Magnus Wiik Skrevet 24. august 2001 Skrevet 24. august 2001 Jeg lurer litt... Er LN-nummeret norskt??????????? I så fall betyr det Little Norway????????? Takk for eventuelle svar! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [ 24-08-2001: Endret av: Magnus Wiik ] Siter
Kjell Engkrog Skrevet 24. august 2001 Skrevet 24. august 2001 Alle sivile luftfartøyer skal ha et registreringsmerke som viser hvilket land de er registrert i. Norge har LN, som nok ikke står for Little Norway.... Reg-merket består av landsbokstav(er) fulgt av individuelle bokstaver/tall for hvert luftfartøy. I norske reg-merker vil også tredje bokstav fortelle noe: LN-Oxx Helikopter LN-Gxx Seilfly LN-Yxx Microfly Et norsk reg-merke består altså av i alt fem bostaver, land som har mange flymaskiner i registeret sitt har gjerne bare en landsbokstav, f.eks USA. Her er noen flere eksempler på landsbokstaver: OY Danmark SE Sverige OO Belgia G England D Tyskland N USA RA Russland C Canada Reg-merket skal være påmalt flymaskinen, det finnes regler i de enkelte landene både hvor det skal stå, og hvor store bokstaver/tall som skal brukes. mvh, Kjell Siter
Magne Mæhre Skrevet 26. august 2001 Skrevet 26. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Magnus Wiik: Jeg lurer litt... Er LN-nummeret norskt??????????? I så fall betyr det Little Norway????????? Takk for eventuelle svar! Det er ITU (Den internasjonale teleunionen) som har fastsatt disse kodene. De er egentlig radiokjenningssignaler, men har fått en dobbel rolle som registreringsbokstaver. Norge har seriene LAA-LNZ, 3YA-3YZ, JXA-JXZ og JWA-JWZ. Ut fra bestemte regler dannes så kjenningssignaler for de forskjellige tjenestene (fly, båter, kystradiostasjoner, radioamatører etc.) ut fra disse seriene. Fly har som kjent LN etterfulgt av en tre-bokstavs kode. Lystfartøyer (båt) har (eller hadde) LL (eller LM) etterfulgt av et 4 eller 5-sifret tall. Større fartøyer har en fire-bokstavs kode innen de nevnte seriene (f.eks 3YEO, LITA, JXAA etc.). Kystradiostasjoner har en tre-bokstavs kode (LGJ, LGX etc.) Radioamatører har LA, LB eller LC etter fulgt av ett tall, og så en, to eller tre bokstaver (f.eks LA1K, LA1BFA etc.) Det finnes flere kombinasjonsmuligheter som er i bruk, i tillegg til de jeg har nevnt her. Dog bør det kunne være et greit eksempel på hvordan ting henger sammen? --Magne Siter
Håkon Aarøen Skrevet 26. august 2001 Skrevet 26. august 2001 Bruker helikoptere også LN-xxx "malen"? Siter
Henrik Melbostad Skrevet 26. august 2001 Skrevet 26. august 2001 jepp.. heli bruker samme koden, men begynner alltid med O. Feks. LN-OLA (Lima November - Oscar Lima Alfa i det fonetiske alfabetet). Siter
Anders Presterud Skrevet 26. august 2001 Skrevet 26. august 2001 Til Magne, eller en annen glup fyr [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Hva med LN-JETs tidligere registrering, LN-17? Hvorfor hadde den denne registreringen? Anders Siter
Magne Mæhre Skrevet 26. august 2001 Skrevet 26. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Anders Presterud: Hva med LN-JETs tidligere registrering, LN-17? Hvorfor hadde den denne registreringen? Jeg har aldri sett noe dokument som beskriver en slik navngiving, men jeg gjetter på at man brukte den formen på eksperimentalfly tidligere (for lett å kunne se hva som var eksperimental og ikke) ...men jeg vet altså ikke. --Magne Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 27. august 2001 Skrevet 27. august 2001 For dem som måtte være intereserte... Luftfartøy tyngre enn luft: Vinger Merkene skal plasseres en gang på undersiden av venstre ving såfremt de ikke strekker seg tvers over hele vingespennet. Når hele vingespennet brukes, skal nasjonalitetsmerket plasseres på høyre ving og registreringsmerket på den venstre ving slik at det kan leses i sammenheng sett forfra og nedenfra. Merkene skal såvidt såvidt mulig plasseres i lik avstand fra vingens for og bakkant med toppen av bokstavene eller sifrene mot forkanten. Skrog og vertikale vinger Merkene skal plasseres enten på begge sider av kroppen mellom vingene og halefinneneeller på øvre halvdel av de vertikale halefinner. Er det bare en vertikal halefinne skal merkene setter på begge sider av denne. Er det flere vertikale halefinner, skal de settes på