Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hei,

Trenger litt hjelp til å sette opp en Ftp-server her hjemme.

Eller, virker mer som om problemet er ip-adressen min. Da jeg taster inn ip'en min under hostname, så får jeg ikke til å koble til via en ftp-klient. Men, jeg får til dette dersom jeg taster inn min lokale ip-adresse. Er det noen som har en løsning på dette? (Akkurat som om jeg ikke får brukt ip'en jeg finner på minip.no, fordi den kan være routeren sin, og ikke min?)

Skrevet

Du må aktivere "port forwarding" e.l. i routeren, slik at f.eks. port 21 (den som brukes standard til FTP..) sendes fra routeren til PCen som hoster FTP-serveren :)

Skrevet

Gå inn i routeren (normalt 192.168.1.1 e.l..) og finn innstillinger for porter og "port forwarding". Disse navnene kan variere. F.eks på routeren vår går det under "services".

Skrevet
  • Forfatter

Prøvd.. men dette funker tydeligvis ikke.. Den skal jo route til min lokale ip via port 21.. men, den vil ikke koble til :( Men, den kobler til med en gang, dersom jeg setter opp serveren lokalt, og kobler til den lokale adressen i ftp-klienten. Hjeeelp!

Skrevet

Kjører du ftp-serveren lokalt på din egen maskin? I så fall er det ikke det minste rart at du ikke får noe kontakt via din eksterne IP-adresse fra din egen maskin, om det lokale nettverket er NAT-et.

Skrevet
  • Forfatter

Kjører fint lokalt ja.. har prøvd det med NAT også, men har ikke fått det til å funke. Bare å komme med tips, de mottas med gedigen takk :D

Skrevet

Altså, prøver du å koble til FTP-serveren, som kjører på din maskin, fra din maskin, med din eksterne IP-adresse? Det vil ikke føre noen steder, om så er tilfelle. Dette kommer av at din maskin er tilknyttet et "lukket" nettverk, "bak" en ruter. I praksis er det din ruter som benytter seg av din eksterne IP-adresse mot internett, mens du er knyttet til det lokale nettverket (med en lokal IP-adresse) og benytter deg av ruteren for å surfe på verdensveven m.m. :) .

Så lenge du har lagt til (i videresendings-tabellen til ruteren) at TCP-trafikk til port 21 og 20 (såfremt det er de du bruker) skal videresendes til din lokale IP-adresse, vil brukere utenfor ditt lokale nettverk kunne koble til FTP-serveren helt fint (ved å bruke din eksterne IP-adresse). Merk at det ikke holder å bare videresende forespørsler på port 21, da det bare er en kontroll-kanal. Port 20 brukes for selve dataoverføringen.

Hvis det er ønskelig å benytte seg av såkalt "passive mode", er du nødt til å sette av en range av porter (i videresendings-tabellen til ruteren) som skal videresendes til din maskin, og konfigurere dette korrekt i server-applikasjonen.

Skrevet
  • Forfatter

Ah, endelig en utfyllende forklaring! Takk Børge! Hvordan kan jeg sette opp både port 20 og 21? Må jeg fylle de ut hver for seg i listen min, eller kan det gjøres med begge i et felt? Altså skrive noe sånt som "20-21"? Kanskje dette er grunnen til at det ikke funker ;) Lokalt funker det som du påpeker helt fint, så lenge jeg ikke bruker noe annet enn intern ip. Det er når jeg prøver den eksterne at det går galt ;)

Skrevet

Når jeg tenker meg om, er det kanskje ikke nødvendig å videresende port 20 (eller annen valgt data-port) til din maskin, i og med at det er serveren som initierer den tilkoblingen(?). Men, det betyr at klienten må kunne nås på denne porten (enten direkte eller via en ruter). I praksis er dette skjelden tilfelle i disse NAT-tider.

Det er her Passive Mode kommer inn i bildet. Når klienten ber om å bruke passive mode, opplyser serveren hvilke(n) port(er) klienten kan koble til for å opprette en data-kanal. Dette betyr at du må videresende en (eller helst flere) porter som serveren kan benytte til data-porter i passive mode.

Jeg vet ikke hvordan web-brukergrensesnittet på din router ser ut (kunne ikke finne den på portforward.com), men ligner det på DIR-300 sitt grensesnitt? I så fall fyller du ut start- og slutt-port i de to rutene på høyre side (samme i public som i private).

Til slutt går du inn i innstillingene til server-applikasjonen og aktiverer "Passive Mode", og fyller inn start- og slutt-porten du skrev inn i videresendings-tabellen på ruteren.

Skrevet
  • Forfatter

Hei, dette må jeg sjekke når jeg kommer hjem igjen fra jobb. Det ligner noe på det ja, men er litt usikker på om det har begge tekstboksene for å fylle inn til og fra port. Tror kun jeg har den ene av de to, den til venstre. Og på den andre står det noe sånt som TCP og UDP. Igjen, må sjekke dette når jeg kommer hjem i kveld.

Skrevet

I så fall kan det godt hende det gjøres som du foreslo, å skille først og siste med en bindestrek. Du får prøve og gi tilbakemelding :) .

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …