Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sidan det er fredag så må ein jo kose seg litt! I løpet av 2007 gjekk Whisky over frå å smake fælt til å smake godt for min del... :) Pr no har eg følgande ståande i mi hylle:

glive15fr_2.jpgmacalel12_2.jpgaberl12sha_2.jpgb994_1_b.JPG

Når det gjeld min favoritt så er følgande den som tronar øverst på lista:

gfidd21gr_2.jpg

Desverre viser det seg vanskelig å få tak i denne pr no. Så det er mulig at den neste om blir kjøpt er denne i staden for:

b86353_2.jpg

Andre med interesse for whisky her? Veit jo at det er folk i alle aldrar innom fs.no.... :)

Skrevet

Absolutt interessert i den grad av at jeg foretrekker en god whiskey over alle andre drikker. Jeg kan dog ikke navgi hverken prosessen med å lage whiskey eller hvor den stammer fra;)

Men foretrekker ikke nødvendigvis gammel whiskey (15-18år) og klarer meg like godt med en Jack Daniels som en Glenmorangie. Fått litt dilla på skikkelig røykewhiskey etter å ha prøvesmakt hos en kamerat (Tar ikke igjen navnet). Ellers er jeg minst like glad i blend som i maltwhiskey, men avhenger selvfølgelig av merke.

Skrevet

Ikke fornærmende ment, men for å være helt ærlig jeg blir kvalm og får brekninger bare av lukta. :)

Men jeg lurer på om dere som syns dette smaker godt kan prøve å beskrive eller "overbevise" en som heller ville ha drukket bensin, om hva dere syns er så godt/hvordan dere opplever smaken og vil sammenligne den med?

Skrevet

Absolutt interessert i den grad av at jeg foretrekker en god whiskey over alle andre drikker.

Foretrekker kald eplejuice. Denne har omtrentlig samme farge men slukker langt bedre tørsten og lukter friskere. Den er lett å få tak i, har ingen aldersgrense ved kjøp, er dessuten billigere i salg. Både barn og voksne kan kose seg med denne. Ett aldeles ypperlig produkt for alle som ikke har epleallergi. :)

Skrevet

Whiskey er det eneste over 20% jeg liker rent. Helst Jack Daniel's, som er overraskende godt når man har vent seg til whiskey-smaken.

Whisky derimot har jeg ikke så mye erfaring med, annet enn i drinker.

Fant forresten en flaske Jack Daniels i tyskland til rundt en hundrelapp. Omtrent en tredjedel av norsk pris :crazy:

Speaking of Germany:

96.jpg

:grin:

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Hmmm der var det mye snadder, men som du er inne på, jeg måtte også tilvenne meg dette, men det funker bra i dag....skål.. :grin:

Skrevet
Er ikke 18 ennå' date=' så holder meg unna den slags :grin: [/quote']

Like godt å holde seg unna når du er 18 også, siden der er 20 på slikt ;)

Jeg drikker ikke noe særlig mye wiskhey, men smaker litt nå og da hos kompiser som byr på ett glass. Synes ikke det er fantastisk godt, så kommer nok aldri til å kjøpe meg en flaske å ha her hjemmme.

Skrevet

Jeg er ingen spesiell whiskey drikker, men det er en whiskey som jeg anbefaler til whiskey drikkere og det er Bushmill singel malt.

Den har en veldig spesiell smak som minner litt om cognac.

Prøvde å komme inn på hjemmesiden deres, men siden vi bor i en politistat så blir jeg reruta til en yahoo søkemotor pga Norsk lov. Vi har jo ikke lov til å reklamere for alkohol her i landet.

Skrevet
Er ikke 18 ennå' date=' så holder meg unna den slags :grin: [/quote']

Like godt å holde seg unna når du er 18 også, siden der er 20 på slikt ;)

Jeg drikker ikke noe særlig mye wiskhey, men smaker litt nå og da hos kompiser som byr på ett glass. Synes ikke det er fantastisk godt, så kommer nok aldri til å kjøpe meg en flaske å ha her hjemmme.

SER DU! hakke peiling på alkohol eller noe... kan ha det moro uten :grin:

Skrevet

Fått litt dilla på skikkelig røykewhiskey etter å ha prøvesmakt hos en kamerat (Tar ikke igjen navnet).

Kan det ha vært Laphroaig tro?

Særdeles god' date=' dog en rimelig "acquired taste", enten hater man den, eller elsker den. En kompis beskrev den en gang som å drikke et leirbål :D

[img']http://www.scotchwhisky.net/images/bots/laphroaig.jpg[/img]

Særdeles interessert i og glad i whisky. Foretrekker gode single malts, men har i det siste fått sansen for god bourbon også. Har en god single barrel Evan Williams som jeg nyter for øyeblikket. Single barrel Jack er heller ikke så ille (helt annen opplevelse enn den vanlige parfymerte Jacken.)

Skrevet
Ikke fornærmende ment' date=' men for å være helt ærlig jeg blir kvalm og får brekninger bare av lukta. :)[/quote']

Minner meg om mi holdning før ein kompis introduserte skikkelige saker for meg.... :)

Men jeg lurer på om dere som syns dette smaker godt kan prøve å beskrive eller "overbevise" en som heller ville ha drukket bensin, om hva dere syns er så godt/hvordan dere opplever smaken og vil sammenligne den med?

Det som facinerer meg er det store spennet av smaker og lukter som denne drikken bringer med seg. Alt frå trøffel, karamell, frukt til drøyaste variantar av brent naust. Grunnen til at eg tar fram Glefiddich Gran Reserva 21 yo som min favoritt er at av dei eg har smakt så er det den som appellerer mest til mine smaksløkar med ein eim av karamell og sødme. Bør prøvast for dei som virkelig er intressert i whisky.... :)

Skrevet

Du får det i hvert fall til å høres litt spennende ut, og beskriver dette som en skikkelig kjenner Ole Reidar. :)

Jeg kjenner stort sett disse luktene (selv om så mange varianter av brente naust ikke er helt hverdagslig her i Vestfold da), men klarer allikevel ikke å helt å få den skarpe Whisky-lukta som river til når nesa kommer nær nok til å passe med milde og gode lukter som de der..

Men smaken er definitivt som baken.. Så en får bare akseptere at man er forskjellig og at verden er full av ting man aldri helt vil forstå. Men takk for fin beskrivelse. :)

Skrevet
Ikke fornærmende ment' date=' men for å være helt ærlig jeg blir kvalm og får brekninger bare av lukta. :)[/quote']

Minner meg om mi holdning før ein kompis introduserte skikkelige saker for meg.... :)

Det som facinerer meg er det store spennet av smaker og lukter som denne drikken bringer med seg. Alt frå trøffel, karamell, frukt til drøyaste variantar av brent naust. Grunnen til at eg tar fram Glefiddich Gran Reserva 21 yo som min favoritt er at av dei eg har smakt så er det den som appellerer mest til mine smaksløkar med ein eim av karamell og sødme. Bør prøvast for dei som virkelig er intressert i whisky.... :)

Mmm.. Brent naust må jo være himmelsk :D

Men som nevnt, du får det nesten til å høres spennende ut å drikke seg full på Whisky :D

Skrevet
Jeg er ingen spesiell whiskey drikker' date=' men det er en whiskey som jeg anbefaler til whiskey drikkere og det er Bushmill singel malt.

Den har en veldig spesiell smak som minner litt om cognac.

Prøvde å komme inn på hjemmesiden deres, men siden vi bor i en politistat så blir jeg reruta til en yahoo søkemotor pga Norsk lov. Vi har jo ikke lov til å reklamere for alkohol her i landet. [/quote']

Bushmillen ble kjøpt ved forrige utenlandstur.

Litt vel skarp i smaken for min del. Ønsker du mer cognaclignende whisky er Black Label, Glenmorangie eller Jameson gode whiskeyer, dog er de to siste vel milde.

Skrevet

Jeg synes whisky er kjempe godt. Jeg drikker det på 2 måter: vanlig straight up med isbiter, eller så blander jeg med cola (1/4 whisky og 3/4 cola (blir 1/3 whisky utover kvelden :) )). Den sist nevnte bruker jeg bare billig whisky til. Ellers så liker jeg whisky med skikkelig røykt smak, og da kan jeg anbefale Bowmore. Jeg ble anbefalt den av en kamerat og ble hekta med en gang.

Bowmore12-twe-210.jpg

Har blitt anbefalt Macallan også, men den har jeg ikke smakt enda. Får bli mitt neste whisky kjøp.

Skrevet

Jack Daniels smaker viskelær i min munn.

Er ikke spesielt bevandra på området, men oppdaga nylig en nydelig Islay, ved navn Ardbeg 10 ys old. Mye røyk, det er visst et kjennetegn for området (Laphroaig er vel også derfra), og veldig godt. Ikke noe å bli full på da.

Av bourbon har jeg vel egentlig bare smakt tre typer, Jack D, og hvit og svart Jim Beam. Jim Beam eier Jack D, og er vel faktisk billigere.

Jameson er mildt, men jeg liker karamellsmaken godt. Johnnie Walker Red er også helt OK.

Den verste whiskeyen jeg har smakt er noe skvip de selger på polet som heter Upper Ten. Styr unna. Det smaker brent plast.

Skrevet

Foretrekker kald eplejuice. Denne har omtrentlig samme farge men slukker langt bedre tørsten og lukter friskere. Den er lett å få tak i' date=' har ingen aldersgrense ved kjøp, er dessuten billigere i salg. Både barn og voksne kan kose seg med denne. Ett aldeles ypperlig produkt for alle som ikke har epleallergi. :) [/quote']

Haha, fantastisk!

Ja, kald eplejuice er godt det. Er ikke 20 år, så whiskey har jeg ingen erfaring med.

Prøvde å komme inn på hjemmesiden deres' date=' men siden vi bor i en politistat så blir jeg reruta til en yahoo søkemotor pga Norsk lov. Vi har jo ikke lov til å reklamere for alkohol her i landet. [/quote']

Å huffameg! Skulle tro vi bodde i Sovjet ;)

Skrevet

Denne her er nå min favoritt :)

5-johnny-walker.jpg

Red er forsåvidt grei den også og den er billigere. Men black synes jeg har en bedre aroma og er bedre krydret.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Var vell politiet i ham som våkna igjen, men han har jo et godt poeng!

Skrevet

Foretrekker kald eplejuice. Denne har omtrentlig samme farge men slukker langt bedre tørsten og lukter friskere. Den er lett å få tak i' date=' har ingen aldersgrense ved kjøp, er dessuten billigere i salg. Både barn og voksne kan kose seg med denne. Ett aldeles ypperlig produkt for alle som ikke har epleallergi. :) [/quote']

Helt enig! :) Whiskey? Pføy! Eplejuice? Nam ;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...