Skrevet 16. september 2001 23 år Dette Sies å være det første kallenavnet til SAS A340 -313X SCANDINAVIAN 412 HEAVY [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Mvh [ 16-09-2001: Endret av: Anders Olsen ]
Skrevet 16. september 2001 23 år Vel, Heavy er jo ikke callsignet, bare kategorien av fly. I Norge er det slik at dette sies kun ved første kontakt med TWR/APP/CTR, alså ikke regelmessig. I USA derimot er det slik at Heavy sies sammen med callsignet hver gang. Så callsignet er nok bare Scandinavian 412 [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]
Skrevet 16. september 2001 23 år quote: Opprinnelig postet av Mathias Tangvall: (...) I Norge er det slik at dette sies kun ved første kontakt med TWR/APP/CTR, alså ikke regelmessig. (...) Nesten korrekt [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] BSL G 1-2 pkt 13.1 "Luftfartøyer som kommer inn under den tyngste vingevirvelkategori skal føye ordet "HEAVY" umiddelbart etter luftfartøyets kallesignal når toveis radiosamband første gang opprettes med et kontrolltårn eller innflygingskontroll før avgang eller innflyging." Dvs at man trenger ikke å føye det til når man oppretter samband med en kontrollsentral, CTR som du kaller det. Pirk-pirk [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]
Skrevet 16. september 2001 23 år For tiden flyver SAS A340 som SAS967 mellem København og Delhi... [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]
Skrevet 17. september 2001 23 år quote: Opprinnelig postet av Anders Presterud: Nesten korrekt [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] BSL G 1-2 pkt 13.1 "Luftfartøyer som kommer inn under den tyngste vingevirvelkategori skal føye ordet "HEAVY" umiddelbart etter luftfartøyets kallesignal når toveis radiosamband første gang opprettes med et kontrolltårn eller innflygingskontroll før avgang eller innflyging." Dvs at man trenger ikke å føye det til når man oppretter samband med en kontrollsentral, CTR som du kaller det. Pirk-pirk [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Korrekt! Og hvorfor trenger ikke CTRen vite at flyet er HEAVY?? d sier seg jo selv, der er jo ved avgang og landing det er av interesse hvor tungt flyet er med tanke på wake turbulence og den slags. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]
Skrevet 17. september 2001 23 år Anders; Takk for infoen. Skal huske det. Gøy å ha en som kan mye tillegsinformasjon!
Skrevet 20. september 2001 23 år quote: Og hvorfor trenger ikke CTRen vite at flyet er HEAVY?? Som de ikke vet det?
Skrevet 20. september 2001 23 år quote: Som de ikke vet det? Er ikke bare ATC som skal vite det da. Viktig for pilotene å danne seg et trafikkbilde uansett. Dette er ikke viktig i Cruise, men ved landing. Derfor er det greit å vite at man har f.eks. en Heavy foran seg i køen.
Skrevet 24. september 2001 23 år Helt riktig det Mathias. Det er jo flygelederne sitt ansvar å adskille luftfartøyer, også i.h.t. W/T-kategori, og det er nok primært for å minnes ekstra på dette når fly sjekker inn med "Heavy" på enten APP eller TWR hvor trafikken er tettest. Selv om faktisk A/C-type alltid står på strippen og muligens på radarbildet også. Så hvor viktig dette er for pilotene, å danne seg et helhetsbilde av situasjonen, er nok en litt annen diskusjon. De får jo som regel "number in traffic" og "trackmiles to touchdown", og så lenge flygeleder da gjør jobben sin, vil det være mer uinteressant hvilket fly som er foran i køen. (BRA/SAS [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]) Noe annet er det f.eks. på visual app med "preceeding BA 747 in sight". Da skal du ha "caution wake turbulence" og det er ditt eget ansvar som pilot å "space up behind". MVH Geir
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.