Lars B. Frostad Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Her kommer en liten fotoserie av forskjellige situasjoner og bilder fra Gran Canaria og Tenerife. På vei inn til landing på Tenerife Sur: Reina Sofia flyplass Passerer sør-vest kysten av Tenerife og Los Gigantes Fjellklippene "Los Gigantes" sees tydelig på bildet Huset ut mot havet, har både gressplen og swimmingpool - hadde ikke sagt nei-takk til å eie denne *sikle* Fjelltoppen Teide sett fra bakken Påbegynt lang sving på innflyvning til Gando-flyplassen på Gran Canaria, den eneste flyplassen som har to rullebaner på Kanariøyene På short-final, ikke lenge igjen nå En liten forstad like utenfor flyplassen Så er man på Gran Canaria, like fint vær her - og som regel meget fine veier. Dog kan det fort bli svingene og litt trangt, men vi klager ikke.. Den faste leiebilen jeg bruker på Kanariøyene, enten denne blå eller en sølv/grå-farget - som bilene jeg har hjemme er selvsagt automat et must!! Selv i denne relativt lille Volvo S40-modellen, er det 5-sylindret motor på 2.4 liter - kun 140hk - men det går bra til en såpass liten og lett bil. Så møtte vi på denne gjengen med "fårehuer" da, "eyy! en ripe i bilen, og det blir fårikål!! comprende??" Når vi møtte på disse, hadde de allerede vandret noen kilometer - det så man på all "bajs" man måtte kjøre over lengre nede. Fy for noe griseri.. :sick: Dramatisk og flott landskap Herlig landskap, og ditto tilhørende smale fjellveier På noen av disse veiene, var det nesten litt for smalt - og innimellom dukker det jo opp en svær rutebuss eller lastebil rundt svingen - ugh.. Men flott er det.. Solnedganger er alltid flotte På besøk hos noen i den nye Puerto Rico-dalen på Gran Canaria, langt koseligere der - enn i den gamle dalen Et vanlig syn i havneområdet nedenfor den nye dalen i Puerto Rico, og i farvannet rundt sydspissen på Gran Canaria. Piratskipet "Timanfaya" Denne svensk-registrerte Saaben (ikke årets modell nei!), sto parkert ved havneområdet. Sikkert en utflyttet svenske, som skal kvitte seg med arvesølvet (ikke meg nei!) Her ser man to av Kanariøyene på samme bildet, til høyre ser man den langutstrakte øya: Fuerteventura og til venstre ser man Lanzarote. Anbefaler virkelig Fuerteventura sent på høsten, eller tidlig på våren - spesiellt nede i syd: Jandia (uttales: "hann-dia") er det meget flott! Så var man på vei nordover mot det kalde nord, og skylaget ligger som et "vegg-til-vegg teppe" - grøss og gru.. Siter
Knut Arne Nygård Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Kom heim frå to veker på Gran Canaria (Amadores) i går, og det er eit spesielt og vakkert landskap der nede. Det var heldigvis ikkje så veldig varmt, stort sett mellom 20-25 grader. Vi var på kamel safari og undervannsbåt tur (25muh). Skal få lagt ut nokre bilde så snart eg har fått sortert dei. Tok 230 bilde og 5 kassettar med video Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Meget flotte bilder! Har selv vært noen ganger på Gran Canaria, og trodde jeg hadde fått med meg med det meste, men her var det mye landskap jeg ikke har sett før! Takk for titten, gleder meg til neste gang du skal nedover! Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 :grin:Flotte bilder,og artige kommentarer.Fikk meg en god latter på det siste bildet. :grin: Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Takker så meget for at du delte disse bildene med oss her på forumet Skal selv reise ned til Gran Canaria, Puerto Rico den 2. Februar og gleder meg noe vanvittig for å si det mildt. Et lite spørsmål eneste: hvor mye betalte du for den leiebilen og hvilket utleie firma leverte den? Lurer sterkt på å leie meg en bil for å se litt rundt øya mens jeg er der Siter
Lars B. Frostad Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 Takker så mye for kommentarer, holdt nesten på å ikke poste disse bildene - men det var jo meget hyggelig med all responsen, dette gjør arbeidet verdt å gjøre!! Takker så mye! Ang. leiebil: Jeg har tidligere prøvd mange forskjellige utleiefirmaer, alt fra Hertz (morsomt å leie den nye Mercedes-Benz A-klassen, med automatgir derfra - Kr: 1,475 for tre dager), i tillegg til div. biler fra Avis, Europcar (de dyreste!), Avia, osv osv.. Man kan også få helgetilbud på VW Polo fra Hertz, til €22.