Skrevet 9. januar 2008 17 år Jeg sitter her og venter på en pakke fra Posten som skal sendes fra Bergen. Utålmodig som jeg er sjekker jeg jo pakkesporingen hele tiden, og det er jo egentlig bare dumt :smirk: -I den forbindelse begynte jeg nå å tenke på, hvordan fungerer egentlig postsystemet? -Hva er det som skjer fra pakken hentes av Posten fra avsender til den ender opp på postkontoret hvor mottaker kan hente den? -Når er det posten hentes fra avsender og sendes videre, og når er det posten blir levert på postkontorene? Pakken min blir sendt fra Fyllingsdalen i Bergen og skal til Smestad Post-i-butikk. Hvor lang tid vil det egentlig ta å få den sendt? Jeg la inn bestilling på varen klokken 0400 tirsdag morgen, så blir den da sendt samme dag, eller blir den sendt i dag? Jeg ble veldig nysgjerrig nå! :whistle: Morsomt å vite hvordan sånt fungerer
Skrevet 9. januar 2008 17 år Den går da fra det lokale postkontor, via en postterminal i bergen, så mest sannsynlig direkte til hovedpost terminalen i oslo, og så til ditt lokale postkontor... Det er nå hvertfall slik jeg har opplevd det via pakkesporing. På den distansen der tenker jeg kanskje at det kan ta 2-3 dager fra den forlater det lokape postkontoret. Det kommer jo ann på når den personen/firmaet du har bestilt fra sender pakker. Kommer også litt ann på hvordan forsendelse det er. er det Ekspress, så går det jo bare 24 timer fra forsendelse.
Skrevet 9. januar 2008 17 år Som postmann kan jeg prøve å svare på dette. Nå er jeg ikke kjent med tidspunktene i bergen for henting å sending, men jeg tar utgangspunkt fra Trondheim. Pakken din blir hentet på postkontoret i bergen, rundt kl. 1600, og leveres på terminalen kort tid senere. Videre tar vi som kjører truck, frakter pakken inn til selve systemet. Systemet er slik: Pakken blir lagt/tømt på et bånd som fører pakken under et registreringssystem som oppdaterer info (bla. sporing) om pakken. Videre går pakken opp i en ring, hvor flere personer står og dytter pakkene ned til den renna som den skal sorteres på. En renne går feks. til Fosen, Møre osv. (her i Trondheim). I ditt tilfelle går pakken til Oslo-renna, hvor den legges i en liten container som trucksjåførene henter og frakter til den traileren som kjører pakken til togstasjonen. Denne "turn around'n" på terminalen tar ca 3 - 5 timer, avhengig av feks. juletid, sommer osv. Fra togstasjonen tar toget med seg pakken din om natten til Oslo togstasjon, hvor den hentes av en trailer i tidsrommet 0500 til 1200 vil jeg anta. Nå kjenner jeg ikke til systemet i Oslo, men jeg har hørt at det er noe mer hi-tech enn andre byer. Så der går nok pakken mer automatisk gjennom i terminalen. Videre henter en sjåfør pakken og frakter den til postkontoret den skal til. Pakken din har en liten plastlomme på utsiden (Med mindre det sendes som EDI, bla bla bla :whistle: ), som inneholder en hentelapp som blir levert til postbudene, slik at pakkemottakeren får en hentelapp i postkassa samme dag som pakken blir kjørt til postkontoret. Har du vansker med å se for deg hjulet og rennene, så er det omtrendt slik som når man tegner en sol. En ring med mange stråler Håper dette var forståelig.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.