Skrevet 21. desember 2007 17 år Hallo! Satt og så på noen nyheter på TVen nå, og der var det intervju med en kar som tydeligvis hadde jobbet 20 år på Fornebu som "tåkerydder". Han synes det var rart at ingen hadde ringt til ham i forbindelse med kaoset på Gardermoen - for han mener det kun ville tatt en time å fjerne tåka slik at flyene kunne ta av og lande som vanlig. Er det noe i dette? Mener og ha lest om lignende ting i forbindelse med Afrika og vannmangel. At det var mulig å lage skyer for å produsere regn og sånn. :crazy:
Skrevet 22. desember 2007 17 år Har vært gjort noen forsøk på dette veit jeg. Hvorfor det ikke er fulgt opp vet jeg ikke. Men i dette tilfellet har ikke sikten vært største problemet (heller ikke at piloter har for dårlig syn jf. en annen tråd her ). Derimot har frysende tåke/freezing fog/FZFG, ført til store utfordringer. Og DEN blir du vel ikke kvitt med tørris.
Skrevet 22. desember 2007 17 år Når Fornebu fortsatt var hovedflyplass hente det, dersom dem hadde store problemer med tåken, at de sendte opp et fly som slapp tørr-is over flyplassen. Noen ganger fungerte det, men de gangene det ikke fungerte måtte flyet som slapp tørr-isen ofte gå til Sverige eller Danmark for å få landet.
Skrevet 22. desember 2007 17 år Hei arild Var nok ikke ofte det flyet landet i sverige nei. Var selv med på dette med sealing av tåke så det fungerte veldig bra.Var det plussgrader i luften fungerte det ikke. Reddet til og med et hopprenn i holmekollen 1 år.Flyet vi fløy med vare en piper seneca 1 dem første årene,og deretter var det en piper aztec LN-VYI.Norrønafly drev med dette i mange år.Deretter tok Ole Emil Løken over dette selv.Kjøpte seg en nydelig Piper Seneca selv som står på ENKJ.Ole Emil fløy mange år i Norrønafly som flygesjef Rune
Skrevet 22. desember 2007 17 år Forfatter Takker for godt svar Rune! Og som noen sa lenger oppe her, så var det vel mer freezing fog som var problemet på Gardermoen nå. Det blir vel ikke det samme?
Skrevet 22. desember 2007 17 år Hei Rune, veldig bra å få svar fra deg. Visste ikke at du faktisk var med på noe sånnt. Jeg syntes å huske at Norrøna fly hadde drevet med dette ja, men så kunne jeg ikke finne noe på hjemmesiden deres om det, så da ble det litt fra "huskeboken" i stedet
Skrevet 22. desember 2007 17 år Hehe joda var litt med på dette satt bak i flyet og kastet tørris i kverna,og spydde litt av og til oppi der å hehe.Du vet tørris spiser opp oksygenet i flyet.og vi var ikke så flinke til å bruke surstoff.Men fant på litt utlufting og sånt etter hvert.Har jo jobbet i norrøna i 25 år før jeg begynte med noe annet,så jeg har vært med på mye rart.Hentet havarerte fly i hele europa også. Rune
Skrevet 23. desember 2007 17 år Wow, veldig artig. Da har du vel gjerne noen historier du kan dele med oss her på flightsim.no i en ny tråd? Jeg hadde satt veldig stor pris på det om du delte dine historier.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.