Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne tenkt meg å kjøre linux på maskinen min, som et alternativ til Windows.

Har to spørsmål i den forbindelse.

Hvilken linux distro bør jeg velge? Helst en av nyere dato. De av dere som har erfaring må bare hyle ut. Hva som er brukervennlig osv. Norsk språk er absolutt ikke noe krav.

Går det greit å kjøre både windows og linux på samme disk, så lenge jeg har to partisjoner? :)

Håper noen kan komme med noen gode råd :)

Skrevet

Jeg syns du burde velge Ubuntu 7.10, bruker denne pâ min skolepc og er strâlende fornöyd! Edit:Ja du trenger bare to partisjoner, en til windows og en til linux. Jeg hadde ikke brukt linux noe för det og tok meg et par dager for â finne ut alt.

Skrevet

Ubuntu er en god start. Ubuntu er vel den dist. hvor det er størst sannsynlighet for at all hardwaren fungerer med en gang. Har prøvd en del andre dist hvor feks w-lan driverene ikke har fungert. Og hvis du ikke er kjent med linux fra før kan det være ganske vanskelig å få til. Ubuntu er også veldig brukervennlig. Installasjonscd'a kan også brukes som live-cd, dvs at du boote først for å prøve ut ubuntu, før du installerer. Hvordan du legger inn både win og linux vet jeg ikke, men det skal gå an.

Skrevet

Ubuntu er bra, og det skal gå greit å installere det på en blank partisjon også etter at Windows er "innkjørt". Hvis dette ikke har endra seg i det siste, takler ikke Windows Linux sine filsystemer, og Linux skjønner seg ikke på NTFS, så du må være forberedt på å enten bruke et utdatert system som FAT32 på en eventuell partisjon du vil at begge systemene skal ha tilgang til (musikk, film etc)

Lykke til!

Skrevet

Man får mounta NTFS nå ;)

Mulig man må mounte i terminal første gang, men etterpå funker det hele tiden ;)

En annen ting, når man skal begynne med Linux, er det lurt å velge distro ut ifra hva man skal bruke det til. UBUNTU funker fint til alt, mener iallefall jeg. Har mye erfaring med det.

En annen ting er valget mellom Gnome og KDE desktop. Personlig liker jeg Gnome best, selv om det er kanskje det som minner minst om Windows. Ubuntu bruker Gnome. Det går fort å lære seg når man kommer igang ;)

Skrevet

Når det gjelder installasjon: Jeg får ikke til å velge hvilken disk det skal installeres på. Får beskjed om at jeg må velge gyldig mount point eller noe sånt. Har valgt den partisjonen som jeg skal legge det på. NTFS. Deretter får jeg feilmeldingen.

Skrevet

Du må installere linux på en EXT3-partisjon på minst 2 GB, og den må mountes "med en gang", som "\\". NTFS er er Windows ;)

I tilegg må du ha en SWAP-partisjon på minst 256mb.

Begge deler får du ordnet i partisjoneringsprogrammet under installasjonen

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...