Skrevet 31. januar 2008 16 år Kom nettopp over denne nyheten på VG, trykk her Ifølge lufthavnvakta på Sandefjord Lufthavn, har flyet nå landet. Pilotene skal ha meldt fra om at de hadde problemer med flyets flaps som brukes til å bremse ned hastigheten etter landing. VG skal følge opp denne saken, så mer informasjon kommer på siden deres
Skrevet 31. januar 2008 16 år flyets flaps som brukes til å bremse ned hastigheten etter landing Akkurat, ja...
Skrevet 31. januar 2008 16 år Heheh.. Ja, som alltid! De er virkelig flinke, spesielt på saker som gjelder fly og bil
Skrevet 31. januar 2008 16 år Quote kl0046: Pilotene skal ha meldt fra om at de hadde problemer med flyets flaps som øker stabiliteten under en landing. Hm... Fortsatt noe galt her.... :crazy:
Skrevet 1. februar 2008 16 år Vet sannelig ikke hva som er verst: journalister med skrivekløe og forståelig nok mangelfull kunnskap om avionikk, eller dette "ekspertpanelet" bestående av skrivebordspiloter fra grisgrente strøk.
Skrevet 1. februar 2008 16 år Sendte like gjerne en av journalistene på saken en mail, hvor jeg klippet litt fra wikipedia: "Flaps reduce the stalling speed by increasing the camber of the wing and thereby increasing the maximum lift coefficient. Some trailing edge flaps also increase the area of the wing and, for any given aircraft weight, this reduces the stalling speed" "A slower stalling speed allows the aircraft to take off in a shorter runway distance. Flaps are usually fully extended for landing to give the aircraft a slower stalling speed so the approach to landing can be flown more slowly, allowing the aircraft to land in a shorter runway distance. The higher drag associated with fully extended flaps allows a steeper approach to the landing site. This is the benefit of the higher drag coefficient of fully extended flaps." Hele artikkelen på Wikipedia.org kan leses ved å klikke her.
Skrevet 2. februar 2008 16 år det jeg ikke forstår er hvorfor de valgte å "nødlande" på Torp, med sin korte rullebane, i stedet for å lande på Gardermoen, noen som forstår logikken i det? Det eneste jeg kan tenke meg at Torp på det tidspunktet hadde 30 knops headwind, det reduserer bakkefarten en del, hvis de måtte lande i clean speed.
Skrevet 2. februar 2008 16 år For det første: Torp har IKKE kort rullebane. Faktisk blant de lengste i landet. Begrunnelsen for Torp var vel dessuten lang kø i holding inn til Gardermoen.
Skrevet 2. februar 2008 16 år Og Torp fikk vel rundt 8 divertions i går kveld siden OSL var stengt. En del SAS, Sunair/British Airways, Novair+++
Skrevet 2. februar 2008 16 år det jeg ikke forstår er hvorfor de valgte å "nødlande" på Torp' date=' med sin korte rullebane, i stedet for å lande på Gardermoen, noen som forstår logikken i det?Det eneste jeg kan tenke meg at Torp på det tidspunktet hadde 30 knops headwind, det reduserer bakkefarten en del, hvis de måtte lande i clean speed. [/quote'] Torp har en rullebane på nesten 3000 meter, så den er ikke kort
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.