Skrevet 21. januar 2008 17 år Det var noen fancy skyer over Oslo i helga, fikk knipset to bilder med mobil. Noen som veit hvordan dette skjer?
Skrevet 21. januar 2008 17 år Så du de som var sør-vest for Oslo i går kveld da? Så ut som skyer med regnbuefarger :grin:
Skrevet 21. januar 2008 17 år Perlemorskyer er dette, det står litt om fenomenet her i Wikipedia. Det var mange som så disse på sørøstlandet i helgen. Flotte var de over Larvik også, her er noen fine bilder av dem fra lokalavisa.
Skrevet 21. januar 2008 17 år Var slikt over Vestfold også. De ble belyst lengre enn vanlig (mao. høyere enn cirrus antar jeg), så jeg mistenker at det kan ha vært Nacreous skyer. Dette er skyer som befinner seg i 70 - 100,000 fot, og består av iskrystaller og støv (mest sannsynlig). Det kan ha vært Cirrus skyer også altså, som ble belyst på en spesiell måte. Men "symptomene" er der for Nacreous, spesielt mtp. fargene. Noe som er enda mer spesielt er Noctilucent skyer, som kan befinne seg helt oppe i 280,000 fot. Består visstnok av noe av det samme de også. Nacreous Noctilucent
Skrevet 21. januar 2008 17 år Forfatter Så du de som var sør-vest for Oslo i går kveld da? Så ut som skyer med regnbuefarger :grin: Ja, de var ganske fancy egentlig
Skrevet 21. januar 2008 17 år Jeg så også dette i Lillestrøm, så både hvit, rød og grønn farge på himmelen.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.