Skrevet 23. desember 2007 17 år Kaffekroken: "... som har med flysimulator og flyging å gjøre". Spotting har med flyging å gjøre, foto har med spotting å gjøre. Her kommer en oppfølger av en tråd om spotterutstyr. Jeg skrev i den andre tråden at jeg skulle komme tilbake med en formel for utregning av brennvidde. Jeg husker den ikke nå, men etter å lekt meg med denne http://www.csgnetwork.com/foclencalcl.html (Focal Length Calculator) så kom jeg fram til noe som jeg kan kjenne igjen. Jeg har ikke kvalitetssikret dette. Så her er en liten eksperimentell sak om utregning av brennvidde ut ifra avstand fra runway/taxiway/hvor enn flyet står eller ruller. Eksperimenter litt, og finn avstander i AIP Norway om spotteplassene er gjenkjennbare på Avinorkartene. For å få tatt et bilde hvor du får hele motivet inne i bildet trenger du å vite følgende: Motivets størrelse (i meter, eller annet, så lenge det brukes samme enhet som avstand til motivet) Sett fra siden er dette enkelt. Sett på skrå forfra må du vite hvor stort motivet er slik du ser det på skrått. Avstand til motivet (i meter, eller annet, så lenge det brukes samme enhet som avstand til motivet) Avstanden du står fra motivet. Det er GODT MULIG dette egentlig er avstand fra motiv til linsen (første linseelement i objektivet) eller at det er avstand til bildesensoren, men det vil være så ubetydelig liten forskjell i utregningen for resultatet, og man får aldri objektiver med typiske resultater som "262,5mm" allikevel. Sensorens størrelse (i millimeter) Sensorens fysiske størrelse. Finnes sikkert i brukerveiledningen eller søk på internett. 40D har vel 22,5mm horisontalt, så vi bruker det som et eksempel. I dette eksempelet skal vi finne hvilken brennvidde vi maksimalt kan ha for å få med et helt fly på 40 meter (737-800ish) innenfor en bildesensor på 22,5mm (typisk; EOS 40D) når vi står 200m fra RWY. Formelen: Brennvidden = (sensorstørrelse x avstand-til-motivet) / motivets størrelse. Setter så inn tallene: Brennvidde [mm] = (22,5mm x 200m) / 40m = 112,5mm. Siden 100mm brennvidde "får med seg mer" enn 112,5mm brennvidde vil en 100-400mm holde til dette. Om noen har "testet" ut så kom mer enn gjerne med resultatene
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.