Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var med en liten stund, kan ikke helt si at jeg fikk stort ut av det...det er omtrent som speideren med våpen...

Du får skyte litt, ligge i telt i skauen osv., da jeg var med så fikk man lære det samme som man lærer i militæret, med unntak av all kamptrening.

Skrevet

Du lærer å ta vare på deg selv alene, være leder, skyte, militæreferdigheter, opptre riktig med uniform, gå på ski, det meste du kan tenke deg. Bortsett fra at du ikke blir trent opp til å være soldat. Du kan lese om HV-U på mil.no/HV

Skrevet

Var med i HVU tidligere jeg også. Var en kjempeopplevelse. Fikk bli kjent med mange trivelige folk og være med på mye morro. Blandt annet vært på skytebane med det beryktede millitærpolitiet og skutt. Jeg fikk skyte med en eller annen pistol som de brukte (std. utrustning) tror det var en Colt av et slag. Så fikk jeg også prøve ut MG3 og skyte i stykker plastdunker med vann i ; ), samt prøve AG3 på enkelskudd og HK MP5. Overaskende lite rekyl i MP5 og relativt høy treffsikkerhet og lite spredning : )

Skrevet

Jeg var også med i HVU, og det var en kjempeopplevelse. Du lærer utrolig mye om dine egne grenser og det å sammarbeide med andre. Vi hadde veldig mange artige øvelser også, og vi lærte om alt fra "avansert" førstehjelp til hva man kan spise i fjæren. Vi hadde også en årlig øvelse kalt BF aspirant-øvelsen, altså de simuelerte Befalsskole opptaksukene, der du fikk en god innsikt i hva som skjedde under de ukene, og du vil virkelig lære dine egne grenser.

Alt i alt er øvelsene som de har ca. en gang i måneden utrolig artig, lærerike og varierte, og du vil alltid presse dine egne grenser.

Hvordan skulle jeg ellers visst at jeg klarer å demontere og sette sammen en AG3 i blinde på 1m43sek? :confused:

Skrevet

Hei!

Tja, HV-U er jeg da med i og stor trives! Vi gjør egentlig masse rart, fra overnattingsturer og lærer og bruke radio, oppføre oss riktig i uniform og slik!

Vi har også skutt med AG-3! Det er et veldig godt miljø oss gutta/ og Jenta imellom, og jeg tror nok at alle stortrives veldig:) P1010550.jpg

et lite bilde fra en kveld vi drev og hadde det litt morro! Dette er da meg og en kompis;)

HV-ungdommen driver aktivitet av både sportslig og friluftsmessig art. Militære disipliner er med i den grad de er nødvendige for å kunne delta i militær feltsport, kunne korrekt militær opptreden og for å kunne drive friluftsmessige aktiveter med militært utstyr.

Aktiviteter som blir vektlagt er blant annet kart og kompass, sanitet, samband, etablering av forskjellige typer leirer/baser, overleve på og i naturen, sosial og personlig mestring og ikke minst kameratskap.

HV-ungdommen deltar på samlinger, konkurranser og forskjellige øvelser. Det gjeveste tilbudet er nok den årlige USA-turen, hvor 80 HV-ungdommer fra hele landet får et to-ukers opphold i Minnesota - USA. Dette er en årlig utveksling mellom US National Guard og Heimevernet.

Heimevernsungdommens landskonkurranse (HVULK) arrangeres hvert å på Heimevernets utdanninssenter Værnes.

Utdanningsprogrammet for aspirantene er lite forskjllig fra HV-ungdommens. Aspirantene får opplæring på AG-3 på lik linje med HV-ungdom. Hv-ungdom oppeverer ikke våpen eller ammunisjon hjemme. Våpen blir kun utlevert ved skytetrening eller ved aktiviteter som krever våpen, eksempelvis feltløp, infanteriløp og liknende.

Dette er da tatt fra hjemmesiden til gruppen våres! siden våres www.borg-hv.com er da slik, Vet ikke helt hvilket HV område du tilhører jeg men!

Det er iallefall noe morro og ta seg til på fritiden sin! jeg stortrives:D

Vi har også Dykket, dette gjorde vi i sommmer og det var en ny opplevelse får meg, har vært snakket om helikopter tur te sommeren!

Skrevet

oi dæven steike...er vi HV-Ungdom på forumet:D

jeg hører til HVU agder 07...det er genialt for dem som liker natur og militære opplevelser :D

man får en grunnleggende soldatutdanning minus kamp trening...fantastisk...tenker du å bli med, ikke nøl! >:D

Skrevet

Det er en bra greie og være med i om du er glad i friluftsliv og samtidig vil lære om våpen og sikker bruk av dette.Som nevnt tidligere er toppen av kaka turen til USA,Jeg var der i 89.Det var en kjempe tur Fløy fra GArdermoen med Starlifter til Keflavikog videre til Minnesota.Var der i litt over en uke videre til Washington.Rundt der i to dager.Fløy så hjemmed hercules via keflavik til Gardermoen.Søk deg inn der gjør en bra jobb og kom deg til USA.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...