Gå til innhold

Hva [*********] feiler det vektere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ref : http://atvs.vg.no/player/index.php?id=13300

Jeg blir så provosert av å se på disse taperne som hverken kom inn på politiskolen, fengelsskolen, parkeringsvaktskolen og dørvaktskolen at jeg har ikke ord.

Uansett godt å se at noen sivile der ute bryr seg, selv om de aller fleste bare gikk rett forbi og ignorerte overgrepet fra Securitasvekterne. Dette bør få store konsekvenser.

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Gjest Børge Litangen
Skrevet
Jeg blir så provosert av å se på disse taperne som hverken kom inn på politiskolen' date=' fengelsskolen, parkeringsvaktskolen og dørvaktskolen at jeg har ikke ord.[/quote']

Jeg skjønner frustrasjonen din, men du burde absolutt spare deg for slike tanketomme utsagn. Det er helt "bortinatta" å påstå at vektere generelt er personer som ikke har kommet inn på nevnte skoler. Hold deg på et saklig nivå, og du skal se at andre ser seg villig til å diskutere med deg.

Uansett godt å se at noen sivile der ute bryr seg, selv om de aller fleste bare gikk rett forbi og ignorerte overgrepet fra Securitasvekterne. Dette bør få store konsekvenser.

Så du mener noen burde grepet inn? Vektere har riktig nok ikke autoriteten til politibetjenter, men å blande seg inn i jobben dems er intet annet enn dumskap.

Skrevet
alt hadde blitt unngått viss man bare følger loven fra starten av.

Sant nok, men gutta må da skjønne at å presse en fyr på mage og bryst med to voksne personers vekt er både idiotisk og dødelig, gutta kan i allefall lære seg et par grep som gjør at de kan holde forbryteren i sjakk uten å utøve noen omfattenede skade. For eksempel ta tak i arma hans og dra den opp på ryggen hans, da skal jeg love deg at han ikke kan gjøre mye motsand, og værste skade som kan skje er en skulder ut av ledd. De sier at han stjal en salat for 40-50 kroner, JEEZ! Det er ingen gyldig grunn til å legge mannen i bakken vel!

Skrevet

Og hva er da "gyldig grunn" ? :whistle:

Det er ikke sikkert vekterne ble informert om hva som ble stjålet, før det kom frem etter pågripelsen. Eller ?

Uansett, bra de gjør jobben sin - èn forbrytelse kan fort bli flere, store som små.

Skrevet

Det er faktisk ikke alle vektere som har Håndjern. Man må ha bæretillatelse for dem, på lik linje med stor sett alt annet de kan bruke. Dersom en person bare har vekterkurs har nesten ikke lov til å gjøre noe som helst, i hvertfall ikke legge noen i bakken. I følge en kamerat som jobber som vekter, KAN folk faktisk bare gå sin vei uten at han har lov til å gjøre stort.

Skrevet
Det er faktisk ikke alle vektere som har Håndjern. Man må ha bæretillatelse for dem' date=' på lik linje med stor sett alt annet de kan bruke. Dersom en person bare har vekterkurs har nesten ikke lov til å gjøre noe som helst, i hvertfall ikke legge noen i bakken. I følge en kamerat som jobber som vekter, KAN folk faktisk bare gå sin vei uten at han har lov til å gjøre stort. [/quote']

Nei, men nå er det episoden på Karl Johan vi snakker om og der hadde vekterne håndjern. Og hvorfor det?

Det blir nesten som PTT sine (ex) regler om at det er lov å eie radioscanner, men ikke bruke.. :crazy:

Skrevet

Det er ikke sikkert vekterne ble informert om hva som ble stjålet,

En eller annen ifra den kiosken har garantert sagt ifra til vekterene. (Åssen skulle de ellers vite om dette?)

Og i en kiosk tror jeg neppe man får kjøpt diamanter, så jeg synes kanskje at tyttebærsnuten gikk litt langt for småpenger.

Skrevet

Man kan si hva man vil, men sånn saken ser ut fra vårt ståsted, så er det ingenting som kan forsvare vekternes oppførsel i denne saken, og spesielt ikke førstemann som leker Verdens Herre og omtrent stuper på karen. Selv ikke den beste politimann ville gjort noe så dumt.

Skrevet
1. Ikke stjel.

2. Blir du tatt så ikke bare ignorer vekteren og gå videre.

Sier ikke at det vekterne gjorde var riktig' date=' men alt hadde blitt unngått viss man bare følger loven fra starten av. [/quote']

Jeg må si jeg er ganske enig med deg her. Fyren som det ble utøvet makt mot hadde langt fra rent mel i posen. Så selv om jeg ikke støtter voldsbruk blant politi, vektere eller andre så synes jeg denne saken ble litt vel oppblåst. Folk bør lære å oppføre seg, holde seg til lovverket og ha respekt for politi og vektere. Den respekten mangler totalt og folk har holdninger som det definitivt må gjøres noe med når det gjelder sånt.

Skrevet
Det er faktisk ikke alle vektere som har Håndjern. Man må ha bæretillatelse for dem' date=' på lik linje med stor sett alt annet de kan bruke. Dersom en person bare har vekterkurs har nesten ikke lov til å gjøre noe som helst, i hvertfall ikke legge noen i bakken. I følge en kamerat som jobber som vekter, KAN folk faktisk bare gå sin vei uten at han har lov til å gjøre stort. [/quote']

Dette du sier til slutt her, det er faktisk norge i et nøtteskall. Politiet og vekterbransjen også til tider er jo en parodi på seg selv. Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener å huske at norge var det eneste landet i europa der politiet ikke har lov å bære våpen. Kjeltringer ler jo av politiet i norge. Leste om et lite ran i tromsø for en tid siden. En tyv sto å truet sikkerhetsvakten med kniv, mens de andre løp inn i butikken. Talentløst. Hva skal man i det hele tatt med en vakt der når det er så simpelt?

Skrevet

Politiet får disp. med engang de trenger å bære våpen, så det er somregel ikke noe problem.

Er vel kanskje greit at Politiet i Norge ikke bærer våpen hele tiden. Er det noe jeg ikke ønsker så er det tilstandene de har "over there".

Skrevet

Joda enig i det, men det at politiet er så tilbaketrukket i norge gjør at ransmenn og andre storkriminelle har null respekt for politi. Ser derfor ikke helt problemet med bevæpnet politi. Sverige har jo dette, og samme med danmark. Finnland vet jeg ikke. Det funker jo der, da burde det jo også funke i Norge.

På en annen side så tror jeg faktisk ikke et ubevæpnet politi hadde funket i det hele tatt i usa. Helt andre folkemengder, helt annet miljø osv. osv. Jeg flytter jo dit selv for å gå på flyskole snart, så dette får jeg sikkert mer kjennskap til etterhvert :)

Skrevet

Nei' date=' men nå er det episoden på Karl Johan vi snakker om og der [b']hadde[/b] vekterne håndjern. Og hvorfor det?

Her har du vel helt rett, jeg kjenner ikke reglene rundt det der ordentlig, men jeg er ikke i tvil om at det stemmer det du sier her.

Det jeg på en klumsete måte prøvde å si er at de kan ha lov til å sette håndjern på folk, men det er veldig begrenset hva annet de kan gjøre. Slik jeg har forstått det skulle de vel helst bare kastet håndjernene på dem(for å unngå annen fysisk kontakt), og der skulle de bli sittende.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Legg ned hele vekter greia og sats på Politi i stedet. Disse apekattene som her hoppa på en kar, har sett for mye video, og det tror jeg faktisk de fleste har. Håper gutta blir bura inne, og at alt av tilatelser blir trukket tilbake.

Slike profiler trenger man vell ikke ha løpenes rundt og hoppe på folk?

Skrevet

Håndjern har jeg også stusset litt på, og samtidig hele uniformen m/utstyr de bærer. Det er nå omtrent kul umulig å se forskjell på en vekter og en politi.

Bilene ser jo også ut som politibiler - De bruker samme fonter som politiet, rød sirkel er på plass på speil, og det eneste som mangler er blålysene på taket. Her i byen har vi sågar fått en "lekepolitibil" med teksten Kommandovogn på sidene. Hva de kommanderer fra den lurer jeg litt på.....

Skrevet

Man hører også i orginalvideoen at vekteren som sitter oppå "mistenkte salat-tyv" rope over sambandet; "...har dere tenkt å komma idag?!!"

Litt av en radiobruk til kollegaer. La også merke til denne ene kvinnelige vekteren som melder ifra om mye kameraer og negativ vinkling... vel vel, det sku'du tenkt på før, frøken.

Skrevet

Etter det jeg vet er det KUN patruljerende vaktledere( Mobil-vaktledere) som har lov til å i NØDSFALL (krafig motverge!!!!!!) bruke strips/Håndhjern. Håndhjern er kun tillatt brukt av politi og Militærpiloti I følge norsk lov, så vidt jeg husker vel å merke. men man kan både som vekter og privatperson SØKE om disp fra de bestemmelsene, hvis man har skjellig grunn til det( dørvakter,osv) Du blir ikke stoppa med strips av snuten hvis du har ett par stk på innerlomma for å si det slik de gir f i det...mer eller mindre... bare si det skal benyttes til å bunta sammen kjærringa under Bondage S&M-sex det.. hva skal de gjøre? :grin:

Det var ihvertfall slik jeg fikk høre det da jeg avtjente som MP på værnes for endel år siden.Håpeer noen som er mer oppdatert evt retter meg hvis det er feil i forhold til dagens regler.

Skrevet

Hele saken er ganske latterlig. I utganspunktet har ikke vekterne lov til å pågripe noen i det hele tatt. Jeg har selv vekterkurs og det er det mest latterlige opplegget jeg noen gang har vært igjennom. Det meste går ut på å lære om alle de tingene du IKKE har lov til å gjøre. Selv har jeg en utdannelse i forsvaret og jeg fikk bakoversveis når jeg var på vekterkurs og hørte hvordan de presenterte "faget".

I dette tilfelle så er det ikke tvil om at denne vekteren gikk over sin "myndighet"!

Skrevet
1. Ikke stjel.

Sier ikke at det vekterne gjorde var riktig' date=' men alt hadde blitt unngått viss man bare følger loven fra starten av. [/quote']

Jeg må si jeg er ganske enig med deg her. Fyren som det ble utøvet makt mot hadde langt fra rent mel i posen. Så selv om jeg ikke støtter voldsbruk blant politi, vektere eller andre så synes jeg denne saken ble litt vel oppblåst. Folk bør lære å oppføre seg, holde seg til lovverket og ha respekt for politi og vektere. Den respekten mangler totalt og folk har holdninger som det definitivt må gjøres noe med når det gjelder sånt.

Nå så kjører jeg aldri mer enn 10 km over fartsgrensen uansett. Kjører iallfall ikke sånn at jeg mister lappen hvis jeg blir tatt' date=' for det har jeg ingen garanti for. Sånn tenker jeg alltid. Greit nok å bryte fartsgrensen litt, men ikke så mye at jeg mister lappen om jeg blir tatt. [/quote']

Skal ikke bli så veldig kjepphøy her Jan-Reidar, men å ha resepekt for politiet og et lovverket du her innrømmer at du selv bevisst bryter gjelder vel like mye det?

Bevisste brudd på veitrafikkloven er tross alt medvirkende til at flere mennesker i Norge hver eneste uke år ut og år inn blir drept eller lemlestet/kvestet på en slik grusom måte at hver dag resten av livet deres vil bli totalt forandret.

Denne saken gjelder noen grønnsaker til 40-50 kroner..

Skrevet

Det er ingen tvil om at vekternes reaksjon på lovbruddet er totalt tatt ut av sine proposisjoner, og er i fullstendig motstrid mot forholdsmessighetsprinsippet - som innebærer at myndighetenes reaksjon skal samsvare med den forseelse / forbrytelse som er begått.

Så kan man si at også pressens reaksjon er i overkant. Dette er jeg ikke enig i. Jeg synes det er betimelig at pressen tar dette opp, for det har lenge vært et problem at vektere (herunder også dørvakter) oftere og oftere tar loven i egne hender, uten at det har kommet noen særlige reaksjoner på dette. Vektere har altfor lenge fått lov til å leke politi, og jeg tror ærlig talt at folk er drittlei av dette.

Securitas har jo påstått i denne saken at vekteren handlet i selvforsvar. Det mener jeg at den siste videoen (MMS-video) motbeviser. Her ser man at 45-åringen er på vei vekk fra vekteren, likevel angriper han gjennom dette berømte hoppet. Latterlig.

Skrevet
1. Ikke stjel.

Nå så kjører jeg aldri mer enn 10 km over fartsgrensen uansett. Kjører iallfall ikke sånn at jeg mister lappen hvis jeg blir tatt' date=' for det har jeg ingen garanti for. Sånn tenker jeg alltid. Greit nok å bryte fartsgrensen litt, men ikke så mye at jeg mister lappen om jeg blir tatt. [/quote']

Skal ikke bli så veldig kjepphøy her Jan-Reidar, men å ha resepekt for politiet og et lovverket du her innrømmer at du selv bevisst bryter gjelder vel like mye det?

Bevisste brudd på veitrafikkloven er tross alt medvirkende til at flere mennesker i Norge hver eneste uke år ut og år inn blir drept eller lemlestet/kvestet på en slik grusom måte at hver dag resten av livet deres vil bli totalt forandret.

Denne saken gjelder noen grønnsaker til 40-50 kroner..

Vet ikke om du misforstod poenget litt. Altså, hvis jeg hadde lurt under jakka litt godterier osv. på en butikk, og vektere kom å stoppet meg hadde jeg ikke bare prøvd å stikke av. Jeg har blitt tatt en gang i fartskontroll (den du nevner over). Men jeg stoppet bilen når politimannen kom ut i veibanen. Jeg tok det hele med en smil og politifolkene var hyggelige å snakke med, selv om jeg fikk en sjekk på 3000 kr når jeg satte meg inn i bilen å kjørte videre.

Joda, det vekterne gjorde var litt unødvendig. Dem hadde ikke trengt å legge han flat i bakken på en slik brutal måte. Men på en annen side, hadde naskeren ikke stjålet så hadde den episoden aldri skjedd. Men men, fyren lærer sikkert, og neste gang tenker han seg helt sikkert to ganger før han nasker. Synes egentlig dette er et typisk norsk fenomen å lage sånt utrolig oppstyr av en sånn bagatell. Hadde det vært litt styggere saker som f.eks rasisme og voldsbruk av vektere/politi mot uskyldige som man har sett episoder av i usa, så hadde jeg skjønt det. Sånt tar jeg avstand fra. Men en tyv som blir lagt i bakken fordi han ikke vil innrette seg til myndighet, han har jeg ingenting forståelse for. Hadde han vært uskyldig hadde saken vært annerledes, men det var han neppe siden han ville stikke av.

Og til slutt, joda jeg har brutt fartsgrensen og blitt tatt og har stoppet for politiet og gjort som politiet har bedt meg om og innrømmet lovbruddet og akseptert boten. Nå vil jeg også legge til at jeg selv mener et tyveri er en alvorligere sak enn å bryte fartsgrensen med 10 km/t, synes du ikke? Hadde jeg grisekjørt skulle jeg ikke sagt noe. Og ved at enkelte reagerer sånn mot politi/vektere, så støtter man egentlig tyveriet mannen hadde begått og mener slikt er greit. Man trenger ikke bry seg om vektere som har ansvaret for at ingen går rundt å stjeler :\\

Skrevet

Fy flate David, nå hev du iallefall både sprit og tennveske på bålet mitt! :mad:

Utsagnet om vektere som ikke har noen kompetanse kan du trekke så langt tilbake du bare klarer, rett og slett motbydelig tankegang! :sick:

Selv jobber jeg i vekteryrket nå, og har blitt kjent med mange som både har utdanning fra politiet og andre juridiske og håndhevente etater. Kunne det slått deg at de kanskje kunne tenke seg noe annet enn akkurat å være politi? Bruk hodet mann! :mad:

-----------------------------------------------------------------------------

Men fra ett mindre "anfall" til slikt humør -> :cool:

Jeg sier ikke at alle vektere vet å håndtere en gitt situasjon rett, for å bli vekter foreligger det ikke noe krav om at man skal ha studert juss og fått opplæring i alle typer konfliktshåndtering. De fleste vektere opplever faktisk skjeldent å måtte gripe inn i situasjoner.