- pr. dag (Fre-Lør-Søn) som er meget bra (manuell). Men for noen år siden prøvde jeg bil fra Cicar / Cabrera Medina, og disse er svært profesjonelle. Dette er to selskaper som har slått seg sammen, og som har mange kontorer fordelt på alle de større Kanariøyene (også La Gomera, El Hierro, og La Palma) i tillegg til Lanzarote / Fuerteventura / Gran Canaria / Tenerife. Anbefaler å bruke Cicar sin nettbestilling, da denne faktisk alltid er flere hundre kroner billigere å bruke - enn hvis man bestiller via Cabrera Medina sine sider. Selv om det riktignok er samme firma! Cicar og Cabrera Medina bruker denne logoen, og dersom du legger merke til det - ser du denne på svært mange leiebiler der nede. Spesiellt mange nye og freshe Opel-modeller (spesiellt Astra i forskj. versjoner): (Logoen til disse to firmaene, er forøvrig laget av Cesar Manrique - Kanariøyenes/Lanzarotes store sønn, kjent kunstner osv.. som bl.a. har designet mange av utkikkspunktene/attraksjoner som finnes på øyene) På www.cicar.com er det enkelt å lage profil/legge inn bestilling, personlig bestiller jeg alltid leiebil med automatgir (visse ganger med manuell, men foretrekker automat - da jeg kjører Volvo og Mercedes i Sverige med automat, man blir lat og godt vant ja!) Her er noen priseksempler for 3 dagers leie: (så kan man egentlig bare doble, så får man prisen for 6 dager. Ellers dele på tre, og gange opp i antall dager.. osv) Priser for 3 dagers leie, inkl. alle forsikringer: Opel Corsa/VW Polo (3-dørs), manuell, Kr: 727.- (rimeligste biler) Opel Astra (5-dørs),manuell, Kr: 750.- (spesial-tilbud nå) Denne anbefales, en drøm å kjøre - og ser meget heftig ut!! Opel Astra GTC (3-dørs), manuell, Kr: 930.- m/ automat, Kr: 1080.- (samme pris for: Opel Corsa 5-d. m/ aut.) Volvo S40 2.4 med automat, Kr: 1,450 (uten automat, Kr: 1,150) (Volvo C30 m/ manuell, også Kr: 1,450) Saab 9.3 Cabriolet, med automat, Kr: 2,270.- eller: Opel Vectra GTS/Saab 9.3 Sedan/Volvo V50 til samme pris (med disse tre med manuell) Så til noe av de dyreste man kan leie (bare for moro skyld.. nå blir det dyrt ja!!) Volvo S80 (nye mod.) m/ aut. , Kr: 2,800.- Volvo XC90 (m/ aut, 185hk, 7pax) Kr: 5,050.- Range Rover Sport m/ aut. , Kr: 5,875.- Vær oppmerksom på, at disse prisene kan variere - ut fra: hvilken øy du er på/hvilken periode du skal ha bilen/høy-lav sesong/osv osv. Prisene er kun derfor veiledende. Dersom du ikke vil ha en altfor dyr bil, så anbefaler å velge f.eks. en Opel Astra - mye leiebil for pengene - evt. Opel Astra GTC som skiller seg litt ut (sportslig 3-dørs Astra) (prisene gjelder ved booking via nettet, jeg booker alltid minst én uke før jeg skal ha bilen. Hva prisen er ved forespørsel på kontor eller telefon der nede, vet jeg ikke) Innimellom har de også bra med rabatter på bilene, slik at man betaler mindre for en høyere klasse. Dette ser du via bookingen, og noen ganger via første siden. Akkurat nå har de tilbud på dette: Bestill Saab 9.3 Cabrio, betal for gruppe "J" selv om bilen egentlig er i gruppe "L" Bestill Opel Astra (5-dørs), og betal for gruppe "B" selv om bilen egentlig er i gruppe "E" For å se hvor nærmeste Cicar/Cabrera Medina-kontor er, kan du gå hit: http://online.cicar.com/outset/EN/maps.htm (last gjerne ned kartene til hver øy også, disse er meget bra!) Og hvor skal man så kjøre? Tja.. har kjørt på kryss og tvers på de fleste øyene - så dette kunne jeg vel ha skrevet side opp og side ned om. Men en start er å laste ned "gratis bil-guidene" fra Avis, hvor kart og kjørerute med forslag er inkludert - alt i en PDF-fil.. Disse kan du bl.a. finne her hos Ving: http://www.ving.no/dynamic/dynamicTextRentalCar.aspx?Dynamic_Id=15973 finn riktig øy, og last ned PDF-filen merket "Bilguide" Ellers anbefaler jeg å ta i mot alle "Guided Tour" / "Last Minute Utflukter" / osv osv. brosjyrer man får (mange er ofte på norsk eller svensk), og ta med alle man ser liggende her og der - inkl. på evt. hotell/leilighets-komplekset du bor på. Ikke fordi man er interessert å bli med på busstur selvsagt - men der vil man få mange tips om hvor det lønner seg å dra, og hvilke severdigheter man kan finne på de forskjellige steder, masse "gratis"-tips med andre ord. ..og før noen spør: nei! jeg jobber ikke for dette leiebilfirmaet eller får noe penger eller lignende for denne "reklamen" - men er man bil-gærn (også når det gjelder leiebil) så er man det.. :cool: Tut og kjør! Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Takker for et meget informativt svar! frister litt å leie en Volvo S80, men siden vi er 3 stykker som reiser kan jo den range roveren være aktuell også :cool: Gleder meg iallefall til å komme meg bort fra denne kalde snøen i en ukes tid Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.