Skrevet 12. januar 2008 17 år Heisann! Et på jakt etter et speilrefleks kamera. Ikke så dyrt da det er mitt første speilrefleks isåfall Heller ikke så dyrt :whistle: Noen forslag?
Skrevet 12. januar 2008 17 år Nja.. Så var vi inne i den evige Canon / Nikon diskusjonen da.. Har du noen favoritt der? Eller spiller det ingen rolle? Ok. Hvis canon, ville jeg sett på ett Canon EOS 400D eller 350D. Priser på Canon. 350D ligger billigst på 3500,-, men det er vel uten objektiv? Ikke sikker.. 400D er nyere, og litt bedre, og koster ikke mer en 1000 lappen mer så ville nok godt for det.. Canon EOS 350D på Akam.no Canon 400D på Akam.no På andre siden av gjerdet har du Nikon, som er min favoritt. Og der vil du nok stå mellom D40x og D80. D40x koster ca 4500,- Akam.no Nikon D80 på akam.no Egentlig er det veldig opp til deg. Du bør gå inn i en fotobutikk å teste alle 3 (4 med 350D, og se hvilket du liker best..). Personlig ville jeg godt for D80, da fordi det er litt større i hendene en pinglete 350D, og veier litt mer som gjør at det blir litt mer stødig. Du har og TO scroll hjul, som er helt fantastisk i forhold til tåpelige løsningen på 350D, der du må trykke inn en knapp hvis du har hel-manuell, slik at du kan stille lukker. På Nikon kameraer, har du to hjul, ett for blender og ett for lukker. Jeg har ikke testet EOS400D så skal ikke uttale meg om det. Canon har nok kansje endel bedre optikk på høyt plan, men hvis du ikke vil legge 15000,-+++++ på optikk, så er nok ikke det ett veldig salgsargument. Kitlinsen som du får på D80 er en av de beste, om ikke den beste KIT linsen på markeded. (18-70mm). Personlig har jeg hatt mitt Nikon D70 nå i nesten 3 år, og er fortsatt storfornøyd med det, selv om jeg er VELDIG fristet til å skaffe meg D200 eller D300. Men som sagt, det er opp til deg.. Prøv alle kamerane før du bestemmer deg! Det er endel penger det er snakk om. Så du bør være sikker. Og somregel er du stuck med enten canon eller nikon til du gir opp foto, hvis du investerer i optikk senere osv.. Lykke til, og fortell oss gjerne hva du velger senere! Mathias
Skrevet 12. januar 2008 17 år 350D ligger billigst på 3500,-, men det er vel uten objektiv? Jeg betalte 3990kr for EOS 350D med kitobjektiv og kamerabag på komplett i desember. Ser ikke ut til at de har det lenger dog.Slang med et 1gb minnekort til 90kr også, funker fint.
Skrevet 12. januar 2008 17 år Hvis du skal velge mellom 350D og 400D vil jeg at du skal tenke igjennom om du vil ha en svær skjerm bak på kameraet, i stede for en mer mindre en. Det sier jeg fordi jeg mener en stor skjerm er bare tull. Skal man se bilder så bruker man jo datamaskinen. Større skjerm = større risiko for oppskrapning. Har selv 40D nå, og det jeg liker minst er den store skjermen. Men dette er smak og behag. Som Mathias sier så blir dette en Nikon/Canon krig. (Hvis du ikke vil gå for noen andre merker da). Velg det du føler er rett. Begge merkene er vel så gode, men kjøper du f.eks. Canon, så kommer du til å holde deg til det merket senere. Tenkt igjennom om det er kanskje noen rundt deg med enten Nikon eller Canon, så kanskje dere kan hjelpe hverandre og låne hverandre utstyr. Fotoutstyr er alt for dyrt, så jeg vil helst anbefale og kanskje velge noe som noen andre i rundt deg har.
Skrevet 14. januar 2008 17 år Havde selv 350D som "entry-level" kamera og det er rigtig bra. Manglede ikke noget på det (jo, LiveView. Det er det samme som mange kompaktkamreaer har. Hvor du bruger skærmen som søger). Ellers kunne det en masse ting. 400D er en upgrade af 350D, og kan mange af de samme ting. Dog har den 10 mp hvor 350 havde 8 mp. 400D har også sensorrensning, hvilket 350D ikke har. Dertil kommer nogle mindre ting, som jeg ikke kan huske alt sammen her. Dog er det faktisk objektiverne der er det vigtigste. Mange tror, at kameraet kan tage gode bilder. Ja. det kan det, men hvis objektiverne ikke er gode, så bliver billederne dårlige. Så hellere købe sig et ordentligt kamera fra starten, også bagefter købe sig fattig i gode objetiver.
