Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hei

Er ny her i forumet, men har tyvtittet lenge. Er skapbruker av FS og er vel litt over middels intressert i fly. Men har ingen daglig kontakt med fly. Synes fly og det rundt det å fly er spennende men jeg kan ikke alle desse faguttrykkene som dere andre kan. Men håper jeg er velkommen med mitt inlegg for det.

Det har seg nemlig slik at jeg skal reise til Gran Canaria på lørdag fra Bergen med Futura Air. Har undersøkt litt, og funnet ut at de har slike 737-800 med WL som jeg tror det kalles (Samme som Norwegian sine nye?). Hva er forskjellen på rette vinger og slike med "bøy" på?

Noen som hvet hvor gamle fly Futura har og hvilken type de benytter til og fra "solen i syden"?

 

Skrevet

Hei, og velkommen skal du være :grin:

Jeg mener at det er slik at disse winglets hindrer luften på oversiden av vingen til å gli av langs vingetuppene, slik at strømmen over, og da også løftet beholdes. Det er slik jeg har forstått det, men jeg kan love deg at det er folk her som kan rette på meg dersom det er feil :grin:

Nok en gang, velkommen som bruker av forumet.

Skrevet

De sparer fuel også etter som det jeg har forstått det.

Skrevet

Winglets reduserer vingetippvirvlene som kommer av at luft strømmer fra undersiden av vingen som har overtrykk til oversiden av vingen som har undertrykk. Dette skjer fordi trykket prøver og jevne seg ut. Denne motstanden gjør at et fly uten winglets må bruke mer thrust for å få flyet fremover. Og hva fører mer thrust til? Jo mer bruk av fuel. Winglets skaper ikke løft de bare hjelper til å beholde det løftet som allerede er der. Håper det var forståelig.

Skrevet

"Vill gjetting, de sparer fuel fordi de har mer løft, som fører til at de trenger mindre thrust for å fly på samme måte"

 

og det har du helt rett i :)

 

Og velkommen skal du vere til forumet:)

Skrevet

Redusere wingtip vortices.

Som nevnt, høytrykka luft under vingen, vil søke oppover til lavtrykka luft over vingen. Dette skjer på vingetuppen, og skaper virveler.

Disse virvlene skaper drag (usynig luftbrems) når de forlater vingetuppen.

Wingletsene fungerer da som en slags skillevegg, som reduserer "lekkasjen" av luft, og dermed reduserer miksing av luftstrømmer.

 

Turbulent luftstrøm som forlater en hvilken som helst overflate av flyet, skaper mer drag, enn en gjevn luftstrøm.

 

Thomas

Skrevet

Futura flyr til norske flyplasser med 737NG-maskinene

sine, i Futura sitt tilfellet er altså dette: B737-800.

Ser man på gjennomsnittsalderen for kun disse maskinene,

ligger de på snaue: 5.9 år.

 

Futura har i tillegg en del eldre 737-materiell, her

ligger gj.snittsalderen på 17 år! - tar man men alle

maskinene totalt, blir gj.snittet på: 11.2 år.

 

Men siden det er B737NG du skal fly med, er altså

gj.snittsalderen som nevnt over: 5.9 år.

Skrevet
  • Forfatter

Tusen takk for gode svar.

Det jeg nå lurer på, er om FAU som er forkortelsen på flighten tilhører Futura eller Falcon Airline, Nigeria. Litt usikkert når jeg søker på FAU på www.airframes.org

 

Flyselskap fra Nigeria høres litt spes ut????

 

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …