Raymond Bergseng Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 En av Hollywoods største filmstudioer, Warner Bros., har lenge vært nøytrale i kampen mellom Blu-ray og HD DVD. Nå skal de være lei denne krigen, som ikke er en fordel for noen, spesielt ikke forbrukerne. De har derfor valgt å gi ut sine filmer eksklusivt på Blu-ray fra Mai 2008. Flere medier og folk innenfor de berørte bransjene mener nå at krigen kan være over. Dette kan være spikern i kista for HD DVD. Det skal nå kun være bare Paramount og Universal fra de store Hollywood aktørene som støtter formatet. Tidligere har den store, amerikanske utleiekjeden Blockbuster, bestemt seg for å gå eksklusivt for Blu-ray, og mange mener nå at supermarked-kjeden Walmart vil følge etter. På CES, en elektronikkmesse i Las Vegas, var det forberedt en pressekonferanse av støttespillerne til HD DVD. Denne er nå avlyst, noe som har kastet bensin på rykte-bålet. Det blir spennende å se utviklingen videre herfra Les mer her. Siter
Nicklas Winger Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 Blu-ray var også DVD overlegent hva gjelder julesalg på Amazon.com! Forøvrig har BR stått for 84% av det totale salget av filmer (mellom HD og BR) i Europa nå før jul. Så, HD kan nok pakke sammen. Blu-ray har kommet for å bli. Glad jeg fikk ps3 =) Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 Det var egentlig ingen stor overraskelse, med tanke på at Blu-Ray både gir bedre bilde og større lagringskapasitet enn HD-DVD. Blu-Ray er spennende når det gjelder film, men mye mer spennende når det gjelder spill, så mye plass å boltre seg på er nærmest en revolusjon for utviklere. Et eksempel på "things to come" er jo at hverken textures eller lyd i MGS4 kommer til å være komprimert, alt vil være i full kvalitet! Vi har en spennende fremtid i møte Siter
Raymond Bergseng Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Skrevet 17. februar 2008 En oppdatering: Etter at Warner Bros. valgte Blu-ray i begynnelsen av Januar, har snøballen bare rullet fortere og fortere. I tillegg til alle utsalgsteder som allerede har gått over til Blu-ray eksklusivt, har Best Buy, Netflix og den store supermarked-kjeden Wal-Mart gjort det samme. Best Buy vil riktignok, visstnok, fortsette å selge HD DVD, men de vil anbefale Blu-ray til sine kunder. Men den store bomben kom nok på Torsdag, da den annerkjente avisen The Hollywood Reporter, hadde vært i kontakt med noen anonyme representanter hos Toshiba. Disse hevdet at Toshiba nå var i prosessen med å legge ned hele HD DVD formatet. Toshiba er per i dag den eneste elektro-produsenten som støtter og lager HD DVD spillere. The Hollywood Reporter fikk på Lørdag følge av den japanske TV-kanalen NHK (visstnok det samme som NRK her hjemme) og nyhetsbyrået Reuters. Begge hevder at anonyme representanter hos Toshiba sier at HD DVD skal legges ned. En offisiell bekreftelse fra Toshiba kan ventes allerede til uka. De vil visstnok fortsette å selge HD DVD plater og spillere til lagrene går tomme, men produksjonen av disse skal allerede ha blitt stanset. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 I produksjons-kretser er det også rykter om at BD er overlegen HD DVD. Det som er merkelig for oss produksjonmennesker er at Apple har implementert HD DVD-støtte i sin DVD authoring-programvare, og BD er ikke-eksisterende. Det er også nevnt at bare utstyr+programvare for å utvikle BD (som i følge det jeg har lest på et knippe fora skal være basert på Java) har en stiv pris på $70.000++! Så må man jo ha folk til å utvikle og scripte Java-applikasjonene som skal fungere som bl.a. menyer og interaktive ting.. Så, dyrt er det å lage BD, men du verden så lekkert det ser ut. Men at denne tråden kalles "HD-krigen" er vel kanskje litt feil? HD er jo en oppløsning - HD DVD/BD er avspillingsformater alà minidisc og CD.. Siter
