Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Det var for nøyaktig åtte år siden, at broderen var i Hong-Kong sammen med et ungdomsarrangement. Jeg var på den tiden fast bestemt på å bli lokfører, helst mellom Bergen og Voss. Ihvertfall, da den reisende kom tilbake etter en ukes opphold hadde han med en presang; "Denecha de Go!2 3000", eller "Let's Go by Train!2 3000" om du vill, på PC. Som den store entusiasten av tog jeg var, kriblet det i alle ledd mens spillet ble installert på en Windows ME med 4mb skjermkort, 64mb SD-RAM og 8GB harddisk.

Vell, det var for åtte år siden, og jeg hadde enda ikke flydd min første flytur. Det skjedde den påfølgende sommeren, og jeg ble fullstendig omvendt fra tog-frak til fly-freak. Dette togspillet ble lagt vekk, og det var ikke før nå for et par dager siden, at det dukket opp igjen. CDen ser egentlig veldig piratkopiert ut, men det har kanskje noe med hvor i verden det kommer fra. Ivertfall, jeg puttet det i CD-rom'en, og autorun-opplegget startet. Alt står jo på kinesisk! En liten detalje jeg ikke kunne huske. Hvordan greide jeg å installere det? Etter noen forsøk med ulike knapper og taster under installasjonen fikk jeg det til denne gang også, men det hjelper bare frem til en starter spillet. Alt uten om "Press

Start button" står på det ukjente språk.

fsscr000mp3.jpg

Etter litt utforsking tar jeg likvell mot til meg, og kjører på med første togtur. Piltastene blir brukt til å aktivere bremser (se skala i øve høyre hjørne) og gass (skalaen i venstre hjørne). Den hvite tiden er hva klokken er, og den gule tiden viser når jeg skal ankomme neste stopp, som i dette tilfellet er hvitt og bare skal passeres.

fsscr001qn1.jpg

Vi kommer oss opp i fart, og følger de rette japanske linjene.

fsscr002tf9.jpg

Spillet er ikke som en vanlig simulator, der det bare er å kjøre pent, men en har også poeng, de hvite tallene øverst på midten. Kommer du forseint til en stasjon blir du trukket med to poeng pr. sekund. Kjører du for fort inn i en ny fartsgrense mister du gjerne 15 poeng. Bremser du for brått mister du kanskje 2-5 poeng. Glemmer du å tute, mister du ofte 10. Saken er, dette gjør ting mye vanskligere. Her er et bilde litt seinere, og jeg har allerede blitt trukket for alt mulig rart. Det er 400m til en grønn stasjon, der jeg skal stoppe.

fsscr004xu8.jpg

Ikke så lett å beregne, så når det er 70m igjen står jeg forsatt med full brems (utenom nødbrems, men da faller passasjerene)

fsscr014xh2.jpg

Det gikk som det måtte gå, et par meter over.

fsscr015zx5.jpg

Med en påfølgende grundig gjennomgang av alt jeg gjorde feil

fsscr016zh5.jpg

Men til tross for den noe kvasse kinesiske damestemmer, har vi nok poeng til å forsette.

fsscr017uy2.jpg

Hei hvor det går...

fsscr018yt0.jpg

Som du kanskje legger merke til, har jeg nå tre poeng isteden for de to jeg hadde på bildet over. Dette var fordi jeg fikk bonus for å tute før tunellen. Dette hjelper dårlig når jeg i en fart av over 100km/t får et "60"-soneskillt.

fsscr019fc3.jpg

Jeg kaster meg på nødbremsen, men til ingen nytte. Jeg er forsatt i rundt 80 km/t når sporskifteren blir passert. De resterende poengene blir trukket, og det kjører inn en rødt tog med en melding jeg tror betyr "Game Over".

fsscr010qu5.jpg

Vell, vi prøver igjen. Når en er klar over denne overaskende fartsgrensen går det greit, og ute av tunellen venter grønne enger.

fsscr021of6.jpg

Riktig nok kommer den enda en tunell...

fsscr022nf0.jpg

Og enda en fartsgrense jeg ikke greier

fsscr024hd2.jpg

fsscr005wv6.jpg

Veldig artig spill, men jeg skulle gjerne forstått hva stemmene i spillet sier. "Zappat cinco!", "Earagan, hi!" osv. Noen andre som har erfaringer med dette spillet?

Det var dagens mimring...

God helg!

Skrevet

Skikkelig stilig:P Jeg har selv en fortid som "blivende lokfører", men jeg brukte Microsoft Trainsimulator i steden. Jeg syns dette ser litt mer "arcade-aktig" ut enn MTS, noe som kanskje kan gjøre det litt artig.

Skrevet

Kult :)

Man skal være flink for å være lokfører i Japan :whistle:

Tok Shinkansen (Bullet Train) der i sommer, og de snakka om at gjennomsnittsforsinkelsen var på rundt 0.2 sek... Ikke akkurat Trønderbanen. Og når vi skulle gå ombord i togene, var det merket opp hvor vi skulle stå i kø før toget kom, og selvfølgelig kom døra akkurat rett foran oss. En av dagene var et tog 1 time forsinket, og da sto det mange japanere og tok bildet av skiltet der det sto at det var forsinket, fordi det hadde de aldri sett før :crazy:

Skrevet
En av dagene var et tog 1 time forsinket' date=' og da sto det mange japanere og tok bildet av skiltet der det sto at det var forsinket, fordi det hadde de aldri sett før :crazy: [/quote']Japanere eller øst-asiatere er vell kjent for å ta bilde av noe dem ikke har sett før.

Studielederen på Eiker VGS var i Kina på ferie i høstferien. Han er litt opp i årene med hvit/grått hår, og ganske høy. Da han besøkte Den Forbudte By ble han omsvermet av kinesere fra utkanten av byen/fra landet, som besøkte Den Forbudte By for første gang, de hadde aldri sett nord-europeer før, og ville bli tatt bilde av sammen med ham :D

Kan godt si at han var den mest populære turisten i Den Forbudte By den dagen.

MEN! Jeg var ikke der selv, og kan derfor ikke bekrefte dette. Har fått høre dette av ei assistent lærer på skolen, som også er kona hans.

EDIT: så nå at jeg skreiv vest-asiatere, men jeg mente øst-asiatere :blush: Unnskylder meg hvis det oppstod missforståelser grunnet dette. Er endret nå

Skrevet

En av dagene var et tog 1 time forsinket' date=' og da sto det mange japanere og tok bildet av skiltet der det sto at det var forsinket, fordi det hadde de aldri sett før :crazy: [/quote']

Hehe, jævlig bra :grin: Typisk japanere, som Nilsen sier over her!

Jeg kan se det for meg.

Skrevet

Jeg skal begynne på lokførerskolen om ca en måned, og håper at virkeligheten er en del bedre enn de div. simulatorene som er der ute ;) Minst har den bedre grafikk! :D

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …