Skrevet 10. januar 2008 17 år Hei alle sammen.. Driver at "trekke" små sekvenser ut av hele DVD'er. ( Hjemme-videoer ) Så man f.eks kan legge dem inn på YouTupe, eller ligende... ALT går kanont fint, men filerne ( Klippene ), blir ALT for store... F.eks 5 min = 300Mb Hvordan, og med hvilket pogram, gør jeg dem mindre i Mb ? På forhånd, mange takk :confused:
Skrevet 10. januar 2008 17 år Yepp du må konvertere filen til et annet formet. Hvilket format kommer litt ann på hvor du har tenkt å vise det. Hvis du skal vise det på en PC så er DivX (MPEG4) et veldig bra alternativ. God kvalitet med veldig lav filstørrelse. Youtube akseptere også at du laster opp med DivX format hvis jeg husker riktig. Skal det streames på privat nettside er WMV eller Quicktime (.mov) greie alternativer ettersom de fleste allerede har kodek til å spille det av. Streame DivX er også blitt alternativ (se http://www.divx.com/divx/webplayer/ for software), men det er langt fra like mange som har det på pcen fra før av (iforhold til wmv/mov). Først kan jeg jo spørre deg hvilket program du bruker til å "trekke ut" sekvensene dine? Hvis det er et ordentlig videoredigerings program, så burde det ha muligheten til å encode videoen din. Hvis det for en eller annen grunn ikke er et alternativ, så kan du bruke Windows Movie Maker, som lar deg encode til .WMV ihvertfall. Raskt og enkelt: Start Movie Maker, importer og plasser sekvensene dine i den rekkefølgen du vil ha de, velg Fil - Lagre filmfil, velg kvalitet, ferdig. Hvis du skal ha DivX eller mov, eller et eller annet alternativ, så finnes det gratis/open source konverteringsprogram, men det har jeg ikke vært borti på en stund så noen andre kan sikkert anbefalle noe for deg. Hvis du planlegger å fikle mer med hjemmevideoer (eller bare videoer generelt) så hadde jeg skaffet meg et litt ordentlig videoredigerings program (ihvertfall bedre enn WMM). Det finnes alternativer som er ganske brukervennlige som f.eks. Pinnacle Studio, men skal du gjøre mer avanserte ting så finnes det langt bedre software.
Skrevet 10. januar 2008 17 år Hvis du skal ha DivX eller mov' date=' eller et eller annet alternativ, så finnes det gratis/open source konverteringsprogram, men det har jeg ikke vært borti på en stund så noen andre kan sikkert anbefalle noe for deg.[/quote'] VirtualDub er et greit alternativ.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.