Raymond Bergseng Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Skrevet 17. februar 2008 På hvilken måte er BD overlegen HD DVD? Blu-ray har alltid vært et dyrere alternativ til HD DVD, men så skal også Blu-ray være nyutviklet teknologi, mens HD DVD var bare en videreutvikling av dagens DVD. Men dersom det nå stemmer at HD DVD trekkes fra markedet, vil vi nok snart se at prisene rundt dette formatet vil falle dramatisk. Det samme ble jo sagt om DVD da det kom. Den første platen jeg kjøpte kostet rundt 320 kroner, hvis jeg husker riktig. Nå får du dem til både 99 og 59 kroner. Mange mente den gang at DVD, i likhet med det Laserdisc var, bare ville bli for entusiastene, for til slutt å dø ut. Mange mente at VHS ville seire, hovedsakelig på gunn av prisene. Det gikk da ikke lang tid før DVD kom ned til en pris, som slo knockout på VHS formatet. Blu-ray er dyrt i dag, ja, både å kjøpe og lage. Men jeg har de siste dagene sett filmene "Ratatouille" og "The Rock" på Blu-ray med en full HD-TV. Konklusjonen min blir nok at jeg ikke kommer til å gå tilbake til standard DVD, med mindre markedet tvinger meg til det Nå det gjelder navnet på tråden, så brukte jeg bare det samme ordet som flere forumer og medier har brukt. Nå er det jo en "krig" som har foregått mellom to formater som begge bruker HD (1080P), så direkte feil er det jo ikke. Jeg kan selvsagt se at navnet kan være en smule villedende eller uspesifisert Siter
Alexander Nilsen Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Nå er det jo en "krig" som har foregått mellom to formater som begge bruker HD (1080P)' date=' så direkte feil er det jo ikke.[/quote']At både Blue-ray og HD-DVD brukte HD var ikke jeg klar over, jeg trodde at Blue-ray brukte noe annet. Men men, da lærte jeg noe nytt idag også Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 For all del - kan vel i praksis kjøre SD også på BD - og få helsikes mange timer inn på en 50GB-disk, liksom.. Siter
Raymond Bergseng Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Skrevet 19. februar 2008 Toshiba har nå innkalt til pressekonferanse i Tokyo på Tirsdag kl.17.00 (Kl.09.00 norsk tid). De fleste medier regner med at Toshiba her vil offisielt bekrefte at de gir opp HD DVD. Siter
Per Johansen Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Det er nå offisielt bekreftet av Toshiba at de legger ned HDDVD. Slutter å sende ut spillere allerede i løpet av mars. http://www.engadget.com/2008/02/19/live-from-toshibas-hd-dvd-press-conference-in-tokyo/ http://www.engadget.com/2008/02/19/official-hd-dvd-dead-and-buried-format-war-is-over/ Siter
Lars B. Frostad Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Ja sånn kan det gå, når man ikke blir enige om et felles format. Kunne man ha blitt det fra starten, hadde det nok vært betydelig enklere - for de som sto mellom valget av disse formatene. Regner med at Toshiba også har brukt rimelig mye penger på dette totalt sett, og nå er alt egentlig bortkastet - crazy! Siter
Raymond Bergseng Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Skrevet 19. februar 2008 Det kommer nå kanskje ikke som en bombe, men Universal Studios, ett av de tre selskapene som støttet HD DVD til det siste, melder nå overgang til Blu-ray. Noen planer for hvordan det skal skje er ikke kjent. Les mer her. Vi kan nok vente en liknende pressemelding fra Paramount og Dreamworks ganske snart vil jeg tro Siter
Nicklas Winger Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Er så sjeleglad jeg valgte PS3 fremfor xbox og HD-DVD.. Men, det kan jo bli spennende å se hvordan Microsoft løser blu-ray implementeringen sin da. Etter min mening blir det jo litt surt for brukerne uansett, dersom de vil ha blu-ray støtte. Enten må det ventes på en xbox med intern spiller, eller så må de punge ut for en Bd-spiller eksternt. (Noe som sikkert ikke er så billig..) Siter
Johan Luiggi Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Krigen er offisielt over! Dagbladet Nâ begynner vel krigen Blu-Ray vs DVD. Den blir vel dobbelt sâ lang tror nâ jeg. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Nâ begynner vel krigen Blu-Ray vs DVD. Den blir vel dobbelt sâ lang tror nâ jeg. Det blir strengt tatt som DVD vs VHS' date=' Blu-Ray er fremtiden, men det er klart at DVD kommer til å leve en stund til. Jeg tror nok også at MS kommer til å gi ut en ekstern Blu-Ray-spiller til Xboxen etterhvert, men det spørs hvor mye det hjelper, Sony er den soleklare vinneren her, og nå spår analytikere en oppgang i salget av PS3 med opptil 10%. Siter
Raymond Bergseng Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Skrevet 21. februar 2008 Og dermed ble hele filmverdenen blå og den siste spikern ble slått inn i kista til HD DVD. Det siste Hollywood-selskapet som ennå støttet HD DVD, Paramount, har nå meldt overgang til Blu-ray. Noen detaljerte planer for hvordan det skal skje ble dog ikke oppgitt her heller. Det ble heller ikke nevnt noe om Paramounts datterselskaper Dreamworks og Dreamworks Animation, men det regnes som naturlig at overgangen til Blu-ray også gjelder dem. Les mer her. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.