Skrevet 5. januar 2008 17 år Dette er vel kanskje ikke helt rett forum, men det er jo mange flinke fotografer her, så jeg prøver meg på noen spørsmål. I det siste har jeg tatt noen bilder som jeg har solgt til lokalavisa. Hva bør jeg ta for slike bilder? Eksempelvis i natt landa det et Sea King rett utenfor puben jeg var på, og da ble det 1 time med rigging, løping og ikke minst frysing. I dag tidlig leverte jeg en pakke med 6 bilder til avisa. (Kan jo legge til at det gikk bra med vedkommende som trengte assistanse.) Aner egentlig ikke hva noe slikt er verdt. Spørsmål nummer 2. Ei venninne av meg skal kjøpe seg digital speilrefleks, og har spurt meg om råd. Jeg har sagt at skal hun kjøpe speilrefleks, bør hun også kjøpe en bok om fotografering slik at hun lærer hva alle begrepene betyr og hvordan de brukes. Noen som har et tips til en slik bok?
Skrevet 5. januar 2008 17 år Var det denne tro? http://www.tanum.no/vtx.aspx?n=%7C156%7C%7C9788277800523 digital fotografi i praksis... Priser og slik husker jeg ikke men opp til 1000,- er skattefritt.
Skrevet 5. januar 2008 17 år Forfatter Var det denne tro? http://www.tanum.no/vtx.aspx?n=%7C156%7C%7C9788277800523 digital fotografi i praksis... Priser og slik husker jeg ikke men opp til 1000' date='- er skattefritt. [/quote'] Takk for tipset om boken Andreas. Skal sjekke den nærmere ut. Det er opp til 1000,- skattefritt i året, så det overstiger jeg ganske fort.
Skrevet 5. januar 2008 17 år Vet ikke om det er 1000,- for hver enkelt avis/etc eller om det er 1000,- for hvert enkelt-"oppdrag". Uansett blir du kanskje bedt om å levere skattekort. Fikk 60 kroner i feriepenger fra Andøyposten i 2004 for et lite svarthvittbilde de betalte 600 kroner for i 2003.
Skrevet 5. januar 2008 17 år Hvis bilder du sender til en avis/tidskrift/nettavis skal bildet krediteres deg, samt at du skal ha honorar for dette. på www.frilans.no finner du satsene som er godkjent av alle parter, samt hvordan du framstiller ett evt krav. De fleste aviser er såpass seriøse (i teorien) at dette går mer eller mindre av seg selv. På spørsmål to er det forsåvitt greit med en bok,men jeg vil si at det er veldig mye å lære på nett, spesielt i diskusjonsforum har jeg lært vanvittig mye. www.foto.no www.akam.no www.digit.no er norske forum som er ganske greie å forholde seg til.
Skrevet 5. januar 2008 17 år Fikk denne til jul jeg; http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2928079&rom=AK Elsker den boka nå! Anbefales. Pris for bilder? Jeg kan ikke si en sum, men jeg håper du får noe i hele tatt. Jeg jobbet én uke for Farsunds Avis i sommer på Landsskytterstevnet i Steinkjer (bor her). De sa jeg skulle få betalt for dette, så jeg takket ja. Har ikke fått et øre engang! Enda det ble 6 bilder i avisa + en forside Har sagt i fra flere ganger at jeg venter på penger, men ingen ting skjer
Skrevet 5. januar 2008 17 år Fikk denne til jul jeg; http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2928079&rom=AKElsker den boka nå! Anbefales. Pris for bilder? Jeg kan ikke si en sum' date=' men jeg håper du får noe i hele tatt. Jeg jobbet én uke for Farsunds Avis i sommer på Landsskytterstevnet i Steinkjer (bor her). De sa jeg skulle få betalt for dette, så jeg takket ja. Har ikke fått et øre engang! Enda det ble 6 bilder i avisa + en forside Har sagt i fra flere ganger at jeg venter på penger, men ingen ting skjer [/quote'] Ta en titt her (Hvordan går du frem når lønnen uteblir) Er du fornøyd med boken? Vet du hvordan denne er opp mot f.eks Digital Fotografering av Magnar Fjørtoft? Kunne tenkt meg den du nevnte selv.. Den hørtes interessant ut
Skrevet 6. januar 2008 17 år Kjempefornøyd med boken! Kan dessverre ikke sammenligne den med den andre, siden jeg ikke har lest den. Takk for linken, skal lese litt der ja
Skrevet 6. januar 2008 17 år Forfatter Tusen takk for bok tipset Gert Andreas. Den boka så bra ut, tror jeg må bestille meg ei slik bok jeg også. Ellers så skal det ikke være noe problem og få henta ut penger for bildet. Fattern jobber i den avisa jeg har sendt bilde til, så jeg vet nå hvem jeg skal sende torpedoene på :grin:. Her er foresten bildet: Vanligvis ville det jo kommet legehelikopter fra Bergen, men grunnet mye vind, så hadde de ikke sjangs til og komme. Da måtte 330 skvadronen trø til, og komme med en Sea King fra Sola. De sleit litt i vinden de også, men de kom seg frem til slutt.
Skrevet 7. januar 2008 17 år Forfatter He he. Nei, det er ikke enkelt det. Det hender av og til at lege helikopteret ikke kan komme pga. mye vind. Kjedelige greier det, men man kan ikke gjøre noe med været.
Skrevet 7. januar 2008 17 år "Boken om Digital fotografering" av Scott Kelby og oversatt til norsk av Østvang er en god bok for nybegynnere og de som ikke har kommet så langt. Den gir veldig konkrete løsninger på hvordan ta bilder i ulike situasjoner. Mange lærebøker i foto gir innføring i teorien bak fotografering og bruk av kamera. Det gjør ikke denne i særlig grad. Den er som han forfatteren sier i innledningen at det er som han er tilstede når du er ute og fotograferer og f.eks. lurer på hvordan ta et bilde med den blomsten der borte i fokus, mens bakgrunnen er uskarp. Svaret er ikke teorien bak lukkertid og blenderåpning, men: " Sett zoomobjektivet på kameraet, sett blenderåpningen på 2.8 og skyt i vei!". Det som er veldig greit med denne boka er at den er oversatt til norsk, og finnes i Narvesen over hele landet til kr. 249,-. Forfatteren har ellers veldig bastante meninger som nok er bra for en slik veiledningsbok, men som nok på enkelte punkter ikke nødvendigvis er 100% vedtatt sannhet. Alt i alt lettlest og konkret bok som nok mange vil like. Sjekk den ut hos nærmeste Narvesen. "Digital fotografering i praksis" av Magnar Fjørtoft gir en solid innføring i fotografering og i tillegg om egenskapene ved det digitale bilde som er viktig for å få forståelse av bilderedigering. Dette er en annen type bok en førstnevnte, og gir mer dyptgående forståelse - spesielt om digitale bilder. Boka koster 428,- og finnes i større bokhandler og på nett (bl.a. Haugenbok.no). Vær oppmerksom på at du får 3. utgave som er siste utgave og en god del utvidet. Jeg vil si at disse bøkene utfyller hverandre, men kanskje er Kelbys bok den som gir mest til en som har lyst til å komme skikkelig i gang med selve fotograferingen. Fjørtofts bok gir mer av viktig forståelse for å ta gode bilder (og behandle disse i etterkant). Scott Kelby har også kommet med en oppfølger: "The Digital Photography Book, Volume 2" og kan bestilles fra amazon.com for $16.49.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.