Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prisanslag: 400-500 millioner kroner.

Hm... et tall som ikke ser helt realistisk ut i mine øyne. En slik rullebane vil kreve en større masseforflytning, som alene er dyrt (har sett tall på ~300 mill for prosjekter med mye kortere rullebane enn dette...)

Skrevet

Hehe ja, kan jo snart bli en taxe-tur på 4-5 km ved takeoff RWY07-08? :)

Og hvis det i motsatt tillfelle også skal bygges ny terminal igjen så blir vel prisen enda finere.

 

Skjønner ikke vitsen med å flytte det så langt unna byen. Flyene er pene å se på og lager fin lyd :)

Skrevet

Tror faktisk at prisoverslaget er gjennomførbart jeg da. Er jo ikke så vanskelig å se på terrenget at all massen som trengs til sjøfylling ligger på land rett ved siden av, så det blir veldig kort transport av de massene som må flyttes.

 

Driver med akkurat dette selv om dagen og vet godt hva prisen er på den jobben vi utfører.

 

Men tror nok at prisen ovenfor kun er gjeldende når nedgangstidene i anleggs-næringen starter. Idag er det så mye å gjøre i anleggsbransjen at prisene er kunstig høye.

 

Nedgangen nærmer seg fort nå :crazy:

  • Premium Medlem
Skrevet

Åneiånei, dette var trist, nå må vi snart få oss høreapparat for å nyte litt flylyd :grin: . Neida, forslaget er seriøst ment, og det vil løse mange problemer med militær trafikk. Sivil trafikk fortsetter som før, så passasjerterminalen blir værende der den er i dag. I mellomtiden flytter "tilsynet" over i eget nybygg (under planlegging), dermed blir det frigitt plass til framtidig passasjerøkning.

 

Militær aktivitet flyttes til den nye stripa, og mye av flystøyen blir skjermet av landskapet mellom banen og byen (vanskelig å se på bildet). Fyllmasse er det i søkk og kav når de er ferdig å sprenge. Bonus er det nye HK som nå får orkesterplass fra kontorvinduene mot flystripa. Størst minus for ivrige spottere, som knapt får øye på et eneste militært luftfartøy......

Skrevet

Må si meg enig med Ivar her. Det område som er planlagt har fyllmasse i massevis til så godt som hele rullebanen og tilhørende område, Å med prisnivået på maskiner her nord så er nok overslaget i AN realistisk. Her får vi 600kr timen for en 22tons graver med fører.

Skrevet

Med en telelinse og ei kald ei så vil vel forsatt Topp 13 funke fint som spotteplass ;)

 

Spøk til side. Om de først skal gjennomføre en slik flytting så bør det vel la seg gjøre å flytte den sivile delen også? Det vil jo frigjøre store arealer som kan benyttes til andre formål. Behovet for to rullebaner vil aldri melde seg i Bodø slik som skissa legger opp til. Områdene vil vel bli så attraktive som industritomter at en flytting vil være tildels selvfinansierende.

Skrevet

Skjønner ikke vitsen med å flytte det så langt unna byen. Flyene er pene å se på og lager fin lyd :)

Bare alle hadde hatt den meningen.. :/

Ingenting er bedre å våkne til en lyden av Turboprop eller CFM motorer som ruser opp, enn en rusten sur vekkerklokke!

Skrevet

Den summen ser overhodet ikke realistisk ut. FS07 sa at å bygge en paralell taksebane på Evenes ville koste 400 mill(som allerede eksisterer). Dette er "bare" en taksebane. Da kan man jo bare tenke seg hva denne herligheten vil koste! Bare lysannlegget til den "planlagte" taksebanen på Evenes skulle koste over 100 mill. Tror nok banelysene er en del dyrere ja.

 

Har tårnet fri sikt til den "nye" banen, eller må man bygge nytt tårn?

 

-Oppvarmet bane

-LZZ i begge ender

-GP

-Lysannlegg

-Papi

-vaiere

-Etc

-etc

 

Men hva vet vel jeg :)

Skrevet
Prisanslag: 400-500 millioner kroner.

Hm... et tall som ikke ser helt realistisk ut i mine øyne. En slik rullebane vil kreve en større masseforflytning' date=' som alene er dyrt (har sett tall på ~300 mill for prosjekter med mye kortere rullebane enn dette...) [/quote']

Jeg leste feil... 400-500 mill kr gjaldt alternativet hvor en flytter stripa litt sørover og vestover, mens de regner med ca 1.1 mrd kr for en helt ny stripe to km mot sørvest. /me be noob.

