksempel fra artikkelen: - Den eneste som kan stanse en person med våpen' date=' er en annen person med våpen. [/quote'] Jeg er rett og slett sjokkert. Amerikanerne må jo tydeligvis beskyttes mot seg selv. Av og til får jeg en sterk følelse av at kanskje det hadde vært bedre om USA var en politistat, enn det liberale landet det er nå. Heldigvis, som det fremgår av artikkelen, er det jo noen som også skjønner at det kanskje er bedre å heller fjerne våpnene enn å tillate flere. Det finnes håp for alle altså. Edit: Jeg måtte le da jeg leste følgende kommentar under selve artikkelen: La de skyte hverandre. Som du sier' date=' det vil ende i det ene blodbadet etter det andre. Og etter noen runder med blodbad vil spørsmålet komme om det ikke bør tillates å bære automatvåpen, bruke håndgranater osv osv. Ordtaket til slutt vil nok bli at : HVER AMERIKANER SIN ATOMBOMBE [/quote'] Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Hehe, ble nesten ikke overrasket da jeg leste den artikkelen, ventet bare på det. Men om Darwin hadde rett vil vel denne idiotien begrense seg selv når alle amerikanerne har skutt hverandre Siter
Kai R Sivertsen Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Må si meg helt enig med deg Aleksander , trodde ikke ett land som Amerika hadde så mange innkompetente ledere , kan jo være att befolkningen totalt ikke er av samme syn på saken , men de er jo tross alt folkevalgte politikere. Og att folkevalgte politikere kan fremme slike forslag som å bevepne ungdommer som ett mottilltak mot skolemassakre er jo helt horibelt. For meg forblir nå Amerika mer og mer som ett slags" vill Vesten land" slik som jeg husker fra Cowboy filmene fra barndommen , ja, og værre blir det vel også når politikerne i landet fremmer slike lovforslag som å bevæpne ungdommene. Dette må jo være ett av landene Gud glemte i forhold til hvor religiøse gjennomsnitts Amerikanerne er. Nei , Kjære Amerikanere , fjern våpen , så fjerner dere også faenskapet som er roten til så mange tragedier i deres Guds kjære land. Kai Siter
Kai R Sivertsen Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Hehe, ble nesten ikke overrasket da jeg leste den artikkelen, ventet bare på det. Men om Darwin hadde rett vil vel denne idiotien begrense seg selv når alle amerikanerne har skutt hverandre No moore parking problems Siter
TOS Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Er nok ikkje berre antal våpen som er problemet. Canada har nesten like mange våpen i sitt land, men det er berre brøkdelen så mange drap og voldshandlingar i det landet der det er brukt våpen som i USA. Så problemet ligg nok ikkje kun i mengden våpen. Det er personane som BRUKAR desse våpna som er problemet. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Det er personane som BRUKAR desse våpna som er problemet. Det har du selvfølgelig helt rett i, men det blir neppe noe bedre av at disse personene har tilgang på alt de måtte ønske seg av våpen...så jeg tror absolutt at strengere våpenkontroll er veien å gå, men jeg tror ikke det kommer til å skje... Det som jeg virkelig syns er skremmende er at dette blir mer og mer vanlig. Man blir ikke lenger sjokkert over å høre slikt, snart blir det vel like vanlig som å høre om trafikkulykker... Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Nok en gang er selvfølgelig Jack Thompson på banen og skylder det hele på spillindustrien... Man skulle tro at hendelser som dette ville ha åpnet øynene til folk, men det virker mer som om de kniper dem enda hardere igjen, stikker fingrene i ørene og skylder det hele på spill, rockemusikk, muslimer, satan og omtrent alt annet enn det som faktisk er problemet... Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Bare ett lite svar til Aleksander Olstad her litt lengre bak i diskusjonen hvor du fyrer deg veldig over hvordan Amerikanere reagerer, nå må du huske på at: Om en person er så desperat over å få oppmerksomhet at han vil drepe mange mennesker på skolen sin, så tror jeg jammen meg at han kommer til å få tak i ett våpen også. uansett hvor strenge reglene der borte BURDE være. Dette er ikke ment som kritikk eller noe, men bare litt informasjon. Siter