yttersiden av de yttre finner. Hvis plassen på finnen ikke strekker til, kan sideroret benyttes. Særlige tilfeller Har luftfartøyet ikke deler som beskrevet over, skal merkene anbringes slik at luftfartøyet lett kan identifiseres. Merkenes størrelse Generelt Bokstavene og sifrene innen hver gruppe skal være like høye. Vingene Merkene skal være minst 50 cm høye. Skrog og vertikale halefinner Merkene skal være minst 30 cm høye. Særlige tilfeller Har ikke luftfartøyet de deler som beskrevet over, skal merkene plasseres på best mulig måte under hensyntagende til luftfartøyets konstruksjon. Størrelsen skal være slik at luftfartøyet lett kan identifiseres. Bokstav og siffertyper Bokstavene skal være store latinske bokstaver uten ornamenter. Siffrene skal være arabiske uten ornamenter. Pluss masse masse mer om bokstav og siffertyper. Identifiseringsplate Ethvert luftfartøy skal ha en ildfast plate som minst angir farøyets nasjonalitets og registreringsmerke. Den skal være festet på lett synlig sted nær hoveddøren (eller tilsvarende). Bokstaver eller sifre skal være gravert inn i platen. Dispensasjon Luftfartverket kan, når særlige grunner tilsier det, dispensere fra overstående. Ha en god dag? Eivind Spirit 87 Siter
John Andreassen Skrevet 3. september 2001 Skrevet 3. september 2001 Magne: Tipper du har rett. På 70-tallet kunne man beundre en hjemmebygget (og hjemmekonstruert?) flymaskin på Fornebu. Den hadde registrering LN-11 og lignet en propelldrevet versjon av F86K Sabre - lekker i gull og rødt. Flyet tilhørte visstnok en Braathens-skipper av den gamle skolen, kalt "Bombe-Larsen". Jeg så det aldri i lufta, men jeg hørte en gang på tårnfrekvensen at han drev på med taxeprøver på rullebanen. Tydeligvis var det ikke så lett å holde seg "på matta", for tårnet (Isak??) meldte: "Lima November one-one, cleared high taxi!" [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Hilsen Siter
Anders Presterud Skrevet 3. september 2001 Skrevet 3. september 2001 quote: Opprinnelig postet av John Andreassen: Tydeligvis var det ikke så lett å holde seg "på matta", for tårnet (Isak??) meldte: "Lima November one-one, cleared high taxi!" Hehe. Isak har sagt mye rart ja... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Ivar Paulsen Skrevet 3. september 2001 Skrevet 3. september 2001 quote: OY Danmark SE Sverige OO Belgia G England D Tyskland N USA RA Russland C Canada At Norge har LN, virker naturlig. Man er jo vant til det. Men at det er Danmark som har OY, var en overraskelse. Jeg har vært overbevist om at det var Finland. Så feil kan man altså ta, selv om det er lett å la seg lure i dette tilfellet... finske aksjeselskaper er jo OY'er. At USA har fått "N" er da rart. Det hadde jo vært greit å bruke samme betegnelser som det er på biler. Siter
Gjest Skrevet 4. september 2001 Skrevet 4. september 2001 quote: Opprinnelig postet av Anders Presterud: Til Magne, eller en annen glup fyr [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Hva med LN-JETs tidligere registrering, LN-17? Hvorfor hadde den denne registreringen? Anders Tror jeg er glup jeg også..... LN-17 ble vel brukt fordi Luftfartsverket/tilsynet (de som hadde ansvar for #reg) ikke ville ha den i det norske LN registeret, var i allefall noe problemer med det, (ikke sivil fly) eller noe sånt Siter
Magne Mæhre Skrevet 9. september 2001 Skrevet 9. september 2001 quote: Opprinnelig postet av Ivar Paulsen: Men at det er Danmark som har OY, var en overraskelse. Jeg har vært overbevist om at det var Finland. Så feil kan man altså ta, selv om det er lett å la seg lure i dette tilfellet... finske aksjeselskaper er jo OY'er. Well, norske aksjeselskaper er 'AS' og tyske 'GmbH' uten at det har noe å si for kjenningssignaler... quote: At USA har fått "N" er da rart. Det hadde jo vært greit å bruke samme betegnelser som det er på biler. USA har flere serier: AAA-ALZ, KAA-KZZ, NAA-NZZ og WAA-WZZ. Forøvrig har Danmark OUA-OZZ (som OY er en del av) og 5PA-5QZ. Sverige har SAA-SMZ og 8SA-8SZ. Finland har OFA-OJZ. Kodeseriene administreres av ITU (http://www.itu.int/). Tidligere var de listet i vedlegg 42 i det internasjonale radioreglementet, men det vedlegget heter sikkert noe annet nå for tiden. --Magne Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.