Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jeg har et trådlølst multimodem av sorten Speedtouch ST 780WLT. Ruteren er kun innstallert slik at den tar imot kabler, så den trådløse delen er inaktiv. Dealen er at jeg nå kjøper meg en bærbar, så jeg vil gjerne ha trådløsen aktiv, men jeg har allerede to maskiner som er tilkoblet til ruteren via kabel. Virker kanskje som et dumt spørsmål, men jeg har ingen peiling på dette, så er det mulig å ha både kabel OG trådløs på samme tid? Stod ingenting på esken eller på nettet (men så er jeg en dårlig leter da)...

Er det krevende å sette opp dette? Bør man ha få noen litt mer datakjente til å gjøre dette eller kan jeg klare dette selv?

Skrevet

Det er fullt mulig med både kabel og trådløst samtidig, og fullstendig uproblematisk :)

Med mindre routeren er forhåndsoppsatt av internettleverandøren din, så må du nok mest sannsynlig sette det opp selv. Det er en del begreper du må innom når du setter opp en router, så med mindre du kan det og skjønner hvordan det er bygd opp, vil jeg anbefale å kanskje få en litt mer fagkyndig person til å gjøre det. Men det er absolutt mulig å sette det opp selv ved hjelp av Internett og forskjellige veiledninger man kan finne der, men resultatet blir ikke nødvendigvis vellykket :)

Skrevet
  • Forfatter

Ok, takker for svar, Aleksander :) Jeg tror gjerne internettleverandøren min forhåndsoppsatt det,han spurte i hvertfall om jeg ville ha trådløst eller vanlig kabel :grin: Men da er det vel kanskje lurt å hente inn de fagkyndige, så er jeg sikker på at det fungerer

Skrevet

Uten at jeg kan si så mye bare ut ifra det skrev, så høres det ut som WiFi ble deaktivert når routeren ble satt opp fordi du rett og slett ikke hadde bruk for det og for å da hindre andre å få tilgang til nettet ditt.

Isåfall er det ikke mer magisk enn å gå inn på innstillingene til routeren din og aktivere wifi.

Prøv dette:

Start Explorer

I addressefeltet skriv: 192.168.1.1

Trykk Enter

(Hvis addressen 192.168.1.1 ikke fungerte, prøv addressen 10.0.0.1)

Hvis du nå får opp et vindu som ber om brukernavn og passord, skriv det du evt har fått oppgitt er brukernavn og passord når routern ble installert og trykk enter. Hvis du ikke fikk noe brukernavn og passord prøv å skriv:

Brukernavn= admin

Passord= admin

Hvis alt går som det skal er du nå i innstillingene og det er bare å titte litt rundt etter innstillingen for å skru på WiFi. Hvis du ikke finner det så si ifra så skal vi se om vi ikke får veiledet deg :)

Skrevet

Koble først den bærbare PCen til modemet via kabel.

Trykk inn den runde knappen i fronten av modemet til det kommer lys rundt den, så setter du inn Start-plata som fulgte med modemet, og velger alternativ for tilkobling av trådløs PC.

Deretter må/bør du velge kryptert forbindelse, og legge inn SSID og WEP-nøkkelen (den finner du på undersiden av modemet).

Når det er gjort skal du normalt sett kunne ta vekk kabelen, og surfe videre trådløst.

Anbefaler å innstallere et lite hjelpeprogram som heter Online Start på den bærbare. Den finner du ved å klikke Ctrl+T når du har satt inn CD-plata, eller mens du konfigurerer det trådløse.

Hvis du trenger å gjøre endringer på menyen i modemet, så er IP-adressen dens 10.0.0.138

Du finner også info og en bruksanvisning på www.online.no , under "Hjelp & kundeservice".

Skrevet
  • Forfatter

Hmm dere får det til å høre så enkelt ut.. men har ikke lyst til å ende opp på Telenors kundeservice for tlf-råd (26kr minuttet) :grin: Men takker dere for svar, dere hører sikkert fra meg igjen når jeg har fått bærbaren :)

Skrevet
Hmm dere får det til å høre så enkelt ut.. men har ikke lyst til å ende opp på Telenors kundeservice for tlf-råd (26kr minuttet) :grin: Men takker dere for svar' date=' dere hører sikkert fra meg igjen når jeg har fått bærbaren :) [/quote']

Tar de 26,- minuttet for at du skal får snakke med en eller annen ferievikar som sitter og leser fra en perm? Dævven da vet jeg hva jeg skal begynne med når jeg blir stor :-) Hva skjer vist du ikke får hjelp da, må du betale alikevel?

Skrevet

dette bør du ikkje uroe deg for.. trådløsen til telenor er ferdig innstallert har samme multimodem som deg. og så lenge du har trådløskort i bærbaren så funker det FETT passordet til nettverket står på innstallasjonscden..

du berre trykker på den knappen framme på multimodemet.

Skrevet

ja det må du.. og det han sikkert meiner er telenoreksperten som har 180 nummer..

etter kva eg veit så er det ikkje noko kostnad på 05000 og så lenge du ringe fra mobil så gjelder eigne priser.

Skrevet
  • Forfatter

Ja nå gleder jeg meg til å prøve :) Vi hadde problemer med modemet for litt siden og da måtte vi ringe til Telenor. Det hele endte opp med at problemet ikke ble løst og en regning fra Telenor på 800kr som de nektet å betale...

Skrevet

Send meg en PM med brukernavnet ditt hvis du plages med modemet. Jobber som tekniker i nevnte selskap, så vi kan sikkert finne en løsning :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …