Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Holder på å lage en stor tabell i Excel. Jeg merker av det som skal kopieres, Så går jeg til første feltet der jeg skal kopiere inn i Excel. Så må jeg velge Lim inn utvalg, så får jeg et valg mellom HTML, unicode-tekst og tekst så må jeg gå ned til tekst og så trykke ok. Synnes dette er tungvindt. Fins det noe lettere måte å få gjort samme jobben på.

Kjell

Skrevet

Prøv Ctrl+V på tastaturet. Det limer inn uten å høyreklikke først. Om du får opp "lim inn utvalg" så er det visse deler av menyen som ikke vises. Lim inn skal også være et valg. Men Ctrl+V går fortest for best arbeidsflyt... om du kopierer mye da :)

Skrevet
  • Forfatter

Jeg viste om den Andreas, men fikk ikke teksten i rutene bortover . Det ble en sammenhengende tekst og da blir det feil for meg. Å trykke på Ctrl-L for å kopiere gikk greit men for å legge inn i tabellen ble feil ved Ctrl-V.

Kjell

Skrevet

Hei. Du kan forsøke å lage en makro-funksjon :)

Verktøy > Makro > Registrer ny makro

Når du har fylt ut feltene (om ønskelig) så trykker du OK.

Nå er makro-recordingen i gang. Alt du nå gjør i Excel vil bli "tatt opp".Når du har gjort det du vil makroen skal gjøre velger du Verktøy > Makro > Stopp registrering.

Hvis du har valgt å lage en global makro så virker makroen i alle dokumenter du eventuelt bruker.

Da er det bare å trykke snarvei-tastene som du valgte da du lagde makroen for å utføre.

Dette er en veldig basic makro som kanskje ikke virker akkurat slik du ønsker det, men hvis du ser litt og lærer litt om makroer kan du faktisk få til "alt" ved hjelp av makroer :)

(MS Office 2003)

Skrevet

Jeg viste om den Andreas, men fikk ikke teksten i rutene bortover . Det ble en sammenhengende tekst og da blir det feil for meg. Å trykke på Ctrl-L for å kopiere gikk greit men for å legge inn i tabellen ble feil ved Ctrl-V.

Prøv denne funksjonen for å gjøre om en tekststreng til kolonner:

Velg "data" på topp menyen, der finner du valget "Tekst til kolonner..."

Per

Skrevet

Når du skal lime inn, prøv å merke de rutene du vil ha teksten limt inn i, og deretter trykk Ctrl+V. Det er mulig det fungerer :)

Skrevet

Lagre teksten i en TXT-fil.

Åpne TXT-filen i excel. Da får du spørsmål om du vil ha teksten sammehengende eller om du vil at den skal deles opp i kolonner. Om du vil ha den i kolonner setter du hvilket tegn som skal bety kolonneskift. Mellomrom, Tab, komma, punktum, etc.

Skal du ha dette i et allerede eksisterende excelregneark kan du kopiere fra regnearket (det den åpnede fila legger seg i når det åpnes i excel) over til regnearket.

Det finnes kanskje også en mer direkte måte å gjøre det på men den husker jeg ikke i farta.

Skrevet
  • Forfatter

Det var ikke hjelp i det heller Alexander. Nå har jeg ca 2500 linjer igjen så er jeg ferdig med jobben.Jeg overlever vel det. Ser vist ut det er den tungvindte måten som jeg gjør det på som virker. Tror de har lagt om databasen slik at kopiering ikke skal skje. Før kunne jeg bruke Ctrl-l og Ctrl-V og kopiere på den raske måten.

Kjell

Skrevet
  • Forfatter

Andreas, jeg har ikke prøvd å gjøre slik du sa da jeg syntes det ble mere arbeid. Var tross alt 12000 linjer jeg skulle kopiere og har brukt 3 dagsverk på denne jobben. SÅ jeg fant ut at min måte var den beste. Hadde sikkert gått an å lage en makro på det, men aner ike hvordan det fungerer. Takker også for alle innspill dere kom med.

Skrevet

Jeg synes det ikke er så mange dobbeltklikks omvei å kopiere i en txtfil man lagrer for å åpne i excel...

Hadde jeg visst hva slags tabell du kopierer til excel (eller prøver å kopiere til excel) hadde jeg kanskje kunnet prøve å gjenskape det er for å se hva som skjer.

Skrevet
  • Forfatter

Nei det er vel mest snakk om teknisk og alle har vel sine uvaner. Jeg lastet ned en fil fra digitalarkivet. Vel nå er jobben heldig vis gjort.

Kjell

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …