Skrevet 29. desember 2007 17 år Nå som nyttårsaften nærmer seg så tenkte jeg at jeg skulle bruke mitt speilrefleks kamera til å prøve å ta noen bra bilder av raketter. Er ikke så veldig proff med fotografering så trenger litt tips til dette? Noen som kan hjelpe meg?
Skrevet 29. desember 2007 17 år Det jeg skal prøve er lav lukkelid og stor blenderopning med stativet mitt å håpe at det blir fine bilder. But jeg er ingen pro på det, best å høre fra de som kan dette .
Skrevet 29. desember 2007 17 år Bruk stativ, still fokus manuelt, sett den på manuell og bruk bulb og trykk inn og slipp når raketten har tatt av og eksplodert. Bruk liten blenderåpning!
Skrevet 29. desember 2007 17 år Marius, stor blender tror jeg ikke er lurt, da AFen mest sannsynlig ikke kommer til å klare å fokusere skarpt på fyrverkeriene og manuell fokus kommer til å bomme ganske grovt. Stor dybdeskarphet er derfor lurt.
Skrevet 29. desember 2007 17 år http://www.fotopia.no/fullnews.asp?newsid=3537 Dette burde vel si det meste
Skrevet 29. desember 2007 17 år http://www.fotopia.no/fullnews.asp?newsid=3537 Dette burde vel si det meste Det meste var vel sagt her faktisk
Skrevet 30. desember 2007 17 år Dette var også vældig nyttigt: "med kameraet på stativ, med f 16 og "bulb", samt fjernutløser, så bruker jeg en stor svart vott som jeg dekker objektivet med når det foregår lite eller ingenting i mitt valgte utsnitt. Dermed øker jeg muligheten for å få flere raketter innenfor utsnittet, uten at omgivelsene blir eksponert for mye."
Skrevet 30. desember 2007 17 år Brukte svarte-votter-trikset på en litt annen måte da jeg tok disse bildene av Orion, Nordlys og stjerner en sen kveld for noen år siden. Brukte stativ, men i stedet for fjernutløser (som jeg ikke hadde) valgte jeg forsinket lukker, dvs at bildet ble tatt først etter at speilet hadde gått opp, slik at evt rystelser av den bevegelsen hadde stabilisert seg før bildet ble tatt. I tillegg brukte jeg vottene(hanskene) i veien for objektivet for å være "superdupersikker" på at det ikke var noen bevegelser i kameraet eller i stativet da bildet ble tatt. Bildene er perfekte eksempler på hva som skjer om man ikke er nøyaktiv med manuellfokus og bruker stor blenderåpning
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.