Vet ikke hvilke erfaringer du har med å stå forran en folkemasse med en rabiat person som er både beruset og har hatt tidligere straffesaker mot seg? Dog, jeg har opplevd dette og jeg skal si blodet koker, og da er det faktisk ikke så lett å vurdere situasjonen! Heldigvis var dette under min militærpolititjeneste og vi har fått grundig opplæring på området så situasjonen roet seg uten bruk av fysisk makt.

Det jeg prøver å si er at det kan være VELDIG lett for en uerfaren person, f.eks en vekter å vurdere situasjonen når blodet koker så det bobler ut av øra på deg, spessielt hvis du ikke har vært borti noe lignende før! En vekter har ikke mer myndighet enn en vanlig sivilist i den forstand, men når du ser en tyv løpe forbi en vekter, så forventer vel du også at han skal gjøre noe med det og ikke stå der med hendene i lomma? Eller?

-------------------------------------------------------------------------------

Denne situasjonen bærer tydelig preg av litt fortvilelse og av at blodet helt klart koker for alle parter.

Man trenger strengt tatt ikke brøle så høyt, det handler ikke om hvor høyt man kan rope, men hvor tydelig og markert man får fram budskapet.

Etter det vises av videoen ligger det vel ingen grunn og nødvendighet til å legge personen i beinlås (SPESSIELT IKKE NÅR DE GJØR DET FEIL!! Fyren kunne jo få brekt begge beina her!!) de hadde ham i grep og han lå rolig på bakken. Vri hånda ut og plasser den på ryggen så skal man se at den andre kommer like raskt etter. :whistle:

En pågripelse og arrestasjon er som på ett kjøkken, jo flere kokker jo mer søl!

--------------------------------------------------------------------------------

Konklusjon;

*Ikke døm andre ut fra yrket de har

*Vektere er bare mennesker de også, selv piloter gjør feil!

*Hvis du blir tatt for tyveri/naskeri, ikke sett deg i motverge, gi den tilbake å si unnskyld.

*Tenk før du skriver ting på trykk... :o

Skrevet

Misforstå meg rett ang denne kommentaren. jeg er IKKE rasist.

men jeg synes det er bra at det ble satt søkelyset på en nordmann i en slik sak jeg...Da får vi kanskje slutt på all syting om at nordmenn er rasister bare noe slik som obiora eller ali-saken skjer...ingen av sakene burde skjedd i utgangspunktet, men når slikt først skjer må det behandles med fatning og bestemthet.Og ikke hauses opp av media til de grader, slik at politiet omtrent blir bombardert med egg , slik som her i trondheim ang obiora-saken.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Ivar, du skal ikke se bort i fra at det er spesielle profiler som søker mot slike yrker, mye apekatter....

Skrevet

Vektere har full rett til å pågripe personer, så lenge visse vilkår er fylt opp. Det samme kan alle andre perosner i Norge. Dette kalles sivil arrest. Eneste forskjell på en sivil og en vekter, er at vekteren har "Eiers rett"

For at noen skal kunne pågripe noen må personen tas på fersk gjerning og lovbruddet må ha en strafferamme på over 6 mnd. Etter pågripelse skal politi umiddelbart tilkalles. Om situasjonen eskalerer eller personen ikke vil bli er det fult lov å bruke håndgjern.

Er noen regler om at utenlandske statsborgere kan pågripes om det fryktes at de vil rømme landet.

Vil ikke kommentere om det var riktig å legge denne personen i bakken, da jeg ikke har sett mer enn videoen på vg.no.

For å ta et eks på sivil arrest: Du står i butikken, en person kommer å skal kjøpe øl av deg. Personen fremviser et fake leg, eller en annens. Om du da er sikker på at det er fake kan du annholde personen til politi kommer.

Det samme kan dørvakter og alle andre personer gjøre, da dette er dokfalsk og har en strafferamme på over 6 mnd.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...