Skrevet
Har tårnet fri sikt til den "nye" banen' date=' eller må man bygge nytt tårn?[/quote']

 

Nei, tårnet har IKKE sikt over 1210-åsen (rett sør for C5'en). hvordan de skal løse det problemet vet jeg ikke, siden det ikke akkurat bare er å jevne hele toppen med jorda grunnet anlegget i den. Uansett om de fjerner åsen eller ikke (noe jeg har veldig liten tro på), så vil de måtte flytte motorkjørehuset, Avionikk/motorhangarene samt et par andre småting for å få fri sikt.

Skrevet

Enig med Maruis, jeg tror dette prosjektet er totalt meningsløst med mindre man bygger om hovedflystasjonen helt, noe som vil koster f*en så mye mer en 500 mill. Der den nye banen er foreslått vil effektivt fjærne alt av forsvarets anlegg på flystasjonen. Noe som er ganske omfattende. Der bane og taxebanen er foreslått er det idag ikke bare de instalasjonene marius nevner, men det er også en drøss med NATO sheltere, samt endel ting jeg ikke skal gå nærmere inn på.

 

 

Skrevet

Nå er ikke jeg noen prosedyredesigner, men regelen sier at en missed app fra parallelle eller nesten-parallelle rullebaner skal avvike med mer enn 30 grader. Går man missed på nåværende banen østover, må man svinge til 109 grader.

 

På den nye banen må man altså svinge til 139 grader umiddelbart(eller mer) Hva syntes pilotene her inne om det?

missed%20bd.JPG

  • Premium Medlem
Skrevet

Siste nytt i forslaget til ny rullebane i Bodø, er at AVINOR hyller idèen med stor begeistring. De har planer om oppgradering av den gamle rullebanen til flere hundre millioner, og nå ser de for seg et spleiselag med forsvaret :D . De ser mange fordeler ved å flytte ALL flyaktivitet nærmere sjøen, med rullebane oppvarmet av energi fra havet. De ønsker også å flytte etter med nytt flytårn og brannstasjon, og heller frigjøre enorme arealer der den "gamle" stripa ligger........dermed kan vi jo utvide byen mot den nye rullebanen. Tenk for en fantastisk beliggenhet det blir der forsvaret i dag har radaranlegg ( hysj, ikke nevn ordet flystøy) :grin: :grin: :grin: .

Skrevet
Siste nytt i forslaget til ny rullebane i Bodø' date=' er at AVINOR hyller idèen med stor begeistring. De har planer om oppgradering av den gamle rullebanen til flere hundre millioner, og nå ser de for seg et spleiselag med forsvaret :D . De ser mange fordeler ved å flytte ALL flyaktivitet nærmere sjøen, med rullebane oppvarmet av energi fra havet. De ønsker også å flytte etter med nytt flytårn og brannstasjon, og heller frigjøre enorme arealer der den "gamle" stripa ligger........dermed kan vi jo utvide byen mot den nye rullebanen. Tenk for en fantastisk beliggenhet det blir der forsvaret i dag har radaranlegg ( hysj, ikke nevn ordet flystøy) :grin: :grin: :grin: . [/quote']

 

Her må man ta artikkelen med ei klype salt! Avinor er i dette tilfellet Asgeir Hagen, som er flyplassjef i Bodø. Selvsagt vil han ha masse aktivitet ved flyplassen sin. Still samme spørsmål til flyplassjef ved Ørlandet, Evenes etc, får man nok et annet svar

  • Premium Medlem
Skrevet

Avinor er i dette tilfellet Asgeir Hagen

 

.......he he, men Asgeir pleier å få det som han vil (?) :grin: . Ellers var det en smule sarkasme i mitt svar. Hele flyplass-flyttingen bunner jo i all sutringen om flystøy. Nå så jeg for meg alle sutrerne som kom til å kjempe om de nye tomtene som blir ledige nærmere flyplassen......... :grin: .

