Skrevet 20. desember 2007 17 år Nå er det tydeligvis kommet utstyr som hjelper de stakkars pilotene som ser for dårlig. Sjekk denne fra VG i dag: Flyplassen er godkjent for såkalt kategori III-landinger som betyr at flyene lander selv ved bruk av instrumenter i de tilfellene hvor pilotene ikke har bra nok syn til å foreta en vanlig manuell landing. Priceless!
Skrevet 20. desember 2007 17 år Hehe.... Skulle sikkert vært "i de tilfellene hvor pilotene ikke har bra nok sikt "
Skrevet 20. desember 2007 17 år Enig med Åge der, hehe. Men det er jo fint det da. Men litt offtopic spm: Hva er krav for høyde osv? Jeg er 175-180, kan jeg fly eks en Boeing for SAS? Eller transport for forsvaret?
Skrevet 21. desember 2007 17 år men fargesyn er det fortsatt krav til.. dritt! enda jeg alltid er den første som ser NAV lanternene på et fly på cruise.
Skrevet 21. desember 2007 17 år Nei' date=' forsvaret har ett standard krav! [/quote'] Så det er derfor en helikopterflyger på over 2 meter?
Skrevet 21. desember 2007 17 år Jeg skal ikke si at dette er feil, for jeg kan ikke finne den siden jeg leste det på lenger, men det har en gang stått på sidene til forsvaret at 163-193 gjalt jagerpiloter. det var bare et cirkamål, da det var sittehøyde og sånt som avgjorde.
Skrevet 21. desember 2007 17 år Hvis det stod at det gjelder jagerpiloter, er det da ikke et standardkrav.
Skrevet 21. desember 2007 17 år Det var iallfall ikke et absolutt krav, da de måler lengde på armer og lår. Det går jo ut på å nå/rekke frem til pedaler og instrumenter sammtidig som bena ikke ligger igjen ved utskytning. Så om du er 162,5 så går det greit om du bare når frem, dette sjekkes på legesjekken etter en uke med opptaksprøver. Der sjekkes også hvordan du takler trykk endringer, du blir satt i en trykk tank. he he he moro om du ikke har klaus!
Skrevet 3. januar 2008 17 år Jeg snakket med en på Kjevik om nettopp dette for en tid tilbake...mye av grunnen til høydekravene de har, er også det at under G-krefter så frakter ikke hjertet blod til kroppen like bra som uten, og hvis man da er lang, så går det tregere å få det rundt i kroppen-man besvmier, så det er ikke alltid bare det at man har huet ut av cockpiten, eller ikke rekker ned til pedalene...
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.