Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Trenger tips på digitalkamera. Kameraet skal brukes til å ta bilder for det meste i cockpit og på flyturer generelt. Jeg vil ha et kamera som tar gode bilder OG gode filmopptak. Kameraet skal være enkelt å ta bilder med (bra fokus som man ikke må justere så mye på). Det burde også ta gode bilder i dårlig lys (nattflyging). Prisen bør ikke overstige 3000 kr.

Føler at jeg ikke trenger et speilrefleks kamera. Da det er stort og er dyrt i forhold til en digitalkamera når det gjelder kvalitet på bilder.

Har sett litt på dette: Canon Ixus 960 IS

AVI - 1024 x 768 - 15 fps

AVI - 640 x 480 - 30 fps

AVI - 320 x 240 - 30 fps

AVI - 160 x 120 - 15 fps

Skrevet

Et speilrefleks tar heller ikke filmopptak. Så, det kan du egentlig bare legge vekk tanken på dersom du vil filme :) Hvor mye lys du slipper inn avhenger jo egentlig litt av deg som fotograf da. Men, det er klart du får kameraer med objektiver som er mer lyssterke enn andre :) Kan jo hjelpe å dra opp ISO litt også :) Bare noen generelle tips, kanskje ikke helt det du var på jakt etter. :)

Skrevet
  • Forfatter

Har ikke mye peiling når det gjelder foto.. Men her er "ISOene" til Ixus 960 IS;

Lysfølsomhet ISO 100, ISO 800, ISO 400, ISO 200, ISO 80, ISO 1600, ISO 3200, ISO-automatisk

Begynner å like dette kameraet. Har lest en del omtaler, og det er ikke mye negativt om det.

Skrevet

Hehe.. har ikke på langt nær så mye peiling som en del av de andre her inne, men kan gi deg en liten pointer :) Jo høyere iso, jo mer støy i bildet. Du får fanget opp mer lys, og du kan ta bilder i mørkere omgivelser med kortere lukkertider. (Regner med at dette er styrt automatisk i kameraet ditt uansett - ettersom du ikke har speilrefleks) Så, dersom du f.eks setter opp iso på maks (3200 i ditt tilfelle) og tar et bilde, så får du et lite inntrykk av hva jeg mener. Ta bilder av samme motiv og lys, men prøv med forskjellige iso-verdier. Du vil fort danne deg et bilde av hva som er mest praktisk, i f.eks en cockpit :)

Skrevet
  • Forfatter

Skjønner :) Se på disse to bildene:

Nr. 1

Nr. 2

Ser at bilde Nr. 1 er tatt med Canon EOS-60, ISO400. Kan jeg bare glemme å få til slik kvalitet med Ixus 960 IS?

På bilde Nr. 2 liker jeg kvaliteten veldig godt. Regner med det ikke skal være noe problem å få til slike bilder?

Skrevet

Likte veldig godt bilde nr. 1. Altså, du må ikke regne med å kunne ta sånne bilder på 1, 2, 3. Det kreves en del teknikk og god kjennskap til kameraet ditt. Canon EOS 60 har jeg aldri hørt om. Sikker på at dette stemmer? Tror det er Nikon D60 han mener. Da snakker vi speilrefleks.. ;) Her en kombinasjon av et stativ (mest sansynlig), iso, lukkertid og blenderåpning. Han bruker et ganske så lyssterkt objektiv (F 2.8), og har i tillegg en del lys inn i linsen. Resultatet ble jo veldig bra. Men, tror ikke helt du skal regne med å få samme kvalitet med ixusen, ettersom du ikke har full kontroll over de forskjellige funksjonene selv på dette.

Når det gjelder bilde nr. 2 så ser det ut som det har blitt brukt blits i tillegg. Dette skal ikke være noe særlig problem å få til med ditt kamera. Igjen, det gjelder å kjenne kameraet sitt godt. Man kan ta spektakulære bilder med selv det enkleste kamera :) Som oftest er det fotografen det kommer an på. Til en viss grad selvfølgelig.

Skrevet

Hei, Stian! Jeg har så absolutt ingen mening om at jeg er i nærheten av ekspert en gang, men vil likevel prøve å gi deg et tips. Jeg har nemlig hatt noen av Canon kameraene og vil til prisen av 3.000 kr anbefale deg et Canon Powershot S3 IS. Det har jeg selv hatt og det tar nokså fine bilder samt at det er en imponerende filmfunksjon der du kan zoome optisk under opptak. Du husker kanskje SAS 737 800 videoen min der jeg filma litt fra en tur fra Tromsø til Alta? Den var tatt med et S3 IS.