Skrevet

Ja er det noe Bodøfolk er flinke på, så er det å sutre. ;)

Lurer på hvordan folk her overlevde 70- og 80 tallet, hvor flyaktiviteten var misnt like stor. Var det like mye skriblerier i avisene som det er idag? Bare les Nordlands trompet i AN, og du vil se at det nesten hver dag er en artikkel ang. flystøy og hovedflystasjonen. Det kommer til å ordne seg. Så lenge vi ikke blir arbeidsledig, er det ett fett for min del. ;)

  • Premium Medlem
Skrevet

Har bodd i Bodø siden 1974, og det var et helt annet støynivå på 70-80ttitallet.

Under "den kalde krigen" var det mer enn 500 avskjæringer i året, og de kom ofte om natten!! I tillegg trente begge Starfighter-skvadronene nattflyvning hver tirsdagskveld, og det var touch and go`s med fulle etterbrennere til langt utpå seinkvelden. Man skulle bare glemme å følge med på noe TV-program de kveldene :grin: . Vindusrutene klirret langt ut over bygrensen og samtaler måtte foregå under innflyvning, avhengig av vindretningen....?! Men jeg kan ikke huske at noen klaget, det var liksom sånn det SKULLE være i Bodø.

 

I dag kan man alltids høre ett og annet fly, men det er veldig stille i forhold til 70ttiåra. De som sutrer i dag er neppe innfødte Bodø-væringer. Og flesteparten av innbyggerne bor til og med langt utenfor bykjernen, hvor bilstøy er mye mer påtrengende enn lyden fra de stakkars flyene :crazy: .

Skrevet

Avtjente førstegangstjenesten i Bodø tidlig på 70 tallet og bodde da i Bodin Leir.

Det var en vanvittig flystøy i Bodø da i forhold til i dag,som jeg opplever som en svært stille by i forhold.

Var ikke mulig å holde i gang en normal samtale over lengre tid i Bodin\\Alstad området dengang.

At flyplassen flyttes på andre siden av 1210,må jo bare være en kjempeide.

Skrevet

Dette lukter panisk padling fra Bodø by/Bodø flystasjon for å ha noe å kontre siste støyrapporten med.

 

Følger meg meget trygg på at dette ikke kommer lenger enn drømmestadie, så snart de som betaler har noe de skulle ha sagt!

Skrevet

Midt oppi hele denne diskusjonen om hvor den nye flystasjonen skal ligge så virker det som om ingen tenker på hvordan Evenes kommune skal takle at innbyggerantallet kommer til å bli både 2 og 3-dobblet i løpet av veldig kort tid. Og er det i det hele tatt noen som kommer til å ønske å flytte fra Bodø og Ørlandet til Evenes? Når jeg var inne til førstegangstjeneste på BHFS i 2006 så var det snakk om at de måtte ha utenlandsk arbeidskraft snart for de hadde rett og slett problemer med å rekruttere folk. En eventuell flystasjon på Evenes drives vel kun av polakker etter 3 års tid tenker jeg. Jeg tror det blir vanskelig å lure 1000 ansatte, mange med barnefamilier, oppover til Evenes som neppe kan tilby skole, barnehager eller annen velferd, ihvertfall ikke med det første. Så skal det ansettes folk til feks skoler. Et evig regnestykke med andre ord. De fleste som allerede jobber ved Ørlandet og Bodø er folk fra disse plassene. Ser ikke for meg at mange kommer til å ønske å dra fra feks Bodø. Folk som har vært ansatt i forsvaret sitter med en CV som er gull verdt og finner seg lett en ny jobb, noe jeg tror MANGE blir å gjøre om flystasjonen havner på Evenes. Støy burde være det siste faktor når de avgjør hvor den nye flystasjonen skal havne. Folk i Bodø bør kunne takle 10 minutt om dagen med litt flystøy.

Skrevet

Må si meg enig med siste taler her. Evenes Kommune er en kummne som sliter med fraflytting. Er ikke så mange årene siden at Evenes Kommune var i nyhetsbildet da de ville subsidiere familier som flyttet til Evenes Kommune med 100000kr for å bygge nytt hus i kommunen.

 

Selve flystasjonen var i allefall bra da jeg tjenestegjorde der i 1992. Men om Kommunen er i stand til å takle den raske ommstillingen en flytting til Evenes vil medføre er en helt annen diskusjon som etter min mening må bringes ut i lyset nede i Oslo før den endelige besluttningen blir tatt.

 

En annen sak er om regionen rundt Evenes har nok arbeidsplasser til den sevile delen av befolkningsveksten en slik flytting vil medfører.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...