Martin Dahl Skrevet 3. januar 2008 Skrevet 3. januar 2008 Som de fleste vet så er jo jorden rund. Idag kom temaet om jordens krumming opp i pausen på jobb. Jorden krummer jo mer en de fleste kanskje tror. La oss si at vi har et punkt A og et punkt B midt ute på havet. Disse punktene ligger 10 mil fra hverandre i en rett linje. Og om vi kan si det sånn så ligger havet midt mellom disse punktene nesten 200 meter over A og B. Det vil altså si at du må stå bortimot 800 meter rett over punkt A for å kan se til punkt B. Men så kommer det store spørsmålet. Mange mener at når du er på et høyt fjell så kan du se jorden krumme seg. Men kan man egentlig det? Mener jo selv at jeg har sett det, men etter å ha diskutert dette på jobb så ble jeg fort usikker om jeg bare har drømt det. La oss si at man står på et 3000 meter høyt fjell midt ute i havet. Man skulle tro at man kan se jorden krumme i øyekroken men man ser jo like langt til sidene som rett fram. Og da skal det jo være fysisk umulig å se krummingen. Er det noen som har noen kunnskap eller formening om dette? Har vært artig å høre andres meninger om dette Siter
Martin Floor Skrevet 3. januar 2008 Skrevet 3. januar 2008 Har null erfaring med dette, men kan tenke meg følgende: Sett fra verdensrommet ser du jo alle 360 gradene av jorden, altså du ser hele horisonten som det er mulig å se. Ser du et flatt arealet som er rundt, med samme diameter som jorden, ser du jo akkurat det samme, bare at dette flate arealet har ingen krumning. Poenget er, jo høyere man står, jo mer av horisonten ser man. Men om man ser krumning eller "enden på det flate arealet" er vel kanskje opp til definisjon? Jeg mener, man ser jo ikke krumningen i lengden, man ser en kant som er horisonten og alt som da er nærmere ser man i perspektiv uten å få noen følelse av krumning. Denne kanten, horisonten, krummer jo seg rundt personen som ser, men det gjør den også om man står på et helt flatt arealet som er rundt formet. Det burde jammen meg skape diskusjon Siter
S. L. Skrevet 3. januar 2008 Skrevet 3. januar 2008 Bare ta seg en tur ut på sjøen en fin sommerdag det, så ser man fort at jorda krummer seg. Viste dere forresten at jordkrumminga utgjør 164 meter over Mjøsa? Siter
Martin Dahl Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Skrevet 3. januar 2008 Ja ser man virkelig det? En ting er at du kan se en båt kommer fram fra bak horisonten. Men hvis du ser mot et punkt, vil da horisonten helt til høyre og venstre i synsfeltet ligge lavere en punktet du ser på? Ser man horisonten som helt vannrett eller buer den på seg? Jeg får det til at det er fysisk umulig å se at den er buet, ihvertfall fra havnivå. Siter
Mads Hjemmen Skrevet 3. januar 2008 Skrevet 3. januar 2008 Jeg personelig trur ikke mann kan se krummingen på jorda hvis du står i lik høyde som vannet. Så klart, du se en båt komme "opp" fra horisonten, og det er jo krumming, men jeg trur ikke du ser det med det blåtte øye....veit ikke helt jeg, Prøv, så ser vi... :grin: http://firda.vgs.no/prosjekt/siktlinjer/jordas_krumming.htm Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 3. januar 2008 Skrevet 3. januar 2008 Mange innbiller seg at de ser jordens krumning når de står på høye fjell ved havet. At man ser en flat linje så bred uten forstyrrelser gir vel gjerne et synsbedrag fordi man er vant til at det skal være uregelmessigheter. I tillegg er det utrolig hvordan man kan innbille seg at man ser ting man egentlig ikke ser om man er overbevist nok. Dette er min antakelse Siter
Kent-Ruben Johansen Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Ute på sjøen kan jeg ikke si at jeg ser antydning til krumming. Men derimot har jeg klatret litt i Lofoten på et fjell kallt "Sundmannen" som selvfølgelig da ligger I Sund (Rett ved Ramberg for dem som lurte på det). Sundmannen er ikke så høy, er egentlig ikke sikker, men ca 300 meter regner jeg med. Fra toppen kan du se utover sjøen begge veier, mot Bodø og utover Atlantern. Utover mot Atlantern ser man ganske tydelig krummingen. Værre er det mot fastlandet, der det er forstyrrelser som fjell og ofte skyer. Siter
Martin Dahl Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Skrevet 4. januar 2008 Sundmannen er ca 430 meter om jeg ikke tar helt feil Bor på Ramberg selv. Nå har jeg googlet en god del og finner ikke noe konkret fasit på hvor høyt man må for å kan se den horisontale krummingen. Men et tall som stadig dukker opp rundt omkring er 60 000 fots høyde. Herfra skal man visstnok kan se krummingen tydelig. Noen mener at man under spesielle forhold kan se krummingen fra havnivå mens andre igjen mener at det er et synsbedrag på grunn av øyets oppbygging. Det siste høres vel også ut som den mest sannsynlige grunnen til at folk "ser" krummingen fra lave høyder, men har ikke funnet disse faktaene omtalt hos sikre kilder. Har stort sett funnet fakta i nettforum. Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 På Concordfilmen jeg har (kjøpt på netshopen her) sier kapteinen at når de er på cruise kan de tydelig se jurdens krumning. Concord cruiser i FL 600. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.