Magnus Eliassen Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Bare ett lite svar til Aleksander Olstad her litt lengre bak i diskusjonen hvor du fyrer deg veldig over hvordan Amerikanere reagerer' date=' nå må du huske på at: Om en person er så desperat over å få oppmerksomhet at han vil drepe mange mennesker på skolen sin, så tror jeg jammen meg at han kommer til å få tak i ett våpen også. uansett hvor strenge reglene der borte BURDE være. [/quote'] Sånn kan man jo ikke tenke. Skulle man gjort dop lovlig også da siden de som virkelig vil ha det får tak i det? Nei den eneste måten å få ned disse tallene, for de kommer aldri til å forsvinne, er å ikke gjøre våpen så lett å få tak i. Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Bare ett lite svar til Aleksander Olstad her litt lengre bak i diskusjonen hvor du fyrer deg veldig over hvordan Amerikanere reagerer' date=' nå må du huske på at: Om en person er så desperat over å få oppmerksomhet at han vil drepe mange mennesker på skolen sin, så tror jeg jammen meg at han kommer til å få tak i ett våpen også. uansett hvor strenge reglene der borte BURDE være. [/quote'] Sånn kan man jo ikke tenke. Skulle man gjort dop lovlig også da siden de som virkelig vil ha det får tak i det? Nei den eneste måten å få ned disse tallene, for de kommer aldri til å forsvinne, er å ikke gjøre våpen så lett å få tak i. Nei, jeg skal ikke si at dop osv skal gjøres lovlig kun fordi folk får tak i det. Selvfølgelig blir det vanskeligere å få tak i ett våpen om det hadde vært en lov mot det, men som jeg sier: De som virkelig er så desperat etter oppmerksomhet og hjelp til sin psykiske helse at de faktisk vil drepe skoleelever på skolen sin får nok tak i ett våpen også. Jeg tror det at det blir letter å få gratis helsehjelp hadde vært en bedre ting å gjøre, og at det Amerikanske helsevesenet skal ta ungdommer og deres problemer mer seriøst enn de gjør per dags dato. Foreldrene til disse morderne sier som oftest at sønnen deres har bedt om hjelp fra helsevesenet før, men ble avfeiet som en bagatell av legene. Så skjer det, det går så langt at de begynner å planlegge og til slutt utfører de massedrap på skolen sin kun fordi de og deres problemer ble kalt bagateller. Men det jeg lurer på samtidig er: Noen av disse dreper mange fordi de har blitt mobbet, mange som blir mobbet i Norsk skolevesen også, hvorfor skjer ikke slikt i Norge? Er det fordi det er blitt en "trend" i USA å ha det så enkelt at de tenker "Om det nå går så langt så kan jeg jo bare skyte meg selv". Eller er det fordi vi har gratis helsehjelp i Norge? Eller er det fordi vi har strenge regler for våpen? Siter
AMO Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Jeg tror det at det blir letter å få gratis helsehjelp hadde vært en bedre ting å gjøre' date=' og at det Amerikanske helsevesenet skal ta ungdommer og deres problemer mer seriøst enn de gjør per dags dato. Foreldrene til disse morderne sier som oftest at sønnen deres har bedt om hjelp fra helsevesenet før, men ble avfeiet som en bagatell av legene. [/quote'] Gratis helsehjelp? Det at de amerikanske myndighetene innførte gratis medisiner til pensjonister i USA for noen år siden, førte til at økonomien gikk helt på vranga. At det er enda flere faktorer akkurat nå som har kjørt den amerikanske økonomien såpass i grøfta, tror jeg ikke sannsynliggjør at det blir gratis legehjelp i USA innen de første 50 årene. Derfor må man se på andre løsninger, som en strengere våpenpolitikk. Enkelt og greit. Det er ikke dermed sagt at det vil hjelpe, men det er verdt et forsøk, heller det enn å "bevæpne studenter for at de skal kunne beskytte seg." For det er den dummeste idéen amerikanerne har kommet med i denne saken hittil, det er helt sikkert. Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Jeg tror det at det blir letter å få gratis helsehjelp hadde vært en bedre ting å gjøre' date=' og at det Amerikanske helsevesenet skal ta ungdommer og deres problemer mer seriøst enn de gjør per dags dato. Foreldrene til disse morderne sier som oftest at sønnen deres har bedt om hjelp fra helsevesenet før, men ble avfeiet som en bagatell av legene. [/quote'] Gratis helsehjelp? Det at de amerikanske myndighetene innførte gratis medisiner til pensjonister i USA for noen år siden, førte til at økonomien gikk helt på vranga. At det er enda flere faktorer akkurat nå som har kjørt den amerikanske økonomien såpass i grøfta, tror jeg ikke sannsynliggjør at det blir gratis legehjelp i USA innen de første 50 årene. Derfor må man se på andre løsninger, som en strengere våpenpolitikk. Enkelt og greit. Det er ikke dermed sagt at det vil hjelpe, men det er verdt et forsøk, heller det enn å "bevæpne studenter for at de skal kunne beskytte seg." For det er den dummeste idéen amerikanerne har kommet med i denne saken hittil, det er helt sikkert. Enkelte fattige land i Asia har råd til gratis helsehjelp, og da burde virkelig USA også ha det(om du ser bort ifra slik økonomien er p.d.d der borte), men dette hører ikke til å denne tråden å diskutere. Det å skulle bevæpne studenter vil bare gjøre alt verre og jeg har lyst til å ha ett ord med denne geniale personen som kom med dette forslaget. Siter
Frode Skibrek Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Det å skulle bevæpne studenter vil bare gjøre alt verre og jeg har lyst til å ha ett ord med denne geniale personen som kom med dette forslaget. Hva skulle det være godt for? En eller flere personer som kan legge frem slike forslag kan umulig være riktig skrudd sammen....Tror ikke slike personer lar meningen sin bli påvirket av hva vi i Norge mener om saken.. Siter
TOS Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Gratis helsehjelp?Det at de amerikanske myndighetene innførte gratis medisiner til pensjonister i USA for noen år siden' date=' førte til at økonomien gikk helt på vranga. At det er enda flere faktorer akkurat nå som har kjørt den amerikanske økonomien såpass i grøfta, tror jeg ikke sannsynliggjør at det blir gratis legehjelp i USA innen de første 50 årene. [/quote'] Har du tenkt på denne lenge Aleksander? Her i USA betalar me imellom 6 og 13% skatt på det me tjenar (avhengig av kvar i usa ein bur). Og då seier det seg sjølve at det blir vanskeleg å få til gratis helsevesen. Me i Noreg klagar ofte på at me må betala mykje skatt. Men fy steikje. Me får gratis legehjelp når me treng det som verst. (ja ein liten eigenandel på 2-500 kroner må me rett nok betala, men det er ingenting). Noreg og USA er ikkje SÅ ulikt dersom ein sett forskjellane opp imot kvarandre. Dei betalar mindre skatt, og må difor betala meir for helsehjelp. Dei tjenar mindre, men ting er billegare her borte. Det meste går faktisk opp i opp når ein ser litt meir nyannsert på det enn det svart kvitt biletet du tydelegvis har. Nei, eg er ikkje så veldig imponert over alt som skjer her borte. Men det er ikkje så vanvittig gale som du skal ha det til her. Siter
AMO Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Ta deg en bolle, Torstein. Selv om du bor i USA, så betyr ikke det at du er leksikonet her på forumet. Bare et krasst svar på ditt lite nyanserte svar. Når jeg sier at det er vanskelig å få til, så er det på bakgrunn av dagens situasjon. At man kan heve skattene og dermed få bedre økonomi og gratis helsehjelp er jo selvfølgelig mulig som du sier, men kommer det til å skje? Nei. I USA for tiden snakker de om skattelette for å forbedre økonomisituasjonen, ser du den gratis helsetjenesten komme løpende mot deg? Økonomien i USA er langt i fra bra for tiden, og det innvirker også på samfunnets sosialfunksjoner. Jeg er forøvrig helt enig med deg, man kan gjerne heve skattene og få gratis helsetjeneste, ikke noe problem med det. Jeg hadde stemt for forslaget glatt, på bakgrunn av erfaringene vi har fra Norge. Men prøv å overbevise mannen i gaten i USA om det, de kommer til å hyle og skrike om man øker skattene i landet akkurat nå. At økonomien forøvrig er skakkjørt allerede tror jeg ikke vil hjelpe så mye på meningene i landet heller. Da er det kanskje billigere å heller begrense våpenloven og tjene mindre penger på våpen, sånn sett i forhold til denne situasjonen. Forøvrig kan du ha deg frabedt å svare så uhøflig som du gjør. Jeg bare gjorde opp for situasjonen slik den er der borte akkurat nå. Mitt svar var ikke ment som kritikk av noen, men man må se realistisk på forholdene. Hva som kan gjøres er selvfølgelig også mulig å redegjøre for, men det hjelper ikke så lenge det ikke kommer til å skje i de villeste fantasier til den gjennomsnittlige amerikaner uansett. Jeg har heller ikke sagt at det er så ille der borte, men på enkelte områder er det faktisk det. Jeg tør garantere at våpenloven der borte er foreldet med svært mange år, og om amerikanerne hadde vurdert å se på løsninger utenom ordtaket "Hver amerikaner med rett til sitt våpen", så kanskje det faktisk ville få opp flere øyne enn man kan regne med. Det sies at flere kokker jo mere søl. Jeg sier "jo flere våpen, jo mere blodsøl". Jeg tror ikke man skal til land så langt unna for å se at det kanskje er et faktum. Forøvrig: greit nok at jeg satte mitt første innlegg på spissen, men du trenger ikke å bli frekk likevel. Siter
TOS Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Eg hadde ikkje boller Aleksander så eg tok eit rundstykke. Håper det er godt nok. :grin: Var ikkje meininga å vere krass imot deg personleg i innlegget mitt. Og det siste innlegget ditt gav litt meir klaring i kva du eigentleg meinte. Og då ser eg jo at me faktisk er ganske så einige om saka. Kanskje eg skal invitere deg på bollefest? Så kan me sitte her og ta så mange boller me vil begge to. (er jo berre rett og rimeleg at når me er einige så må me feira med boller og brus :grin: ) Siter
AMO Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Jeg må nok i allefall ta meg en bolle selv også, jeg ser selv at jeg var litt drøy i forrige innlegg! Beklager det, Torstein Håper det er ingen skade skjedd! Jeg skulle nok ventet en liten stund før jeg svarte :blush: Men bollefest kan vi ha Siter
Vidar Martinsen Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Ta deg en bolle' date=' Torstein. Selv om du bor i USA, så betyr ikke det at du er leksikonet her på forumet. Bare et krasst svar på ditt lite nyanserte svar. [/quote'] He he..makan....minner meg om barneskolen! Dagens kommentar Siter
TOS Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Ingen skjede skadd....ehm skade skjedd. Du er herved invitert på bollefest Aleksander hehe. Tar du med brusen? :grin: Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Ingen skjede skadd....ehm skade skjedd.Du er herved invitert på bollefest Aleksander hehe. Tar du med brusen? :grin: Skal du arrangere bollefest forventer jeg nok at du inviterer flere her inne med. Nytter ikke å ha bollefest med bare Aleksander, det har jeg prøvd før og det funka heller dårlig. Han er en festbrems på bollefester! Siter
Frode Skibrek Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Noen som husker hva bolle betyr i danmark? Er det slik fest dere inviterer til? :grin: Siter
Alexander Nilsen Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Hvis det er det, så mangler dem noen damer :grin: Siter
Frode Skibrek Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Hvis det er det' date=' så mangler dem noen damer :grin: [/quote']Hm... sikker på at de mangler? :grin: Er ikke alle som trenger damer for å ha det gøy :grin: Men ta dere en bolle-fest , gutta. Det styrker kanskje samholdet :grin: Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Tror vi kan drømme om en endring i våpenloven der borte, det kommer nok aldri til å skje. Al Gore tapte visstnok valget på å foreslå en endring i våpenloven, USA`s mektigste lobbyist NRA ga nådestøtet. Det er heller ikke vanlig valgkampstoff, ergo ingen kampsak. Jeg tror faktisk denne loven sitter så dypt i folk at til og med en folkeavstemning hadde resultert i en våpenlov ala i dag. Da blir det litt meningsløst av oss å kritesere (Har gjort det selv i stor grad) Ellers.. Prisen for å innføre statlig garanti for helseforsikring via skatteseddelen koster i teorien det samme for forbrukeren. I Norsk praksis ser vi at staten er ett fordyrende ledd, men det trenger ikke være ett faktum ved privat forsikring med statlig garanti. At Amerikanere med 2 stk jobber, nødvendig for å holde mat til sine barn går til stemmeurnene og stemmer for mindre skatt sier vel egentlig litt om hvilke doktriner noen folk lever under. Ett USA med noe lavere klasseskille tror jeg nok hadde vært mer produktivt, også for servicebransjen. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.