Skrevet 8. januar 2008 17 år Så var det bestämt... jag sticker till Oshkosh och behöver då en ny kamera då jag anser att min gamla Ixus 30 med snart 40000 bilder på nacken inte duger till det jag vill använda den till. Den ska användas: - När jag är uppe å flyger = fotografering genom skakigt, smutsigt plexiglas fönster i Cessna / Piper. - Flyguppvisning = Zoom och video kan vara bra att ha. - Bilutställningar = Konstigt inomhusljus måste kunna hanteras. Vad jag vill ha är: - Systemkamera - Liten som en Ixus - Riktigt bra zoom - Video möjlighet Spännande (och en omöjlig) kombination, men någon kanske har tips på någon kamera där dom flesta av mina "krav" går att uppfylla. Storleken spelar inte _så_ stor roll då jag kan ta med min Ixus i fickan om det skulle vara behov för det. Blir spännande att se nästa nummer av Digitalfoto där dom ska testa 7st systemkameror, men kan inte vänta så om någon kan tipsa mig så blir jag kaneuon glad.
Skrevet 12. januar 2008 17 år Forfatter www.bhphotovideo.com Nikon D40 SLR Digital Camera Kit with 18-55mm Lens = 3300sek inkl frakt. Panasonic Lumix DMC-FZ50 = 3268sek inkl frakt. Blir säkert tull och moms på båda, men där ser man ju att "en riktig" systemkamera inte kostar mer än vad en superzoom kostar.
Skrevet 12. januar 2008 17 år Jeg har Nikon D40 selv, og er meget fornøyd. Her har du ikke video-muligheten som du ønsket. Her vil det bli dyrere, pga. at du må kjøpe et eget telezoom-objektiv. Min far har Panasonic DMC-TZ2, med 10x optisk zoom. Dette er mye til å være et kompaktkamera, det har rask fokus og tar meget bra bilder!
Skrevet 7. juni 2008 16 år Forfatter Drar upp den här gamla tråden igen. Elgiganten (Elkjöp i Sverige) säljer D40 med kitobjektivet för 2990kr nu och rykten säger att dom snart kommer sänka till 2790kr på konkurentbutiken PC City i veckan som kommer. Detta måste väl vara ett väldigt bra pris och bara att slå till ?!
Skrevet 7. juni 2008 16 år Du bad om Ixus-størrelse... Hva med Canon Powershot G9? Kompaktkamera hvor du kan sette på spesialobjektiver for serien! Jeg har såvidt tatt i og prøvd G9 og det har fordelene og brukermulighetene til et DSLR med plassbesparelsene til et kompaktkamera.
Skrevet 7. juni 2008 16 år Du nævner ikke en ungefär maksimumspris, så jeg tillader mig at anbefale D40+kit-objektiv (18-55), samt en bra tele som ex. 70-300 VR. Tilbudet i Elkjöp er super, by the way! ...og et stativ/treben/tripod! Til indendørs udstillinger etc.
Skrevet 7. juni 2008 16 år Du må beslutte om du stadig vil have video, for hvis ikke, så er et DSLR klart bedst. Men vil du stadig have video og foto i samme kamera, så kan du få et SLR-lignende kamera med video for ganske fine priser.
Skrevet 8. juni 2008 16 år Forfatter Ah, Andreas: Jag ska köpa 2 Min gamla Ixus knäpper 40 bilder innan man måste byta batteri och zoom funktionen är trasig. Så det blir en ny Ixus "ish" kamera + en enklare systemkamera typ D40.
Skrevet 23. mars 2009 15 år Forfatter Äntligen sitter jag och klickar med min "nya" systemkamera. Det blev en Canon 20D med standard kit EF18-55 objektiv samt ett Soligor 70-300/4.5-5.6 och alla andra övriga kameratillbehör. Fick hela kalaset för 3000kr så det är jag väldigt nöjd med. Så nu blir det många helger på Arlanda framöver
Skrevet 23. mars 2009 15 år Gratulerer så mye! Bra sak det der Det eneste jeg vil kommentere litt er F/ på 70-300mm. 4,5 er ikke så veldig lyssterk, men det funker til vanlig spotterbruk Congratz igjen
Skrevet 23. mars 2009 15 år Forfatter Det var ett objektiv som jag fick med "gratis" när jag köpte kameran med kitobjektivet så jag har inget att säga på det Försöker lära mig lite om diverse utrustning nu, AF, EF, EFs, EX och alla nummer som står bakom. Det kommer väl antar jag.... ska börja med att läsa 168 sidor user guide först :grin:
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.