Skrevet 19. januar 2008 17 år Forfatter Fikk ei elkjøp annonse idag... Der sto det et tilbud på nikon D40kit til 3499,- Hva tror dere om det?
Skrevet 19. januar 2008 17 år *Host* Nikon *host*, neida :whistle: Var det X versjonen? Det blir ca. på lik linje med Canon 400D, så det er et helt greit kamera
Skrevet 19. januar 2008 17 år MPX.no har samme tilbudet som komplett hadde før jul: EOS 350D, kitlinse, bag og 1gb minnekort. 3995,-
Skrevet 25. januar 2008 17 år Forfatter Nå ser det ut til at det blir Nikon D40 Mest sansynlig kjøpt i vinterferien Noen innvendinger :cool:
Skrevet 25. januar 2008 17 år For dere fotofreaker: PSData har nå fått inn Canon EOS 450D, i følge dem selv som den første i Norge. Bare sånn fin opplysning
Skrevet 25. januar 2008 17 år For dere fotofreaker: PSData har nå fått inn Canon EOS 450D' date=' i følge dem selv som den første i Norge. Bare sånn fin opplysning [/quote'] Ubekreftet 02.02.08..
Skrevet 25. januar 2008 17 år 450D? :crazy: Er jeg veldig utdatert siden jeg ikke hadde hørt om dette kameraet før? Jeg synes fortsatt 400D er nytt jeg
Skrevet 26. januar 2008 17 år Info her Et av de store tingene er Live View, bedre grip og mere "massasje av lyshåndtering" , bedre batteritid pluss mere info i selve søkeren. Jeg tror jeg vil bytte, noen som vil ha en 30D som kun har tatt noen hundre bilder?
Skrevet 26. januar 2008 17 år Jeg kjøpte nettopp Canon 400D.. Veldig fornøyd med den altså! er ikke så altfor gal pris på den heller ser jeg.. Jeg betalte 4200 eller noe med linse, men det var i et annet land. Men meget kurant kamera! Løp å kjøp
Skrevet 26. januar 2008 17 år Jeg tror jeg vil bytte' date=' noen som vil ha en 30D som kun har tatt noen hundre bilder? [/quote'] Jeg ville aldrig gå "ned" fra 30D til 450D. Selvom ergonomien er forbedret i dette nye kamera, er det stadig ikke på højde med 30D. Samtidig er live view ikke brugbart til meget andet end macro. Du har for eksempel ikke autofokus med LV slået til. Ja, OK, 12 MP...so what? Har du brug for mere end 8? ISO-støy er også kun marginalt lavere end på 30D, hvis der overhovedet er forskel. Hvis du endelig vil opgradere, så køb et 40D. Just my humble opinion...
Skrevet 26. januar 2008 17 år Jeg tror jeg vil bytte' date=' noen som vil ha en 30D som kun har tatt noen hundre bilder? [/quote'] Hva ville du ha solgt den for da?
Skrevet 26. januar 2008 17 år usikker på hva jeg vil selge for. Grunnen til at jeg vil bytte er at jeg har Carpal tunnel syndrom carpal tunnel syndrom i begge hender og da blir plutselig vekt veldig viktig. Nå vil jeg vel helst se hva 450 kommer til å gå for og hva andre sleger sine 30D for før jeg klarer sette en god pris. Kameraet er knapt brukt og akkurat 1 år denne uken tror jeg. Er litt i tvil pga investeringen og kvaliteten, men men får tenke mere på det
Skrevet 26. januar 2008 17 år Forfatter Jeg solgte akkurat luftgeværet mitt for 700 for å få råa Mangler bare 900,- nå Se her da: http://nikonimaging.com/global/products/digitalcamera/slr/d40/perspectives.htm
Skrevet 26. januar 2008 17 år Hm, jeg ville annbefale deg å legge inn det lille ekstra det koster for å få D40x, det er litt bedre enn D40, men er vert det! Mathias
Skrevet 26. januar 2008 17 år Forfatter hvorfor det da? Hva er bedre med X da? Billigste kiten(med 18-55 mm) jeg fant var til 5030,-(og det er mye for en 13åring )
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.