En del mindre støy på det enn eks 960 IS vil jeg tro. Jeg har ikke gjort mye research men i og med at kameraet er langt mindre kompakt har det antakelig større billedbrikke som gir mindre støy.

For å ta slike bilder som bilde nr 1 har han brukt en fish eye. Antakeligvis noe rundt 14 mm. Bare ren tipping. Jeg kjenner ikke til noe kompaktkamera med ekstrem vidvinkel, men det finnes kanskje. www.dpreview.com gir deg en god pekepinn på hva som er verdt en nermere titt.

Jeg anbefaler deg S3 IS (brukt fåes den for under 3k).

Skrevet
  • Forfatter

Takk for tipset Agnor! Husker 737 videoen ja! Bra kvalitet både på lyd å bilde var det. Har sett litt på denne nå. Blir egentlig litt for stor for min del. Som jeg har forstått er dette et speilreflekskamera? Det virker nesten slik at man til prisen 3000 kr, får et meget bra digitalkamera og et nokså bra speilrefleks. Men står fortsatt på Ixusen :D

Skrevet

Hei,

jeg har et Canon digital Ixux 55, en modell som vel er blitt erstatt med nye i løpet av de siste 2 årene. Jeg har brukt dette mye til både single shots og videoopptak. For den alminnelige bruker synes jeg det er et veldig bra kamera, men det du linker til ser ut til å være veldig bra.

Mvh Nils Eriksen

Skrevet
Takk for tipset Agnor! Husker 737 videoen ja! Bra kvalitet både på lyd å bilde var det. Har sett litt på denne nå. Blir egentlig litt for stor for min del. Som jeg har forstått er dette et speilreflekskamera? Det virker nesten slik at man til prisen 3000 kr' date=' får et meget bra digitalkamera og et nokså bra speilrefleks. Men står fortsatt på Ixusen :D [/quote']

Som jeg sa tidligere, man kan ikke filme med et speilreflekskamera ;)

Skrevet
Hei' date='

jeg har et Canon digital Ixux 55, en modell som vel er blitt erstatt med nye i løpet av de siste 2 årene. Jeg har brukt dette mye til både single shots og videoopptak. For den alminnelige bruker synes jeg det er et veldig bra kamera, men det du linker til ser ut til å være veldig bra.

Mvh Nils Eriksen [/quote']

Jag har fotat ca 20000 bilder med min Ixus 40 nu och lite med en Ixus 55.

Enligt mig blir det för mycket brus i bilderna, både med bra solljus och då självklart även när det är mörkare. Jag flög mycket i Sydafrika och när man fotograferar ut genom flygplanet, mot havet / himlen, så blir det inte bra nog brytning mellan havet och himlen. Det flyter ihop utan att ge någon speciell djupkänsla. Exempelbild på vad jag menar:

15574-IMG_8734.jpg

Jag vet att det blir smutsigt genom fönster men har även fotat med samma resultat genom helt nya flygplansfönster.

Köper jag en kompaktkamera, blir det inte en Canon igen (detta är min 3e) utan en Panasonic Lumix eller en Sony som tar mycket skarpare bilder enligt min mening. (testat dessa också i flygmiljö i Sydafrika)

Här kan man också se hur den mattar ut himmeln. Den var HELT BLÅ medans den nästan blir vit med Canon, blå och fin med både Sony och Panasonic.

15583-IMG_8746.jpg

Skrevet

Nope, det er faktisk ikke et dSLR men et kompaktkamera i klassen ultrazoom. Du kan "zoome" hele 12 X optisk med kameraet. Et speilrefleks fungerer ved at man ser gjennom objektivet gjennom en speilanordning og når man bestemmer seg for å ta bildet og trykke ned utløserknappen vippes speilet 45 grader slik at sensoren blir eksponert for bildet fra objektiv og ikke søkeren der du ser. Derfor har du den såkalte lille "blackout tiden" som for mange dSLR pleier å ligge rundt 0.1 sek.

På et kompaktkamera må du bruke LCDskjermen som søker da den ikke har en slik søkeranordning. Den optiske søkeren fungerer slik at den gir et utsnitt av bildet som viser omtrent hva som vil bli med i bildet men veldig langt derifra egentlig.

Skrevet

Nå ser vi foresten en TOTAL prisdumping av Canon EOS 30D på Japan Photo. Apparatet går for 3.995. Har snakket med de og det er ikke feilpriset. De har vel ca 30 stk igjen på lager akkurat nå. Det har gått unna ca 150 hus idag etter hva jeg fikk opplyst.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …